Nekromanti Aaaargh! Hårddiskar, Mac och Windows

Genesis

Ni dés ni maître
Jag tror inte att någon har en bra lösning på mitt problem, men jag frågar i alla fall. Jag har köpt en Microsoft Surface och har tänkt använda den som min enda dator, vilket innebär att jag gör mig av med min gamla iMac. Jag har en extern hårddisk som jag tänkte ha till filer jag inte behöver vanligtvis men ändå vill spara, i och med att min Surface bara har 128GB lagringsutrymme. Jag behöver inte jättemycket mer än så, men ändå så att allt inte får plats.

Men nu kommer krånglet. Jag vill alltså kopiera över mina filer på macen till min externa hårddisk och sedan använda dem från Surfacen. Disken har jag använt som backupdisk för macen, så den är formatterad i HFS+, som Windows inte kan läsa. Suck. Formatterar jag om den i NTFS så kan OSX inte skriva till den. Alternativet är att köra FAT32, men då är jag för evigt fast i en backupdisk med FAT32, som efter vad jag läst är mindre säker och har högre risk att få problem. Inte vad man vill ha i en backupdisk. Dessutom kan den inte hantera filer större än 4GB. Jag tror inte att jag har några sådana filer, men man vet aldrig.

Lösningen jag har hittat är att installera programvara på macen som gör att den kan skriva till NTFS, men det verkar jättekrångligt. Att installera på Windowsmaskinen så att den kan läsa HFS+ verkar simplare, men det känns löjligt att använda en HFS-formatterad backupdisk när jag inte längre har en mac-dator.

Eller så får jag låna någon annans dator, köra FAT32, kopiera över filerna till den externa hårddisken, kopiera över dem på den lånade datorn, formattera om till NTFS och kopiera tillbaka dem igen. Blääää! Varför skulle jag köpa en Windowsburk? Allting funkar automagiskt så länge man håller sig till Apple-produkter. :gremfrown:

Arfert

Facit
Du skulle köpt en Air istället. Vad tänkte du på? :gremwink:

Skämt åsido, hur är surfacen? Bra hårdvara?
Vilken version, den med "riktiga" Windows 8?

NTFS kan man om sagt få att funka på OSX med diverse program/drivers, men har inte testat. Annars är det nog FAT32 som gäller. Själv har jag inte orkat hålla på med att formatera lösa mac-hårddiskar (typ lacie rugged) jag köpt, och då har de oftast funkat på PC också.

Genesis

Ni dés ni maître
Jag har en Surface Pro, den med riktiga Windows 8. Den funkar rätt bra, även om man som gammal Mac-användare stör sig på att Windows är krångligt och har en massa problem. Man måste alltid hålla på och pilla när man ska hitta nätverk, hitta hårddisken och så vidare. Men som dator funkar den utmärkt. Jag har installerat Photoshop (köpte den för tryckkänsligheten) och det funkar utan problem, även med stora filer. I övrigt gör jag inget resurskrävande med den. Den är skön just för att den är en riktig dator, vilket en iPad inte är. Koppla den till ett tangentbord så är den en laptop. Med en extern skärm och en mus lär den vara ett fullgott alternativ till en stationär, förutom lagringsutrymmet.

Dock är pennan inte av supergod kvalisort och träffsäkerheten är kass runt kanterna. Jag hoppas att det blir bättre om jag köper till en kvalitetspenna från Wacom.

---

Ja, det kommer nog att sluta med att jag kör FAT32 och så får den hålla tills jag uppgraderar nästa gång och kanske hittar en med bättre lagringsutrymme, alternativt köper en ny extern hårddisk och flyttar över filerna lite i taget.

Troberg

Sinister eater
Genesis said:
Jag tror inte att någon har en bra lösning på mitt problem, men jag frågar i alla fall. Jag har köpt en Microsoft Surface och har tänkt använda den som min enda dator, vilket innebär att jag gör mig av med min gamla iMac. Jag har en extern hårddisk som jag tänkte ha till filer jag inte behöver vanligtvis men ändå vill spara, i och med att min Surface bara har 128GB lagringsutrymme. Jag behöver inte jättemycket mer än så, men ändå så att allt inte får plats.

Men nu kommer krånglet. Jag vill alltså kopiera över mina filer på macen till min externa hårddisk och sedan använda dem från Surfacen. Disken har jag använt som backupdisk för macen, så den är formatterad i HFS+, som Windows inte kan läsa. Suck. Formatterar jag om den i NTFS så kan OSX inte skriva till den. Alternativet är att köra FAT32, men då är jag för evigt fast i en backupdisk med FAT32, som efter vad jag läst är mindre säker och har högre risk att få problem. Inte vad man vill ha i en backupdisk. Dessutom kan den inte hantera filer större än 4GB. Jag tror inte att jag har några sådana filer, men man vet aldrig.

Lösningen jag har hittat är att installera programvara på macen som gör att den kan skriva till NTFS, men det verkar jättekrångligt. Att installera på Windowsmaskinen så att den kan läsa HFS+ verkar simplare, men det känns löjligt att använda en HFS-formatterad backupdisk när jag inte längre har en mac-dator.

Eller så får jag låna någon annans dator, köra FAT32, kopiera över filerna till den externa hårddisken, kopiera över dem på den lånade datorn, formattera om till NTFS och kopiera tillbaka dem igen. Blääää! Varför skulle jag köpa en Windowsburk? Allting funkar automagiskt så länge man håller sig till Apple-produkter. :gremfrown:
Varför ska du koppla disken till Macen överhuvudtaget? Koppla den till Surfacen, nätverka maskinerna och kopiera från Mac till Surface. Då är det Surfacen som hanterar disken, och filsystemet blir aldrig ett problem.

Enkelt och smidigt. Så gör jag alltid när jag ska kopiera mellan olika OS. Låt den enhet som ska ha datat i framtiden ansvara för skrivningen av det.

Genesis

Ni dés ni maître
Jaaa! Det är klart att det är så jag ska göra! Tack så mycket för tipset; det där ska jag prova direkt!

Arfert

Facit
Lite OT då: om man bortser från kvaliteten på pennan, hur känns tryckkänsligheten? Som vanlig wacom-kvalitet?

Kan kanske köpa en Surface som en "wacomskärm med inbyggd dator". Och bara använda den att rita på. Just för det syftet har plattan ett existensberättigande, trots Windows. Wacomskärmar är ju jäkligt dyra.

Genesis

Ni dés ni maître
Arfert said:
Lite OT då: om man bortser från kvaliteten på pennan, hur känns tryckkänsligheten? Som vanlig wacom-kvalitet?

Kan kanske köpa en Surface som en "wacomskärm med inbyggd dator". Och bara använda den att rita på. Just för det syftet har plattan ett existensberättigande, trots Windows. Wacomskärmar är ju jäkligt dyra.
Jag köpte den just för att rita på, men bestämde mig sedan att använda den som enda dator, minimalist som jag är. Tryckkänsligheten är av Wacom-kvalitet, för det är de som står för tekniken. Man måste ladda ned drivisar från deras hemsida för att få den att funka i Photoshop, men sedan är det hur bra som helst. Men förutom digitizern, som är från Wacom, så är det ju pennans kvalitet som avgör, och eftersom man kan använda Wacom-pennor (Stylus Feel-serien eller Bamboo-pennor, men inte Intuos) så är man ju hemma. Däremot är ju skärmen betydligt mindre än en rejäl Cintiq, men upplösningen är suverän, så mig gör det inget.

Arfert

Facit
Låter nice, kanske kompletterar med en sån då. Vad fick du betala? Och måste man ha en Pro för Photoshop/wacom? Eller funkar en RT?

Är ju skönt att slippa jobba med en vanlig Wacom. Även om jag gjort det i snart 20 år.