Nekromanti A Game of Thrones: The Board Game 2ed

Konrad Konvalj

Myrmidon
Tack Ubbe och Korpen!

Korpen said:
Rätt så. Och kom ihåg att korten är öppna undantaget för precis när man valt ett i strid.
Aha. Bra att veta för denna regel har jag helt förbisett. Jag må ända känna mig skapligt med i matchen med tanke på att jag ännu inte läst igenom reglerna utan enbart gått på forum information + en lite ett litet ostigt youtube klipp.

För övrigt så segrade jag NÄSTAN igår. Hade jag inte tömt hela mitt jävla område på soldater och lämnat en borg tom hade jag vunnit. Förbannelse! Dom där power-tokensarna är alltid bra att ha på fickan fick jag då lära mig eftersom mina pöbelmän inte lät mig dra tillbaka en liten fotsoldat..

Det svider när man går för seger och har allt klart för sig men girigheten slår tillbaka när man blir lite exalterad och hetsig. Runda därpå var sista rundan och Stark-jävlarna plockade ihop en sjätte borg (min tomma då så klart) och drog hem segern.

Pilzefrau

hon/henne
Korpen said:
(med undantaget för att mark inte kan raida eller supporta sjö, men sjö man raida och understödja land)
Kan inte båtar ens raida och supporta varandra? Jag vet att folk på land inte kan raida eller supporta ut till havet men tvärtom, men jag trodde också att båtar kunde påverka varandra på det sättet.

Att fly efter förlust kan bli ännu mer komplicerat: man får välja område att fly till, men man kan inte fly till områden ägda av någon annan. Man kan fly över en båtbrygga (dvs mha båtar till ett annat område, de kan aldrig stanna ute på vattnet) till ett tomt område eller ett du äger.

Men, tänk om du försöker fly med en enhet in i ett område där du redan har en enhet. Då bildas plötsligt en armé om två enheter, och det kanske du inte har tillräckligt med supply för! Det funkar ungefär som man tänker sig: om du måste fly på detta sätt får du själv döda av enheter efter eget val tills du kommer under din supply limit. Däremot, och det här kan också spela roll, så får man inte lov att fly någonstans där det blir "fullt" och döda en, om man istället hade kunnat rädda alla genom att gå någon annanstans. Du måste alltid välja det alternativ där färst enheter dör – och ibland kanske man hellre hade velat att två riddare hamnar vid ens borg och en footman dör, än att alla tre hamnar på en avlägsen landsände, avskurna av fienden.

Och som Übereil säger: en enhet som fått fly läggs på sidan resten av rundan, och kan inte slåss för fem öre. Räknas som noll i alla strider och dör automatiskt om den skulle behöva fly igen.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Pölzemannen said:
Att fly efter förlust kan bli ännu mer komplicerat: man får välja område att fly till, men man kan inte fly till områden ägda av någon annan. Man kan fly över en båtbrygga (dvs mha båtar till ett annat område, de kan aldrig stanna ute på vattnet) till ett tomt område eller ett du äger.

Men, tänk om du försöker fly med en enhet in i ett område där du redan har en enhet. Då bildas plötsligt en armé om två enheter, och det kanske du inte har tillräckligt med supply för! Det funkar ungefär som man tänker sig: om du måste fly på detta sätt får du själv döda av enheter efter eget val tills du kommer under din supply limit. Däremot, och det här kan också spela roll, så får man inte lov att fly någonstans där det blir "fullt" och döda en, om man istället hade kunnat rädda alla genom att gå någon annanstans. Du måste alltid välja det alternativ där färst enheter dör – och ibland kanske man hellre hade velat att två riddare hamnar vid ens borg och en footman dör, än att alla tre hamnar på en avlägsen landsände, avskurna av fienden.
Nusavise här.

Det här med att fly in i ett område som du själv ockuperar har vi alltså kört med om det finns möjlighet att göra det. Däremot har vi hoppat över det här med supply checken. Vi kör på att du får befolka dina områden hur du vill fram tills nästa supply check och om det då är fel i räkenskaperna får du ta bort enheter tills din kvot är rätt och riktig.

Är det felaktigt?

Samma sak under mustering. Så snart det är dags tankar vi upp tills trupperna tar slut om vi har möjlighet till det. Sen är det bara att hålla tummarna att det inte blir någon check av staten för då är det bara att tömma och plocka bort enheter tills det stämmer med protokollet.

Som jag tolkar dig måste man ha koll på tunnorna konstant och har man för mycket trupper är det bara att plocka bort. Då blir det ju svettigt att hålla koll på när man tar ett nytt område med en tunna eller mister ett område med en tunna för då borde det ryka trupper.

Pilzefrau

hon/henne
Det är värre än så.

Du måste konstant ha koll på var din tunn-markör ligger, och du får inte ha för många trupper. Den gränsen är hård, så om du t ex behöver fly så att du hamnar med för många enheter på ett ställe så får du plocka bort.

Däremot får man inte flytta upp sin tunn-markör förrän supply-kortet dyker upp. Stark förlorade i stort sett på det förra gången: han tog två områden med tunnor, men supply-kortet dröjde så det var två rundor där han inte kunde utöka sina arméer så mycket som han hade velat.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Pilzeman said:
Det är värre än så.

Du måste konstant ha koll på var din tunn-markör ligger, och du får inte ha för många trupper. Den gränsen är hård, så om du t ex behöver fly så att du hamnar med för många enheter på ett ställe så får du plocka bort.

Däremot får man inte flytta upp sin tunn-markör förrän supply-kortet dyker upp. Stark förlorade i stort sett på det förra gången: han tog två områden med tunnor, men supply-kortet dröjde så det var två rundor där han inte kunde utöka sina arméer så mycket som han hade velat.
Oh my crap.

Det förändrar ju en del :gremsmile:

Men det låter ju som att det tillför ytterligare en dimension.. Tror jag må kolla lite mer ingående i regelboken.

Pilzefrau

hon/henne
5-spelarspel

En liten rapport:
Jag spelade detta igår, ett parti på typ fem timmar (inklusive regelgenomgång). Puh! Men det var kul, framförallt att jag lyckades hämta mig från att ha tre båtar och tre trupper till att sluta på en andraplats me d fem slott (Lannister hade sex efter att ha tagit Winterfell, alla andra hade max fyra). Jag spelade Baratheon, och det var ganska låst mellan mig och Martell typ hela partiet, och luckrades inte upp förrän Tyrell gav sig in och tog King's Landing (jag tog snabbt tillbaks den).

Vi var bara fem spelare, och vi bestämde oss för att köra en fix på femspelaruppställningen, efter att det hade blivit konstigt senast. Ett tag sedan spelade vi på fem, och Tyrell och Baratheon hade det dubbelt så lätt att bara springa och plocka borgar hos den frånvarande Martell. Det ville vi undvika, så vi gjorde istället så här:

Ta bort Greyjoy. Gör Pyke helt otillgängligt. Sätt en trea i motstånd på Flint's Finger, en fyra på Riverrun och en femma på Seagard. På så vis har Lannister och Stark lite att kämpa för att ta dessa områden, som vanligtvis är fruktansvärt trångbodda men nu blir bara lite mer lediga än till exempel området mellan Baratheon och Lannister eller Martell och Tyrell.

Det funkade riktigt bra jämfört med originalregeln – men Lannister vann ändå, och hade det absolut lättast hela tiden. Gör vi om det ändrar vi nog så att Flint's Finger (den lilla udden med en borg på mellan Greyjoys och Starks hav) inte har en borg – antingen genom att säga att borgen är en krona, att göra den otillgänglig eller att säga att havet går in hela vägen till Greywater Watch, området innanför.

Pilzefrau

hon/henne
Trådnekromanti!

Jag har nyligen köpt det här spelet (i våras spelade jag med ett lånat exemplar) och börjat spela det som tusan. Den senaste månaden har jag fått in typ fem fulla omgångar, och två blixtpartier på tre spelare (en helt annan upplevelse men schysst för att träna på orderläggningstaktik).

Igår var min bästa omgång på länge. Jag spelade Martell och kände att jag bemästrade konsten att ligga lågt. Gång på gång stod jag och lutade på gränsen till att krossa Baratheon, men varje gång backade jag undan i utbyte mot något annat (stå stilla med den gubben där, hjälp mig mot Tyrell här, lägg en krona som jag får raida här...). Tyrell tänkte inte på det utan gick på Bara så hårt han kunde (inte så hårt då han blev av med sin största armé mot Lannisters hemska tre-svärdskort Ser Gregor Clegane). Efter att alla då petat på Tyrell tillräckligt mycket för att han skulle behöva dirigera om sina anfall mot mig till att ta tillbaka tunnor istället, så kunde jag lämna borgar ohotad och vinna genom att ta tre borgar i ett drag – alla oförsvarade! Ingen annan hade hållt koll på att både Baratheon och Stark var så hårt ansatta att de hade kustliggande borgar med bara power tokens i.

Nyckeln till segern var en stark flotta, samt förmågan att hålla på den och aldrig gå över fyra borgar förrän jag visste att jag kunde vinna.

Men sommaren är inte över än! Jag kommer fortsätta dra ihop till Game of Thrones. Nästa match lär bli senast nästa vecka. Vi spelar hos mig eller på Chalmers (och det är gångavstånd mellan de två), typiskt med start kl 17. Finns det någon här som är intresserad? Om ni är intresserade men inte kolla är så ofta kan ni pm:a mig med telefonnummer så drar jag iväg sms när det finns lediga platser.

Konrad Konvalj

Myrmidon
Kul med lite nekromanti.

Vi spelade vårt fjärde parti igår och troligen för första gången med det korrekta reglerna.

Spelet blir ju bättre och bättre för varje gång och man lär sig ju lite små trix för varje gång man spelar också.

Hur som..

Hur lång tid tar era partier på ett ungefärt?

Parti 1:
Fyra spelare tog med en genomgång av helt okorrekta regler runt 6 timmar.

Baratheons segrade.

Parti 2:
Fyra spelare med genomgång av mer korrekta regler tog runt 5 timmar.

Starkarna segrade.

Parti 3:
Sex spelare med genomgång av ännu mer korrekta regler och inmundigande av kopiösa mängder mjöd tog runt 10 timmar och troligen slutfördes det inte helt korrekt.

Starkarna segrade (tror jag)

Parti 4:
Fem spelare med (troligen) helt korrekta regler tog runt 5 timmar.

Greyjoys segrade.

Edit; stoppade in vilka hus som segrat.

Pilzefrau

hon/henne
Typ alla våra partier har klockat in mellan 5 och 6 timmar. Undantaget var igår, då det var över på under fyra timmar inklusive en paus för att hämta och sedan äta pizza, men då slutade det ju också med en oväntad Martell-vinst runda 6 redan.

Vi spelade en gång med bara 5 spelare och det tog väl fortfarande ungefär 5 timmar, men jag minns inte riktigt. Alla andra partier har varit 6 spelare. Ungefär hälften av gångerna har vi haft en eller ett par nybörjare med, och då bad vi dem komma en halvtimme innan för att gå igenom reglerna.