fjodorsenuba
Krigarpoet
- Joined
- 2 Nov 2020
- Messages
- 1,225
Rummet blir skyddat men inte alla spelare...@fjodorsenuba Det räcker med att vi har EN person med ett laddat vapen i ett rum för att det ska vara skyddat mot älgen va?
Rummet blir skyddat men inte alla spelare...@fjodorsenuba Det räcker med att vi har EN person med ett laddat vapen i ett rum för att det ska vara skyddat mot älgen va?
Så tolkar jag det. Ergo, vi behöver eldkastare en masse.Jag kanske är helt jävla dum i hela huvudet, men innebär det här att en xenomorf kommer anfalla var och en av oss varje runda - oavsett var vi befinner oss?
I så fall kommer vi alla behöva ladda om nästa runda?
Nej det är inte tanken.@fjodorsenuba missförstår jag några regler här? Om en spelare med en eldkastare i handen blir nattmördad, kan vi plocka upp den då?
Det blir svårt att fly dit från andra rum. Kanske inte optimalt?@fjodorsenuba also, om huvudbyggnaden är övertagen av älgen, kan vi då inte längre röra oss om vi inte tar den tillbaka?
Alltså är det i både bybornas och ulvarnas bästa intresse ATT INTE MÖRDA FOLK MED ELDKASTARE!Nej det är inte tanken.
Men det går att röra sig ändå? Exv, vi låter huvudbyggnaden bli översrpungen i denna rundan. I nästa runda kan vi ändå ta oss från förrådet till verkstaden?Det blir svårt att fly dit från andra rum. Kanske inte optimalt?
Ja ni kan ta er runt basen men om ni inte kan fly till ett intilliggande rum blir ni måltid.Men det går att röra sig ändå? Exv, vi låter huvudbyggnaden bli översrpungen i denna rundan. I nästa runda kan vi ändå ta oss från förrådet till verkstaden?
Plattformen kan vi låta springas över, tills det blir dags att ta sig ut (efter att parabolen reparerats), men de andra rummen lär vi behöva varje runda oavsett.Kul att vara igång! Vad jag ser har infiltratörerna inget incitament att vi ska bli översprungna av xenos om de inte kan se till att det dödar marines i processen, så rumskoordineringen lär inte vara en stor debatt. Och egentligen räcker det att vi i rundan innan vi vill hem återtar alla rummen och sen aktiverar dem right? Vi behöver inte maniskt hålla det territorium vi inte ska använda?
Jag kan vara frivillig att göra 1) d v s säkra huvudbyggnaden och stänga av luftförsvaret.Hmm, insåg nu att jag läst fel på hur älgen funkar. De attackerar alla, varje runda. Det betyder att om en inte har två vapen kommer en bli fastlåst i förrådet för evigt typ. Så alla kommer behöva bygga en eldkastare för att inte ha konstant slut på ammo typ. Men med två vapen kan en ladda om i förrådet och försvara sig den rundan, och nästa runda försvara ett rum med eldkastaren. Och vi behöver skicka en person till varje rum för att försvara det. Det ligger i både bybornas och ulvarnas intresse att folk med två vapen överlever, för annars blir vi älgmat. Så så gröna spelare som möjligt bör få hålla två vapen i handen.
R1 (9 spelare):
1. En person till huvudbyggnaden, för att försvara rummet. Kan då även passa på att stänga av luftförsvaret.
2. En person till plattformen, för att försvara rummet. Kan då även passa på att reparera parabolen.
3. En person som döms ut till att kyla reaktorn.
4. Tre personer som bygger sig varsin eldkastare.
5. Tre personer som hämtar eldkastarna och går till förrådet för att ladda om dem.
Då är alla rum skyddade R1 och vi har tre vapen som kan skydda rum till R2 utan att behöva ladda om.
Då kan vi sätta i R2 (7 spelare kvar):
1. En eldkastare i huvudbyggnaden för försvar.
2. En eldkastare i plattformen för försvar.
3. En eldkastare i verkstaden för försvar, samt kan bygga en till eldkastare.
4. En person som döms ut till att kyla reaktorn.
5. En person som hämtar den nybyggda eldkastaren och går tillbaka till förrådet för att ladda om sina två vapen.
6. Två personer i förrådet som laddar om sina pulse rifles.
@fjodorsenuba missförstår jag några regler här? Om en spelare med en eldkastare i handen blir nattmördad, kan vi plocka upp den då?
Hmm, det är sant, det stod en fasordning i reglerna för hur saker sker. Jag fastnade vid meningen att vi kan göra saker i serie och parallellt med varandra. @fjodorsenuba hur blir det här då? Kan de först skydda verkstaden och förrådet mot älgar, sen gör tre spelare tre eldkastare, som hämtas av tre andra spelare som går och laddar dem i förrådet? Får de då även fulladdade gevär?Jag kan vara frivillig att göra 1) d v s säkra huvudbyggnaden och stänga av luftförsvaret.
Hur tänker du din punkt 4 & 5? Jag tolkar det som att anfallet sker före tillverkningen av vapen i rummet så att alla som är i förrådet kommer att behöva skydda sig med sina pulse rifles som då töms. Och blir det inte två moves att gå från verkstaden, plocka upp eldkastarna, och sedan gå till förrådet?
Din plan saknar dessutom att någon måste måste laga och ladda om sentry gun för annars är alla som inte bygger en eldkastare automatiskt älgmat runda 2.
Jag hamnar här också när min lilla trånga hjärna försöker greppa spelet.Så nu är jag osäker på hur spelupplägget fungerar Blir vi inte älgmat i R2 hur vi än gör?
Varför?Plattformen kan vi låta springas över, tills det blir dags att ta sig ut (efter att parabolen reparerats), men de andra rummen lär vi behöva varje runda oavsett.
Vi behöver ju bara skicka signaler och skit när vi fångat infiltratörerna.Varför?
Till en början är det så, men i senare rundor kan ulvarna få en position där de kan mörda flera bybor i samma runda om vi är oförsiktiga.Jag sitter på jetespennanade studiedagar ("Systematiskt kvalitetsarbete!!!!!!!!1"), och har lite dålig passning på tråden, så någon kan ha noterat det redan, men visst är det såhär:
Ulvarna har i princip inget att vinna på att inte samarbeta med byn vad gäller älg-attackerna och koordinering av traskande och uppgifter under natten, visst? Att de ska lyckas manipulera det för att få bybor att bli älg-dödade känns extremt långsökt så som jag förstår upplägget.
Om det är så föreslår jag att någon/några tar tag i att lägga upp en rationell och vettig plan för hur vi ska agera, och så lirar vi Vanligt Varulvsspel(tm)