Nekromanti Absolut Vodka

Hunk

Hero
Absolut Vodka har kört en reklamkampanj i Mexico som väckt visst missnöje i Amerika.

Ett CNN-inslag om samma grej.

Edit:
Jag såg det här mest som en kul grej (eller klantigt klavertramp), men inser nu att detta lätt kan utmynna i diskussioner om att amerikaner är dumma i huvudet, amerikansk/mexicanska kriget, imerialism och nationalism i allmänhet, etc, etc. Med tanke på att OT-forumets existens redan är hotat och mångas missnöje med politiska diskussioner här uppmanar jag alla att undvika alltför mycket politik i den här tråden*.

*<font size="1">Jag inser att detta kan vara att betraktas som hobbymoderering, men det har i alla fall ett gott syfte...</font size>

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Vilken jävla idiot den där förste högerfånen var. Någonstans när man hävdar den starkes rätt att genom militärt övertag sno åt sig land är man jäääävligt illa ute, liksom. "Det är vårt för vi tog det"... Har vi hört det förut?

//krank, som är för alla former av attacker och förolämpningar mot länder, framförallt vansinniga imperialistiska världspolisstater

Hunk

Hero
Jag tänkte också på det där med att det var tur att Absolut är sålt, men ville helst undvika en politisk diskussion om statliga utförsäljningar :gremcool:. Mitt förslag är därför att ingen nappar på det betet!

Marukusu

Hero
Även om detta var ett av de märkligaste valet av marknadsföring av sprit jag sett så lyfter det fortfarande fram en intressant och viktig fråga om USA:s historia - har USA egentligen någon rätt till sitt "egna" land?

I just det här fallet sympatiserar jag med mexikanerna som i egenskap av ättlingar till aztekerna gör anspråk på Aztlán... men samtidigt känns det lite löjligt, som om magyarerna skulle börja claima landområden i Asien.

Marukusu

Hero
"Någonstans när man hävdar den starkes rätt att genom militärt övertag sno åt sig land är man jäääävligt illa ute, liksom. "Det är vårt för vi tog det"..."

Samtidigt, vilka andra argument kan han rimligen dra upp? USA:s territorium utgör mer eller mindre helt och hållet erövrad och tillfuskad mark.

Arfert

Facit
Jag såg det här mest som en kul grej (eller klantigt klavertramp), men inser nu att detta lätt kan utmynna i diskussioner om att amerikaner är dumma i huvudet, amerikansk/mexicanska kriget, imerialism och nationalism i allmänhet, etc, etc. Med tanke på att OT-forumets existens redan är hotat och mångas missnöje med politiska diskussioner här uppmanar jag alla att undvika alltför mycket politik i den här tråden*.
Uppenbarligen. USA-dissarna tog betet direkt.
Sen tycker jag det är en ganska kass kampanj, som reklamman. Vad hade de väntat sig, liksom. Eller det kanske var meningen att det skulle bli ett himla liv.

Storuggla

Champion
"Eller det kanske var meningen att det skulle bli ett himla liv."

Hur var det nu, all reklam är bra reklam?

Storuggla, dåliga fraser

kefka

Hero
Ja men det skedde ju iofs för ett ganska bra tag sedan. Hur länge ska ättlingarna behöva bära med sig sina förfäders skuld? Ska de gottgöra alla illdåd? eller räcker det med att be om ursäkt?

Nu kan man ju argumentera med att indianerna fortfarande är den fattigaste befolkningsgruppen i USA. Men jag vill ställa frågan mer allmänt.

Johan K

Gammal & dryg
Well, det här var ju åxå ett sätt att ge uppmärksamhet till sin produkt... =)

Pom

Swashbuckler
I just det här fallet sympatiserar jag med mexikanerna som i egenskap av ättlingar till aztekerna gör anspråk på Aztlán... men samtidigt känns det lite löjligt, som om magyarerna skulle börja claima landområden i Asien.
Jo, fast Mexiko blev ju också grundligen erövrat av västeuropéer och dess indianbefolkning fick det rätt odrägligt.

Hur som helst, reklamen ifråga var väl avsedd för Mexikansk konsumtion, om jag förstod rätt? Att reta upp sig över andra länders reklam är nog rätt dumt överlag.

Edit: skar bort lite onödiga upprepningar.

Eksem

Champion
Jag tycker den är bra, ligger helt i linje med varumärket. Påminner en hel del om Coke Zero (som även om den här hopplös på den svenska marknaden är oerhört framgångsrik i typ, resten av världen), fast mycket mer edgy.

Att kröka sig till en bättre verklighet. Jag tycker det är ett bra sätt att visa på produktfördelen.

krank

Att reta upp sig över andra länders reklam är nog rätt dumt överlag.
Mjao, här håller jag nog till viss del med. Amerikansk reklam är ju överlag ganska gräslig - kolla deras reklam från vapensäljare eller så. Amerikaner använder gärna patriotism och annat ganska smaklöst i sin reklam - det skulle inte förvåna mig om man det finns motsvarande reklamer som spelar på USA's imperiedrömmar, Irak, Afghanistan etc...

Ulfgeir

Swashbuckler
Tycker att det var en synnerligen dålig reklam. Inte för eventuellt budskap, utan för att den är tråkig, och inte ger några incitament för att ricka absolut. Men det har å andra sidan alltid varit problemet för Absolut Vodka. Smirnoff har klart häftigare reklamer, smakmässigt vete katten dock...

/Ulfgeir

Foggmock

Myrmidon
Tja, högerspånet i början som drar upp exempel på hur man annars kunde göra - hur hemskt det vore med motsvarande kampanjer i Israel eller Tyskland (med nazitema - inte helt jämförbart, men skoj om man inte är tysk) - är ju svinbra idéer. Att ha en karta över skandinavien där delar av Tyskland, Norge och Finland är svenskt hade ju varit skoj som fan. Eller en dansk kampanj där Skåne är rödvitt.

Högerspån = marknadsföringsgenier. :gremgrin:

krank

Eller en dansk kampanj där Skåne är rödvitt.
Det vore ju en skitbra kampanj. Det bor ju ändå bara en massa danskar neranför dalälven, så det är väl bara att formalisera...