Nekromanti Acer?

Big Marco

Läskig
Någon här som har några åsikter/erfarenheter om Acer-laptops? Jag är i tankarna om att skippa min gamla trotjänare från HP för just en Acer.

haltageten

Dum inuti huvudet
Min far har något från Acer. Jag är inte särskillt imponerad av den på något sätt. Men det kan ha med det faktum att de trycker in massa onödig programvara i skiten och inte skickar med cd-skivor så att man kan blåsa den och använda den windows-licens som följde med.

Men jag är också mer en sån där som gillar att plocka ihop delar till en stationär dator också. Blir kraftfullare och lättare att uppgradera när den börjar bli "out of date".

- Jocke, anser.

Arfert

Facit
har en polare som har en Acer Ferrari, han är halvnöjd... mycket skrik för lite ull... nu ska han köpa en Intelmac och köra både osx och xp på den (vilket går nu när mac har släppt bootcamp)..

Eksem

Champion
Min Acer-laptop jag har på jobbet har fungerat perfekt i en månad. Om den kommer fungera perfekt om flera månader vet jag inte, men alla andra sitter med sådana också, och de har haft dem längre än jag, och av alla de tusentals saker vi klagar på på jobbet är våra laptops inte en av dem.

Ost

Warrior
Min ömma moder fick något skumt fel på sin Acer Aspire väldigt snart efter inköp. Någonting gjorde att hårddisken i tid och otid började klicka som en gammal moraklocka, i perioder om ca 20-30 sekunder vardera, och systemet hängde sig under tiden detta hände. Förutom att det var irriterande så kändes det som att hårddisken när som helst kunde braka samman, vilket inte gjorde datorn särskilt rolig att arbeta med.

Men garanti fanns ju, och inga viktiga data fanns på hårddisken, så det var ju bara att försöka få den fixad. Jag hjälpte henne att komma i kontakt med rätt instans för att få den servad, och även om det inte var tokkrångligt så blev det några turer innan jag fick fatt i rätt supportavdelning. Jag har inte hört resten av historien än, dvs jag vet inte om den har ett lyckligt slut.

Min bror har också en (något dyrare) Acer Aspire, köpt ungefär samtidigt som min mor gjorde sitt köp, och vad jag vet så har han inga problem med den.

De är ju märkbart billigare än andra märken, och det är också av en anledning. Acer gör habila datorer som inte excellerar på någon punkt. Nöjer man sig med det så duger de, och normalt så ska de ju inte paja ihop. Har du inte pengar till en Sony Vaio eller någon annan lyxpralin så får väl en klassisk Maraboukaka duga... båda stillar väl sötsuget.

Big Marco

Läskig
Nu skulle jag inte kalla TM8204WLMi för "habila datorer som inte excellerar på någon punkt.". ,-)

http://www.acercomputer.se/acereuro/page...p;crc=445995011

Jag är en sucker för låg vikt, lång batteritid, mycket RAM och kolfiber.

Fö, VAIO är snygga och coola. Men de tre jag har varit i kontakt med har alla havererat, varav en så rök kom från den. Nya VAIOs. Så jag är lite försiktigt avvaktande så. Dessutom gillar jag inte riktigt glatta skärmar eftersom mest jobbar med laptopen än glor på film.

Ost

Warrior
Rättelse då... Acers lågprisserie är habila datorer som inte excellerar på någon punkt... :gremsmirk: men det vore knasigt att kräva mer av dem. Den du länkade till såg riktigt fin ut. På pappret i alla fall - hur den är att jobba med är ju en annan sak, som är svår att läsa sig till. Men jag antar att du inte köper "grisen i säcken" för 20 lakan? :gremsmile:

Intressant det där om pajande Vaios... antar att man aldrig kan köpa sig ifrån otur, hur gärna man än vill tro att pris = kvalitet. Man har ju hört en och annan historia om exempelvis krånglande Ferraris för en och en halv miljon...

Arfert

Facit
känner några på dator magazin, och de tyckte den där var helt OK, minst sagt... själv väntar jag på nästa version av intelmacarna, när de blivit av med barnsjukdomarna och uppgraderats lite (de blir ganska varma).

Big Marco

Läskig
Powerbooken med Intel Duo är snygg men jag måste köra Windows, och därför får jag dörren i nyllet av hårdvaran, som en enda musknapp, avsaknad av Windows-tangenter, etc.

G

Guest

Guest
Jag skriver det här inlägget på en Aspire 5021 vilken i min mening är en ganska bra och prisvärd laptop. Den kostade ungefär tiotusen när jag köpte min i slutet av oktober i fjol. Inuti den tre kilo tunga tingesten sitter det ett Radeon X700 samt två stickor 256MB RAM vilket ger ganska bra spelprestanda på de flesta spel. Skärmen är dessutom helt underbar, som en spegel nästan och man slipper helt de problem med synvinklar andra skärmar brukar ha.

Ska man dock inte ha datorn till multimedia eller spel kanske man bör se sig om efter en annan modell.

Dewil

Skrivbordsgeneral
avsaknad av Windows-tangenter
...som man använder till vad? Jag saknar Windowstangenterna ungefär lika mycket som jag saknar en raketdriven balkongdörr eller tolv ton krossad betong.

Förlåt, använder ska det vara, inte saknar. De små jäklarna sitter ju där och är i vägen.

Dewil

Arfert

Facit
..dessutom så har macmössen 2 knappar + rullhjul (som går både i x- och y-axel... man kan scrolla diagonalt...) och vem f-n bryr sig om vilken mus som följer med en dator som standard? Jag har ALLTID köpt "special-möss" till mina PC också...

EchonCique

Hero
Apple kan numer

Powerbooken med Intel Duo är snygg men jag måste köra Windows, och därför får jag dörren i nyllet av hårdvaran, som en enda musknapp, avsaknad av Windows-tangenter, etc.
Lyckligtvis har Apple släppt ett program vid namnet Boot Camp som gör att man kan installera Windows på sin Intelbaserade mac. Vilket också fungerar över förväntan baserat på de bloggar och tekniksajter (t.ex Ars Technica) jag läst kring det hela.

Utöver det har du windowstangent även på ett tangentbord från Apple. Själv sitter jag här med en iBook och en AMD64/Windows inkopplad till en och samma skärm (Sony)+tangentbord(Apple)+mus(Apple) och byter snabbt mellan dessa två datorer. Dessutom har mössen till mac numer två musknappar, scrollhjul och sidoknappar man kan programmera. De har helt enkelt anammat det som alla 'pece-tillverkare' gjort de senaste 20 åren. Vilket nog var på tiden .. :)

Så jag vet vad jag skulle köpt om jag haft pengarna.