Aberrant utspelar sig _inte_ i WoD och använder sig av samma modifierade Storytellingsystem som SF-spelet Trinity - en i mitt tycke avsevärd förbättring där flera konstigheter har rätats ut och systemet blivit betydligt mer strömlinjeformat.
Världen skiljer sig från traditionella superhjältevärldar i så måtto att man antar att världen faktiskt väsentligen förändras av att det börjar dyka upp människor med seriöst övermänskliga krafter. I traditionella superhjälteserier brukar hjältarna nöja sig med att spöa upp superskurkar - men de bryr sig aldrig om världens väsentliga problem som miljöförstöring, svält etc. En central del i Aberrant är att det existerar en enormt stor och resursstark organisation knuten till FN, Projekt Utopia, som på olika sätt försöker koordinera supervarelsernas verksamhet så att man kan förbättra världen lite mer väsentligt (t ex har hela det etipiska höglandet förvandlats till grönskande fält och djungel, och Addis Abeba (Etipoiens huvudstad) har gått från att vara ett fattigt skithål till att vara världens nya trend-stad). Men inte alla gillar Projekt Utopia och deras metoder...
Jag tycker det är lämpligast att beskriva Aberrant som en korsning av superhjältespel och konspirations-spel...så i den bemärkelsen att mycket tonvikt läggs på intriger och plotter så är det likt WoD, antar jag. Men de bästa/troligaste inspirationskällorna är förmodligen serierna The Authority och Planetary (båda skrivna av Warren Ellis) och kanske i någon mån Alan Moores Top Ten, Kurt Busieks Astro City och Grant Morrisons JLA.
Dessutom tycker jag att Aberrants superkraftssystem gott och väl duger om man skulle vilja köra en allmän superhjältekampanj - så man kan använda bara reglerna om man vill, men då missar man en rätt cool och genomtänkt spelvärld.
mvh
Örnie