Nekromanti A Return to 1978!!!

Organ

Out of time, out of mind
Igår gjorde jag något jag inte gjort på MÅÅÅNGAA år. Jag spelade RUNEQUEST! :gremgrin: :gremcool: :gremshocked:

Äventyret var megaklassikern Apple Lane; Runequests motsvarighet till Keep on the Borderlands, dvs det första äventyret för ALLA som var med när det begav sig. Deläventyret var Gringle's Pawnshop (det när man ska barrikadera sig inför en nattlig attack av intelligenta babianer) och alla inblandade hade skitskoj!

Härnest ger vi oss ut i vildmarken och ett av äventyren från Trollpak!

Bladesharp ftw! :gremcool:

/Anders

Johan K

Gammal & dryg
Igår gjorde jag något jag inte gjort på MÅÅÅNGAA år. Jag spelade RUNEQUEST!
Ojjj !
Det där om att gå retro ! Visst är det härligt att göra sådna saker. :gremlaugh:

Nightowl

Champion
Apple Lane rular så fruktansvärt. Hela RQ rular, för övrigt.

Trollpak rular dock ännu mer. Äventyren är så helsköna - jag vet inte om jag vågar nämna något om dem om du inte spelat dem förr. Spelar ni människor eller troll?

Erik

Organ

Out of time, out of mind
Trollpak rular dock ännu mer. Äventyren är så helsköna - jag vet inte om jag vågar nämna något om dem om du inte spelat dem förr. Spelar ni människor eller troll?
Jag förstått det. Spelledaren flinar som ett barn inför det som komma skall. :gremgrin:
Vi kör människor rakt igenom och jag vet inte ett jota om äventyren så spoila inget är du snäll.

/Anders

Nightowl

Champion
Jag ska hålla tyst - men ni kommer att få detta råd från SLP i alla fall, så: Akta er för att äta och dricka det troll äter och dricker - men att inte äta och dricka när ett troll går så långt att han bjuder på mat (en oerhört sällsynt företeelse) är samtidigt en dödlig förolämpning! :gremelak:

Erik

claes

Swordsman
Har ni testat "nya" RuneQuest från Mongoose? Är det något att ha eller är originalet bättre?

Organ

Out of time, out of mind
Nej, jag har inte ens sett den på en butikshylla.
De regler vi använder förövrigt är en blandning av Avalon Hills 80-talsutgåva och chaosiums första från 78.

/Anders

Nightowl

Champion
Alla veteraner svär vid RuneQuest II, men det är EMU ett lite väl plottrigt system (att karaktärer har *någon* tidigare erfarenhet är en avancerad alternativregel, t.ex.). Version III är faktiskt bättre och långt mer strömlinjeformad, men har fortfarande lite konstigheter. Ibland är man för mycket strömlinjeformad, helt enkelt.

Mongoose's RQ hade ett par enstaka enorma tabbar som dock är rättade i erratan, men det är pinsamt. I grunden är det dock en ganska så uppsnyggad version av BRP, och deras moduler för att spela i Second Age Glorantha är mycket bra.

Erik

Nightowl

Champion
De regler vi använder förövrigt är en blandning av Avalon Hills 80-talsutgåva och chaosiums första från 78.
Det är vad vi spelade också... fast vi hade en drös husregler från andra BRP-spel också (liten Pendragon, t.ex., likt många andra som spelade RQ åren innan HeroQuest/HeroWars kom ut.

Erik