Nekromanti A Song of Ice and Fire/Solar System

Mogger

Hipsteranka
Tänkte köra en liten mini-kampanj i sommar. Tänkte använda Solar System och Westeros som setting. Jag tänker att någon borde ha gjort det innan? Men googlar jag så hittar jag bara teorier om settingens solsystem. Nog så intressant kanske, men inte vad jag är ute efter :)

Det jag eftersöker är sånt som secrets (Secret of Giant Blood, kanske. Eller Secret of Greensight), cultural abilities (har lite för dålig koll på settingen i dagsläget för att få till det) m.m.

Om det inte redan finns så behöver jag hjälp med att hacka systemet för att passa Westeros.

Ps:
Buyoff: Take the black känns ju redan given! :)

Mogger

Hipsteranka
SPOILER. Har du inte sett TV-serien eller läst böckerna kan det här vara lite avslöjande. Har du läst första och andra boken, och sett åtminstone säsong 2 är det här inga nyheter.

Funderar lite på Cultural Abilities. Riverlands är ju år 299 när vår minikampanj utspelar sig, sargad av krig. Det är här Lannisters och Starks möts, gång på gång, och det är här som The Mountain härjar och plundrar.

Samtidigt är det ju kvasi-medeltid och en trakt genomskuren av ett otal floder. Så jag tänkte så här:
  • Scrounging
  • Boating
  • River-wise
  • Obligation-wise
  • Animal husbandry
  • Fishing
  • Farming
  • Hideout-wise
Några andra förslag? Vad finns det hyfsat stor chans att människor i ett sådant här område kan? Wises kör jag typ som i Mouse Guard/Burning Wheel, alltså kunskapsfärdigheter som kan etablera nya grejer.

Björn den gode

Swashbuckler
Hur hade du tänkt att lösa Transcendencebiten? Jag tänker mig att det finns en temakonflikt här mellan system och aSoIaF, att i Solarsystem så avslutas en karaktär med transcendence när den blivit 'för bra' och " the character might become a powerful secondary character, disappear into legend or get taken into the heavens, all depending the campaign setting and situation. " men i song of ice and fire så avslutas karaktärer med att de dör, och jag tror inte särskilt många av dem ens kommer till himlen. Och är inte det en rätt viktig del av settingen att det inte handlar om hjältar som blir legender utan om visserligen häftiga människor men som intrigerar och dör?

Hur som helst så låter det som en väldigt skön kampanj, men mitt tips är nog att göra jobbet med nycklar och hemligheter tillsammans med spelarna, för om det nu inte finns något färdigt så känns det som alldeles för mycket förberedelsejobb för en sommarkampanj att göra själv.
Måns said:
Jag ersätter Transendence med Impendent Doom eller liknande. Karaktärens öde är beseglat, och det kommer att bli ovärdigt och oväntat.
Simon said:
Måns: På riktigt? Koooolt! :D
Måns said:
Heh! Westeros, baaayby!! :)

Simon

Swashbuckler
Har du A World of Near-boken? Har den inte till hands nu, men jag föreställer mig att settingen är tillräckligt lik för att mycket går att använda rakt av.

Mogger

Hipsteranka
Simon;n28771 said:
Har du A World of Near-boken? Har den inte till hands nu, men jag föreställer mig att settingen är tillräckligt lik för att mycket går att använda rakt av.
Är det något annat än TSoY? Alltså, finns det en bok utöver det? Var så sjukt länge sedan, men har lite PDF:er och Solar System.

kloptok

Pensionerad astrolog
Måns;n28786 said:
Är det något annat än TSoY? Alltså, finns det en bok utöver det? Var så sjukt länge sedan, men har lite PDF:er och Solar System.
Smiter in och ger dig ett par länkar. World of Near är en separat settingbok som släpptes när Solar System kom om jag förstått det rätt (du kan läsa om den här). Jag har inte någon koll på TSoY alls, men det verkar som att det är samma setting, dvs. Near (?). World of Near finns tillgänglig på den här länken som wiki, går att köpa i tryckt form t.ex. här.
Måns said:
Tackar!! Hade helt missat det.
Simon said:
Just så!

Cybot

Mest spelbar
Fick lite lust att köra en Game of Thrones/Mutant Chronicles crossoverkampanj. Blanda hejvilt mellan deras mytos, ersätt korporationerna med de olika Houses, behåll teknologin på något Mutant Chronicles liknande (man måste ju ha knights!), byt ut regelsystemet mot någonting spännande....
chrull said:
Bauhaus med dess olika familjer är väl redan som GoT?

Mogger

Hipsteranka
Hörrni, är det ok om ni snackar GoT vs MC i en annan tråd? No hard feelings, jag är själv duktig på OT. :)
God45 said:
Absolut. Ursäkta för att vi gick off topic.

Mogger

Hipsteranka
Har fixat lite Secrets och Keys, efter spelarnas önskemål. Kommentera gärna!

Secret of Piercing Eye
För 1 Instinct kan Theor Moorlocke få reda på vilken Key en person följer. På så sätt kan han utnyttja personens svagheter för sina egna ändamål.

Secret of [weapon] Mastery
När Theor fäktas med [vapentyp han väljer] kan han spendera hur många Vigor som helst ur sin pool.

Key of Despised Son
När Theor försöker få sin far att älska honom, eller åtminstone respektera honom.
Buyoff: Försaka sin far

Key of House
Sätta huset framför sig själv.
Buyoff: Försaka sitt hus.

(Det kan tyckas att dessa båda Keys krockar, men jag tänkte att Theors far, fursten, inte alltis sätter huset främst, utan har en egen agenda. Så tanken är att det ska bli en konflikt mellan furstens och husets värderingar, som Theor slits mellan)

Det var Theor Moorlocke. Den andra karaktären är Corwin Moorlocke, furstens yngre bror och tidigare befäl i det numera utpälande House Drachmore:

Secret of Giant Blood
Corwin får en extra Harm-ruta, och kan dessutom nullifiera skador genom att offra Vigor.

Secret of Widowmaker
Corwins valyriska svärd Widowmaker. Som Mighty Blow: When the character deals injury to another by violence, the player may choose to increase the level of Harm caused by paying VIGOR: 1 point per one level of increase. The maximum level of Harm is MORTAL (6), however. Cost: 1+ VIGOR.

Key of Father
Corwin älskar sina döttrar över allt annat.
Buyoff: Överge sina döttrar.

Key of Bloodlust
The character enjoys defeating others in combat.
Buyoff: Besegras.

(Jag förenklar Keys en aning. Så fort en Key på ett relevant sätt påverkar en scen får spelaren 1xp. En buyoff ger 5)

Simon

Swashbuckler
Måns;n28944 said:
(Jag förenklar Keys en aning. Så fort en Key på ett relevant sätt påverkar en scen får spelaren 1xp. En buyoff ger 5)
Är du säker på att du vill det? Du tappar mycket dynamik på det viset, genom att du inte har två eller tre nivåer av belöning för att a) nämna nyckeln eller skymta den i spel, b) på riktigt agera och kommitta till nyckeln och c) antingen gå all in för nyckeln eller reversera den.

Just checking. ;)

Mogger

Hipsteranka
Simon;n29675 said:
Är du säker på att du vill det? Du tappar mycket dynamik på det viset, genom att du inte har två eller tre nivåer av belöning för att a) nämna nyckeln eller skymta den i spel, b) på riktigt agera och kommitta till nyckeln och c) antingen gå all in för nyckeln eller reversera den.

Just checking. ;)
Helt säker :)
Jag upplever att mängden bokföring/regelförståelse nivåerna innebär kostar mer än de smakar.
Grundregeln är "när din key påverkar en scen på ett sätt som ger konsekvenser så får du 1xp".

Det enda jag oroar mig för att de får för få xp, men det är bara en kort kampanj, som xp är kanske inte centralt. Dessutm tycker jag att default Solar System ger för mycket xp. Incitamentet för att köra en buyoff ökar dessutom på det här viset. Så jag tror att det kommer att funka bra.
Simon said:
Gött, just checking! :)