ManU77;n296092 said:
@Minimoni
Kanske... jag gillar ju "känslan" i det, så att säga. Hur har du gått tillväga och husreglat?
Jag tolkar det du säger som att du gillar settingen, antingen via böckerna, serien eller både och!? Det jag nu kommer föreslå är helt mina och min spelgrupps erfarenheter och åsikter och det finns garanterat andra här på forumet som har precis lika bra förslag på vilka regler och hur man skall använda dem för att få spelet att fungera på bästa sätt.
Men enligt mig så fungerar EON III-reglerna bäst när det dels gäller hur man skapar RP samt vilken motor spelet skall drivas med. Detta enligt många orsaker, dels är reglerna till EON III väldigt bra när man skapar RP då de ger spelarna en hel del gratis. RP och spelarna får på så vis mycket hjälp med hur RP har blivit den karaktär den är och ger också händelser som är lätta att skapa äventyr runt.
När det gäller EON III och reglerna så är de perfekta för att simulera just hur gritty Westeros och resten av ”Planetos” är. EON III-reglerna är också tacksamma på så sätt att man helt sonika kan strunta i de reglerna man inte gillar eller tycker är för komplicerade/onödiga, långsamma eller på annat sätt opassande för den historia man vill uppleva.
Jag och spelarna kom överens om att vi gillar ”raser”, ”kulturer” eller vad man nu önskar kalla dem. Därför så delade vi in Westeros invånare i ”First men”, ”Andals”, ”Valyrians”, ”Dornish” och ”Iron born”. Detta gäller då de spelbara folken i Westeros, vill man ha med folk från Bravos och ännu mer exotiska folkslag så får man som SL helt enkelt göra lite mer arbete innan kampanjen. Jag nöjde mig till en början med att sätta +/- grundegenskaper på de folk som nämnts. Gillar man inte att olika mänskliga folkslag ska ha olika förutsättningar så är det bara att strunta i att göra skillnad på dem. För oss i min grupp skapade det dock en bra multikulturell känsla med sprickor i som vi faktiskt uppfattar att Westeros är. Vi gjorde också så att det inte bara talas ett språk i Westeros utan att Andal är landets lingua francs men att Dornish, First men, Iron born och Valyrierna faktiskt också har egna språk. En del av detta stämmer överens med böckerna men annat förstärkte vi för att i vår mening göra settingen ännu mer intressant.
Det finns så mycket att berätta om hur just jag och min grupp gjort för att göra spelet så bra som möjligt för oss, men det är enklare om du ställer direkta frågor gällande vilka exakta delar av reglerna du undrar hur jag har gjort.
Jag förklarar gärna ännu mer om du är intresserad och jag tycker verkligen att Westeros och ”Planetos” är bland de bästa fantasy-världarna jag spelat eller varit spelledare i. Så att kämpa lite för att hitta en regelmotor man själv trivs med är helt klart värt de då världen verkligen är så bra! Läs Kampanjboken till A song of ice and fire och jag är nästan säker på att du kommer hålla med.