Nekromanti Ability scores under 10 (och fältslag)

Dilandau

Myrmidon
Två saker jag funderar på.

* När man gör en rollperson och använder "customizing scores"-metoden, eller tar en array, får man sänka värden under 10? Om man följer reglerna by the book alltså?

I Character buider blir en karaktär automatiskt "homebrew" om man har fler än ett värde under 10. Och jag kan inte hitta några exempelkaraktärer som har fler än ett lågt värde.

Men jag kan inte hitta att detta uttryckligen står någonstans i reglerna.

* Finns det några bra regler för storskaliga strider, fältslag m.m, till D&D4 eller som går att enkelt anpassa?

Dimfrost

Special Circumstances
Nej, när man kör point buy så börjar man med en 8 och fem 10 och köper därifrån. Bara ett värde under 10, alltså. Tyvärr.

Pom

Swashbuckler
Dilandau said:
* Finns det några bra regler för storskaliga strider, fältslag m.m, till D&D4 eller som går att enkelt anpassa?
Bra vete fasen, men jag påtar då och då med mina husregler för fältslag i 4E. Som allt annat på den sidan är de stadda i ständig förändring (särskilt varje gång jag speltestat dem) och de är ingenting för xenaallergiker, men i brist på annat kan du ju ta dig en titt.

Dilandau

Myrmidon
Dimfrost said:
Nej, när man kör point buy så börjar man med en 8 och fem 10 och köper därifrån. Bara ett värde under 10, alltså. Tyvärr.
Tack för det. Det är ibland tröttsamt att man måste leka detektiv för att fatta alla nyanser i D&D4s regler

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Dilandau said:
Det är ibland tröttsamt att man måste leka detektiv för att fatta alla nyanser i D&D4s regler
Men hur svårt är det att läsa reglerna egentligen?

På s. 17 i Player’s Handbook, under avsnittet »Generating Ability Scores« och underrubriken »Method 2: Customizing Scores« står klart och tydligt:

Start with these six scores: 8, 10, 10, 10, 10, 10. You have 22 points to spend on improving them.

Dilandau

Myrmidon
Jag vet. Men när det är köpamedpoäng-system antar jag liksom automatiskt att man får extra poäng om man sänker en egenskap.

Dante

Staff member
Dilandau said:
Jag vet. Men när det är köpamedpoäng-system antar jag liksom automatiskt att man får extra poäng om man sänker en egenskap.
Men det är väl knappast D&D-reglernas fel. (Jag tycker f.ö. det är bra att de har en nedre gräns så vi slipper gubbar med 3, 3, 3, 18, 18, 18 i grundegenskapsvärden.)

Och du KAN ju fortfarande fippla runt med värdena som du vill, även i Character Buildern, det enda som händer är ju att din gubbe flaggas som »homebrew« eller »house ruled« eller vad det heter.

Rickard

Urverk speldesign
Dante said:
Dilandau said:
Det är ibland tröttsamt att man måste leka detektiv för att fatta alla nyanser i D&D4s regler
Men hur svårt är det att läsa reglerna egentligen?

På s. 17 i Player’s Handbook, under avsnittet »Generating Ability Scores« och underrubriken »Method 2: Customizing Scores« står klart och tydligt:

Start with these six scores: 8, 10, 10, 10, 10, 10. You have 22 points to spend on improving them.
Jag förstår inte varför det står -1 som kostnad vid nio i tabellen. Jag tolkade det som att man kunde sänka en egenskap från tio till nio för att få en extra poäng. Det står ju liksom inte -2 när det gäller tio, om man köper från åtta till tio. Så varför minustecknet?

/Han som antar att det hade funnits i arrayen om man kunnat sänkt en tia till en nia

Dilandau

Myrmidon
Dante said:
Men det är väl knappast D&D-reglernas fel. (Jag tycker f.ö. det är bra att de har en nedre gräns så vi slipper gubbar med 3, 3, 3, 18, 18, 18 i grundegenskapsvärden.)

Och du KAN ju fortfarande fippla runt med värdena som du vill, även i Character Buildern, det enda som händer är ju att din gubbe flaggas som »homebrew« eller »house ruled« eller vad det heter.
Jag vet jag vet. Det var därför jag frågade om hur det går till helt enligt reglerna. Jag vill köra enligt reglerna ju.

Men du kan inte förneka att vissa delar av dnd-reglerna är ganska dunkelt förklarade. Att fighters kan marka fler än 1 fiende är t.ex. inte helt uppenbart när man läser om Combat Challenge första gången.

Dante

Staff member
Han said:
Jag förstår inte varför det står -1 som kostnad vid nio i tabellen. Jag tolkade det som att man kunde sänka en egenskap från tio till nio för att få en extra poäng. Det står ju liksom inte -2 när det gäller tio, om man köper från åtta till tio. Så varför minustecknet?
Det står inte »–1«, det står »— (1)*«. Och för värde 10 står »0 (2)*«.

Asteriskerna hänvisar till en not under tabellen där parenteskostnaden förklaras:

* If your score is 8, you can pay 1 to make it 9 or 2 to make it 10. You must buy your score up to 10 before you can improve it further.
Återigen: Om folk läste reglerna i stället för att anta hur de fungerar skulle såna här missförstånd lätt kunna undvikas.

Rickard

Urverk speldesign
* If your score is 8, you can pay 1 to make it 9 or 2 to make it 10. You must buy your score up to 10 before you can improve it further.
Återigen: Om folk läste reglerna i stället för att anta hur de fungerar skulle såna här missförstånd lätt kunna undvikas.
Om folk lugnade ner sig skulle det här vara ett bättre forum.

/Han som gillade Dilandaus inlägg bättre (som dessutomv var före OCH förklarade läget vettigare)

Dante

Staff member
Han said:
Om folk lugnade ner sig skulle det här vara ett bättre forum.
Jag tror du läste in betydligt mer i mitt svar än vad jag faktiskt skrev.

Dilandau

Myrmidon
DarkMystic said:
Det är det ju... Varje gång han gör en attack och träffar eller missar så blir fienden marked...
Det hade hjälpt om det var åtminstone en plural-böjning i texten. Då hade det blivit lite lättare att fatta.