Nekromanti Abstrakt pengasystem utan slump

Olle Linge

Snigel
Re: Motivation för vad?

Det mesta är rätt väl genomtänkt. Det hela kokar ned till att antingen ignorerar man pengar helt och hållet (vilket inte passar vidare bra) eller också har man någon form av abstrakt system. När jag spelar spel med traditionella pengasystem använder jag dem oftast inte. Det vill säga, vi ignorerar hur mycket pengar vi har och improviserar. Undantaget är om man spelar i en värld där det finns mycket lite pengar (vår version av Trudvang, till exempel).

Grejen är att pengar behövs. Det är ingenting centralt, men så kanske det tar upp en halv sida av spelet, så det är inte så centralt för reglerna heller. Jag är en person som kräver att saker ska fungera tillfredsställande och att det ska vara snygtt löst (nu pratar jag om saker jag skriver, inte sådant som andra skriver). Därför räcker det inte med ett system som passar världen och spelet, det ska vara bra också. Jag håller inte med att det ena går före det andra, för jag klarar mig inte utan någon av dem.

Det jag överväger är att göra ett betydligt enklare system för att abstrahera bort prylar och pengar helt och hållet, men jag börjar inse att det inte riktigt passar heller.

hraufnir

Swordsman
Re: Cash is king

Ok... då har vi konstaterat att jag tycker om regeln. Helt klart.

Så jag använder mitt välstånd i situationen: Låna på banken, Förhandla med skurkbossen/politiske ledaren/whatnot.
Jag använder mina cash till att handla.

Diggar det starkt faktiskt... När kommer spelet? =)

Marcus J

Hero
Jag har för mig att Exalted fungerar på ungefär detta sätt. Eftersom det inte är jag som äger boken i min grupp så kan jag inte kolla upp det.

Det som följer nedan är hur jag tror det fungerar (rätt mig om jag har fel,tack): Wealth är en bakgrund som kan köpas precis som alla andra. När du ska handla saker så jämför du deras price pluppar med dina wealth pluppar. Om du har flera så kan du köpa det och det är ingen större utgift. Om du har lika många så äter den upp dina wealthpluppar och du blir fattigare (kommer dock inte ihåg hur mycket). Har den fler än dig så har du inte råd.

Artifacts ooch dylikt fungerar på samma sätt.

Är det något i samma stil som du eftersträvar? Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var ett ganska smidigt system.

/Marcus vidgar sina vyer.

Olle Linge

Snigel
Precis

Är det något i samma stil som du eftersträvar?
Ja, precis. Problemet är att implementera det på ett bra sätt samt att bestämma vad Wealth egentligen betyder. Är det kontanter? Prylar? Egendom? Land? Finns mycket man kan räkna in, frågan är var det passar bäst.

Rickard

Urverk speldesign
Re: Abstrahera mera!

"Haka inte upp dig på ord som jag balde i brist på bättre (Välstånd)."
Jag snackade inte om ordet utan vad termen borde innebära enligt min mening.. Läs om inlägget och läs "Välståndstermen" eller "Välståndsfärdigheten" istället för endast "Välstånd", om det hjälper dig att förstå inlägget bättre..

"Om man inte behöver anteckna köp som ligger under en viss nivå, behöver man förstås inte antecna inkomster under samma nivå. Det handlar i så fall om att variera effekten av poängen med det välstånd man har i nuläget, vilket jag var inne på igår också. Vi ska se om jag löser det på något snyggt sätt."
Kör du med erfarenhetspoäng så kan olika summor ge olika erfarenhetspoäng på Välståndsfärdigheten.. Om du har någon regel för att uppehålla värdet/skickligheten i färdigheter så vore det skitbra om du kunde kombinera det med detta.. Om jag tar "vecka" som exempel, så kan ett erfarenhetspoäng i Välstånd försvinna per vecka.. Har personen inget erfarenhetspoäng så sjunker Välstånd med ett steg, men om denne istället har tillräckligt för att öka färdigheten, så kan denne höja om denne vill (vilket innebär att det blir svårare att uppehålla Välståndsfärdigheten i fortsättningen - och världsmässigt att rollpersonen flyttar till en bättre bostad eller skaffar en bättre båt eller något)..
<div style="width:100px; float:right;"> <div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 1
<font size="1">10 silver</font size></div><div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 2
<font size="1">100 silver</font size></div> <div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 3
<font size="1">1000 silver</font size></div> <div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 4
<font size="1">10 000 silver</font size></div> <div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 5
<font size="1">100 000 silver</font size></div> <div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 6
<font size="1">1 000 000 silver</font size></div> <div style="border:medium double #000000;background-color: #aaaaaa; margin: 2px 0px">Välståndsnivå 7
<font size="1">10 000 000 silver</font size></div>
</div>
Att behöva hålla reda på vilket välstånd behöver inte vara så svårt.. Det kan se ut såhär på rollformuläret som till höger (och givetvis med ett gem som markerar Välståndsnivån) .. Om personen med Välstånd 3 sedan får 1000 silver så lyckas denne hålla sig flytande en vecka till.. Om denne får 100 silver så spelar det ingen roll, men om denne däremot får 10 000 silver så höjer denne sitt Välstånd till nästa nivå.. Jag vet inte.. Jag ville mest visa ett sätt att med enkelhet lyckas konvertera mynt till det mer abstrakta Välstånd.. Då kan man säga att man hittar 120 000 i ett kassaskåp och spelarna slipper tänka i konverteringar utan kan direkt se att det är Välståndsnivå 5 det handlar om (eller [X] antal bluppar i Välståndsnivå 3)..

Alltså.. Jag tycker personligen du tänker lite fel (eller rättare sagt: Jag tänker annorlunda :gremlaugh:).. Du vill få bort bokföringen och hittar på termen/färdigheten "Välstånd" för att känneteckna ägodelar, men sedan vill du ändå fortfarande ha kvar pengar att bokföra.. Jag förstår inte.. Det var ju det du i första verket ville få bort.. Det vore bättre om du istället hade nedtecknat alla prylar och sedan gjorde ett abstrakt system för pengahandeln.. Just nu har du gjort tvärtom..

Nåväl.. Känns som att jag mest babblar lite.. Åh, förresten.. Notera att alla siffror jag använt hittills mest är tagna från luften och har inte direkt något med ditt system att göra, även om jag försökte anpassa skalan till dina färdigheter..

"I övrigt håller jag med dig om Feng Shui och jag tror att ett så abstrakt system fungerar bättre i kända miljöer, men det kan nog fungera bra här med."
En annan nackdel med ett helt abstrakt system som jag föreslår är att samägande kanske blir ett problem.. Hur ska det fungera? Nåväl.. Det är inte vad du är ute efter, så du behöver inte svara på frågan.. :gremtongue:

/Han som inte läste inläggen som kom efter Snigels svar på Hans inlägg så noga

Grog

Swordsman
Re: Precis

I vàrt system kör vi med att Pengar är sàdant du kan ha pà fickan. Pengar är mynt sedlar, juveler, guldur, skuldbrev, whatever. Fastighet är precis vad det làter som, Fordon likasà. Regeln är ungefär, kan du ta med dig det? Ja dà räknas det som Pengar, annars inte.