Nekromanti A game of thrones

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Efter att stora delar av hösten spelat brädspelet a game of thrones minst en gång i veckan och dessutom läst ett par av böckerna har jag gått och petat lite på rollspelet i bokhandelshyllan. Jag hittade ingen tråd om det här* så jag gör en själv.

Jag vet ingenting om spelet så vad som helst kan vara intressant. Är det ett bra spel? Hur är det tänkt att spelas? och så vidare



*Kanske för att jag söker för dåligt
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Vilket av dem är det? Det stora tjocka d20-spelet eller det smalare inte-d20 spelet som är från Green Ronin?


Storuggla, two different beasts
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
Om det är Green Ronins kan jag uttala mig om det! Hurra!

Det är ett bra spel. Faktiskt. Det stödjer både det traditionella äventyrargänget, men också adelsfolk som intrigerar och har sig, tack vara reglerna för hus och krigsföring. Det har regler för sociala interaktioner som är lika detaljerade som de för att slå folk i magen, dessutom. Det har dock sina nackdelar, varav den största är att det krävs lite errata för att man ska kunna spela det buggfritt. Några förtydlingar kan behövas också av vissa regler.
Reglerna är enkla (påminner i grunden om Over The Edge om det säger något), använder enbart t6or och det går snabbt att göra en gubbe och att slåss/socialisera. Settingdelen av boken är väl det svagaste, om man inte läst bäckerna framstår spelvärlden som väldigt tunn och mot slutet av boken kommer det upp några spoilers som kanske är lite dumt om man inte läst alla böckerna till dags dato. Jag funderar på att sno reglerna till att spela i vår värld istället, Håtunaleken och Rosornas krig borde fungera finfint.


Storuggla, har två ex av en freak of shipping accident
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Jag är intresserad av SIFRP, men väntar tills
1) det släpps en omarbetad upplaga (längden på listan över errata indikerar ett hafsverk)
2) det släpps något rejält i äventyrsväg (jag är mycket mer kreativ om jag har en grund att pilla med än med ett blankt papper)

Jag är dock misstänksam mot Green Ronins förmåga och intresse av att verkligen stödja sina rollspel fullt ut. Är bara intresserad av att köpa regelböcker som följs upp med många kampanj och äventyrsböcker.

Undrar om GR verkligen har tid och råd satsa på mer än en fullfjädrad rollspelslinje, och än mer om denna kan bli något annat spel än Dragon Age...
 

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Joined
19 May 2000
Messages
8,079
Location
Nordnordost
Mmm, jag har hört om erratat. Det har ju inte blivit att vi faktiskt spelat spelet än så jag kan inte säga hur störande felen faktiskt är.

Till Deciphers LoTR RPG var ju erratat nästan lika tjockt som regelboken. Speltestar inte folk sina spel? :)
 

Ceram

Hero
Joined
2 Aug 2003
Messages
883
Location
Göteborg
Kombinationen tunn världsbeskrivning och spoilers antyder att jag borde vänta med att läsa tills jag läst alla böckerna (bra böcker än så länge så det är nog bara trevligt).

En av de saker jag uppskattar mest i böckerna är just intrigerna och att allt ständigt går åt skogen för alla. Funkar reglerna bra för att bygga upp en sådan skräckblandad förtjusning eller känns det precis likadant att slåss som att intrigera?
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"En av de saker jag uppskattar mest i böckerna är just intrigerna och att allt ständigt går åt skogen för alla. Funkar reglerna bra för att bygga upp en sådan skräckblandad förtjusning eller känns det precis likadant att slåss som att intrigera?"

Ärligt talat känns det ungefär likadant. Skillnaderna är väl i konsekvenserna som konflikten skapar - i strid bestämmer vinnaren vad som sker med förloraren (döden, stympning, exil (till muren) eller... något annat vill jag minnas), medan det är något andra resultat av en intrig.


Storuggla, varvar bananer
 

CapnZapp

Myrmidon
Joined
3 Apr 2008
Messages
4,015
Det är väl snarare så att man förväntas uppskatta att det alls finns ett system för att slåss med intriger. Och att man förväntas uppskatta att detta system är byggt på samma system som stridssystemet, så man inte behöver lära sig två separata mekanismer?

Generellt förstår jag om konstruktörerna inte byggt in några mekanismer för att säkerställa att "allt ständigt går åt skogen för alla" - det är ju ändå ett rollspel där varje spelare fokuserar på en enskild rollperson.

Att sannolikheten för död och misslyckande skulle vara lika hög i boken tror jag inte det är någon som vill ha.

(Och om du vill det Storuggla, föreslår jag att du låter varje spelare spela ett Hus snarare än enskilda rollpersoner. Men då har vi lämnat grundidén med en RP per spelare, som trots allt SIFRP håller sig till.)
 

Storuggla

Champion
Joined
8 Dec 2001
Messages
9,546
Location
Stockholm
"(Och om du vill det Storuggla, föreslår jag att du låter varje spelare spela ett Hus snarare än enskilda rollpersoner. Men då har vi lämnat grundidén med en RP per spelare, som trots allt SIFRP håller sig till.)"

Om jag vill vad? Jag hänger inte med, vad tror du att jag sagt?


Storuggla, förvirring
 
Top