Nekromanti A HISTORY OF RAPEY DUNGEON MASTERS

w176;n37927 said:
Gygax har fel. Alla spel som ser till att inkludera kvinnor, eller i alla fall inte exkludera dom har större kvinnlig fanbas. Vampire som såg till att ha lika många illustrationer på kvinnor som män fick nästan lika många kvinnliga spelare som manliga.
Håller med om det mesta du skriver. men just gällande detta citat tror jag att Vampire inte är bästa exemplet. efter som det gäller en genre som är väldigt populär bland tjejer.
Vist många killar gillar vampyrer men jag tycker det verkar som att just vampyrer är ännu mer populära bland kvinnor. Så detta är ett spel med ett koncept som möjligen tilltalar mer tjejer än killar.
Även om det verkligen är mer tjejer som gillar vampyr grejen än killar så är det ändå ett koncept som tilltalar mer tjejer än många andra rollspels koncept.

Men själklart tror jag att detta inte är enda anledningen till att det är i stort sett lika månge kvinliga spelare i detta spel som manliga. utan just att man sattsat mer på kvinnor i illustratioer ock sådan hjälpt till. jag önskar fler spel kunde ta efter detta. Men just till Vampire tror jag inte detta är den största anledningen att detta spel fått så många kvinnliga anhängare
Arfert said:
Tja, illustrationerna hjälpte väl till. Fast att Vampire har många kvinnliga spelare beror på genren, "Anne Rice-vampyrer", som har många kvinnliga läsare. Majoriteten av de som läser Rice gissar jag. Ett fantasyspel kan ha 100% bilder på kvinnor, det skulle ändå vara mest killar som spelar. Gissar jag igen.
Reddokk Fheg said:
Var detta jag menade.

Jag tror att illustrationer och annat kan påverka men jag tror fortfarande genren påverkar mer,
Tror inte det är en slump eller enbart på grund av spelutvecklarnas design vas som så många kvinliga spelare fastnat för just Vampire

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Rakhori;n37915 said:
Att direkt skylla på att det måste vara ett resultat av de onda männen (eller pojkarna) mentalt vill patriarkalisera de stackars kvinnorna/flickorna känns överdrivet.
Vilken tur att ingen sagt att männen/pojkarna är onda eller att de sitter och medvetet och aktivt "höhö, nu ska vi minsann..." då. Släpp halmdockan.

Rakhori;n37915 said:
Om en manlig SL utsätter en manlig spelare för något han inte gillar så kallas det inte något speciellt.
Om det sker systematiskt kallas det "mobbing".

Rakhori;n37915 said:
Om en manlig SL utsätter en kvinnlig spelare för något hon inte gillar så är det ett speciellt problem som är väldigt specifikt för hur kvinnor kränks. Det känns som väldigt olika standard.
Om vi tar det här på enklast möjliga nivå då:
1) De som spelar rollspel är en del av samhället. Alla är nämligen en del av samhället.
2) I samhället finns starka könsroller och en våldtäktskultur som är himla obehaglig. Där till exempel stalking romantiseras, där kvinnor får "skylla sig själva" när de våldtas, där makten är extremt olika fördelad.
3) Om en person i priviligerad position säger eller gör något mot en person i icke priviligerad position är det en annan sak än vice versa. Om slavägaren ger sin slav ett slag i anskitet så är inte det samma handling som om slaven slår slavägaren i ansiktet.

Därav de "olika standarderna". Det är olika standarder eftersom det är olika saker.

Rakhori;n37915 said:
Finns det saker i rollspelsgrupper man inte gillar så är det kanske helt enkelt ett problem (som man lätt löser) och inte ett köns-krigs-scenario.
"Könskrig", lol.

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Reddokk Fheg;n37955 said:
Håller med om det mesta du skriver. men just gällande detta citat tror jag att Vampire inte är bästa exemplet. efter som det gäller en genre som är väldigt populär bland tjejer.
Vist många killar gillar vampyrer men jag tycker det verkar som att just vampyrer är ännu mer populära bland kvinnor. Så detta är ett spel med ett koncept som möjligen tilltalar mer tjejer än killar.
Även om det verkligen är mer tjejer som gillar vampyr grejen än killar så är det ändå ett koncept som tilltalar mer tjejer än många andra rollspels koncept.

Men själklart tror jag att detta inte är enda anledningen till att det är i stort sett lika månge kvinliga spelare i detta spel som manliga. utan just att man sattsat mer på kvinnor i illustratioer ock sådan hjälpt till. jag önskar fler spel kunde ta efter detta. Men just till Vampire tror jag inte detta är den största anledningen att detta spel fått så många kvinnliga anhängare

Fast nu sitter du ju bara och hittar på ursäkter. Det här är citatet från Gygax:

"everybody who's tried to design a game to interest a large female audience has failed."

Med andra ord är Vampire ett ypperligt exempel på varför den gamle pruttgubben hade fel. Han pratar inte om "inkludering", han pratar om "alla som någonsin försökt designa ett rollspel som ska tilltala en stor kvinnlig publik". Genom att bland annat välja vampyrtemat her bevisligen de som skapade vampire lyckats nå en stor kvinnlig publik.
Arfert said:
Vad har Vampire för siffror? Nån som vet? % kvinnor som spelar?

Rakhori;n37915 said:
Om en manlig SL utsätter en manlig spelare för något han inte gillar så kallas det inte något speciellt. Om en manlig SL utsätter en kvinnlig spelare för något hon inte gillar så är det ett speciellt problem som är väldigt specifikt för hur kvinnor kränks. Det känns som väldigt olika standard.
Detta är väl i sig ett tecken på att samhället inte är könsneutralt eller jämlikt när det gäller könen. Mobbing kan gälla båda könen. medan det oftast kallas något speciellt om det är en kvinna som utsätts för det av en man. på samma sätt som det är kvinnomisshandel om en man misshandlar en kvinna. medan det inte direkt kallas mans misshandel om en kvinna skulle misshandla en man utan då är det rätt och slätt misshandel

Så den kategorisering är i sig ett bevis på att män och kvinnor inte räknas som jämställda i samhället. för vore så fallet skulle inte kvinnomisshandel finnas. då skulle det rätt och slätt vara misshandel. samma saker med kvinnoförnedring. och liknande saker.

Så tyvärr betyder ju detta till att kvinnor som kämpar för jämställdhet och använder sådana termer hjälper till att särskilja män och kvinnor och därmed motverka jämställdhet.

Gurgeh said:
MODERERING

I förebyggande syfte vill jag påpeka att det här är ett rollspelsforum, och att den här tråden handlar om hur kvinnor utsätts för ovälkomna sexuella närmanden under spel. Om ni vill diskutera jämställdhet utanför rollspel gör ni det i OT-forumet.

/tobias
Reddokk Fheg said:
Tack för tillrättavisandet.

Men ville ta upp detta eftersom det faktiskt är en av orsakrna till att detta händer i spelet. Den verkliga världen följer med in i spelvärlden med vare sig man vill det eller inte. De värderingar man har utanför spelet påverkar även inom spelet

Men ska försöka se till att följa ditt råd
Jocke said:

Arfert

Facit
Min tanke var när jag läste länken var: Hur fan beter sig folk vid spelbordet egentligen?
gorillotaur said:
Oftast beter sig nog folk helt okej, men även jag har stött på spelare och spelledare som beter sig som jävla idioter.

Jocke

Man med skägg
Jag brukar inte skriva i såna här trådar, eller genustrådarna efter som det känns som att jag inte kan ämnet lika bra som andra. Men det är något med ännu en rutten spelledare som beter sig "rapey" som verkligen stör mig.

Nu har jag skrivit om det här inlägget i typ ett par timmat, så here goes:

Det är vårt gemensamma ansvar att försöka forma hobbyn till det vi vill att den ska vara.
Ändå händer det såna här grejer. Hela tiden.

Helt ärligt, jag har inte träffat någon nördtjej som inte kan dra upp den här sortens historier.

Du kan argumentera att det är mycket värre i open source subkulturen, eller bland hockeyspelare eller whatnot. Men det är här vi är, i den svenska spelhobbyn. Det är här vi kan påverka hur det ser ut.

Det är här vi kan synliggöra, problematisera och diskutera. Och det är ju fint. Så det ska vi såklart fortsätta göra.

Men ingenting kommer att hända om vi inte är beredda att ändar på oss själva, på hur vi tänker och vad vi gör. Hemma runt spelbordet, ute på konvent och i författarsätet till scenarion, spel, tidskrifter, bloggar osv.

Ingenting kommer att förändras om de som inte klagar antar att vi har rätt och bara går vidare. Om vi bara säger att "runt mitt spelbord har det minsann alltid vart bra" - För oddsen är att det inte har vart bra, i alla fall inte oavkortat bra.
Min spelgrupp hade för en handfull år sen så hård intern jargong att en av oss helt enkelt slutade dyka upp på mötena (och då var det han som var "värst" i 9 fall av 10) för att han tyckte att det var obehagligt och mobbigt att umgås med oss när vi spelade.
Men vem vill vända sig mot gruppen?

Det är allas rättighet att känna sig säkra både i och utanför spel. Om inte målet är just att känna sig osäkra (vilket kan vara fantastiskt, det med, kolla typ in Fat Man Down eller nått annat scenario med mycket bleed).
Det är inte 17åriga Tjoffes rättighet att slå sig ner bredvid den enda tjejen i rollspelslokalen med repliken "Schysst, en ledig plats bredvid bruden!" och det ska inte passera obemärkt.

GET WITH THE FUCKING PROGRAM.

Till sist gav en bekant till mig oavsiktligt ett värdefullt verktyg när hon skrev om hur hon blivit bemött som tjej i hobbyn, nördfeminism, den andre och all sån jazz för skitlänge sen (2009):

När jag pratar om de här erfarenheterna med mina killkompisar får jag ofta samma svar: Först en lätt äcklad grimas*, sedan en försäkran om att det inte är så idag. Inte i Sverige. Inte numera. Alienering och utestängning av kvinnliga hobbydeltagare är sånt som händer i USA, för där är de dumma i huvudet.
....

* Den där äcklade grimasen skulle jag kunna skriva en bok om. Den säger inte: "Fy fan! Det är för jävligt! Vad kan jag göra för att hjälpa till?" Den säger "Det är sårande för mig att höra sådana här historier. Måste du prata om så obehagliga saker?."
När jag gör den grimasen, för den gör jag och den betyder exakt vad hon säger att den betyder. Men de senaste fem åren så vet jag det och kan resonera kring det med mig själv. Jag vet att det är då det är som svårast för mig att ta in vad den andre säger. Jag vet också att det oftast handlar om att jag inte upplever att ett problem som nån annan, med ett annat perspektiv, upplever. Till sist vet jag också att jag mer ofta än sällan har fel när jag gör den där grimasen.

Tack för mig. Det blir inget extranummer.
gorillotaur said:
Mycket välformulerat. Tack!