Nekromanti Absurd übermagi + magiteori

Regmolar

Swashbuckler
En av mina spelare läste för ett tag sedan en intressant text på Sveroks forum, där det fanns ett förslag på att man kan göra sig obesegbar genom att skapa en magisk artefakt med ngt hundratal matriser (heter det väl) av typen generator-transformator, vilken man kan använda genom att väva effekt av hälften och använda resten till att sänka svårigheten till Ob1T6. Genom att trixa lite kan efter kanske tre års arbete kasta t.ex. effekten Blixt förstärkt till 2-300 filament på ett område av någon kvadratkilometer...

Jag läste det inte så noga, men på rak arm är det bara tid och kostnad som verkar hindra utförandet, eftersom alla grundsvårigheter är på Ob1T6 och inte kan fumlas samtidigt som de med ett mycket litet labb kan göras gratis utan svårighetsökning. Dock så har jag funderat lite på om detta är teoretiskt möjligt.

Enligt Legio Colonans "magifilosofi" (eller kanske vetenskap på samma nivå som relativitetsteori och kvantmekanik), vilken jag anser vara den korrekta, kan ju inte filament med samma längdtal, eller vad de nu kallar det, inte existera i varandras närhet. Kan artefaktens olika delar generera filament med tal från 1-500 eller så utan problem, och gör de det automatiskt?

I så fall betyder det ju att man genom enkel kvantitet kan skapa hur mäktig magi som helst genom att låta ett par alkemister jobba i två år med assistenter. Finns det ett sätt att förhindra detta (som det ovan) utan att ändra i magisystemet?

nordan

Swordsman
Du måste skaffa en demon för varje generator. Och tanken har slagit mig förut... man kan ju använda ackumulatorer också.
Det där med krökningstal är en intressant tanke, men om det uppstod ett hinder avseende krökningstal i det här fallet så skulle det ställa till problem för ritualer där man exempelvis vill alstra två olika aspekter och sedan transformera den ena till den andra sorten för ökad effekt.

Problemet/det fina är att man inte måste göra blixt förstärkt till si och så många hundra filament. Det funkar lika bra att slänga si och så många blixtar magnitud ett (samtidigt). Det ger lika mkt trauma/smärta i slutändan (bortser från pansar).

/Nordan

Regmolar

Swashbuckler
Problemet/det fina är att man inte måste göra blixt förstärkt till si och så många hundra filament. Det funkar lika bra att slänga si och så många blixtar magnitud ett (samtidigt). Det ger lika mkt trauma/smärta i slutändan (bortser från pansar).
Fast jag föredrar nog ökat avstånd + areaeffekt :gremsmile:

nordan

Swordsman
Areaeffekt på blixt låter så himla... brutalt. Men jag gillar id'en. Eftersom areaeffekten påverkar diametern så går det ju tyvärr inte att använda mitt förslag för att täcka en lika stor yta.

Hjalle

Swashbuckler
Äsch, vänta bara på nästa Tokonska uppdatering, så ska ni få se en ritual som kickar ass och är elak. :gremsmirk:

-Hjalle, kan avslöja namnet: Udanars Domedag [14]

Regmolar

Swashbuckler
Äsch, vänta bara på nästa Tokonska uppdatering, så ska ni få se en ritual som kickar ass och är elak.
Bryter den mot allt vad sunt förnuft och måttfullhet heter? :gremsmile:

Agahnim

Veteran
Har för mig att man bara kan göra en alstring i besvärjelser (som ju är det som artefakter gör) .

Regmolar

Swashbuckler
Tack, ska hälsa min magiker det innan han får idéer... (spela roll om det stämmer, det låter smart och jag är SL :gremwink:)

Praetori

Warrior
Moduluppbyggda kristaller (med flera accumulatorer) löser alla eventuella alstringsproblem.
Om krökningstalen var ett hinder skulle det inte fungera med kongelat (de skulle stöta bort varandra?). Så det känns som om hela krökningstals-diskussionen är lite för dåligt implementerad (nämns inte över huvudtaget i direkta regelsammanhang).
Men men, var SL har sina idéer, och vill man slänga in skumma element i sina äventyr så är det jhu fritt fram, vad vi eon-faschister än säger. =)

Regmolar

Swashbuckler
Så att inte alla arméer börjat implementera de möjliga massförstörelsevapen du kan tillverka för 10 000 silver är inte skumt? :gremtongue:

Tänk dig Explosion på magnitud 2, med en areaeffekt på typ 100 meter... (= varenda liten pinal inom området exploderar). Inte särskilt svårt om du bara har lite filament... eller kanske sänka/höja lufttemperaturen i en skiva ca 1 meter över marken med en 100 grader celsius? Inget problem det heller enligt reglerna om du bara har en sån här artefakt. Nej, är det något som är skumt är det att de inte prioriterat M&MII lite mer... (även om alkemin nu är fixad :gremwink:)

Kongelat existerar på olika platser rent fysiskt, och förmodligen magiskt med(de kan t.ex. inte "sättas ihop"), så därför är det inget problem med dem. Krökningstalen är anledningen till att det är svårare att alstra större antal filament, även om det inte nämns i regelboken. Anledningen att de inte nämns i regelsammanhang är förmodligen att man då skulle erkänna att Legio Colonans magiteori är den rätta (vilket alla ändå anser att den är av uppenbara orsaker, åtminstone om man ser det helt canon).