Min ömma moder fick något skumt fel på sin Acer Aspire väldigt snart efter inköp. Någonting gjorde att hårddisken i tid och otid började klicka som en gammal moraklocka, i perioder om ca 20-30 sekunder vardera, och systemet hängde sig under tiden detta hände. Förutom att det var irriterande så kändes det som att hårddisken när som helst kunde braka samman, vilket inte gjorde datorn särskilt rolig att arbeta med.
Men garanti fanns ju, och inga viktiga data fanns på hårddisken, så det var ju bara att försöka få den fixad. Jag hjälpte henne att komma i kontakt med rätt instans för att få den servad, och även om det inte var tokkrångligt så blev det några turer innan jag fick fatt i rätt supportavdelning. Jag har inte hört resten av historien än, dvs jag vet inte om den har ett lyckligt slut.
Min bror har också en (något dyrare) Acer Aspire, köpt ungefär samtidigt som min mor gjorde sitt köp, och vad jag vet så har han inga problem med den.
De är ju märkbart billigare än andra märken, och det är också av en anledning. Acer gör habila datorer som inte excellerar på någon punkt. Nöjer man sig med det så duger de, och normalt så ska de ju inte paja ihop. Har du inte pengar till en Sony Vaio eller någon annan lyxpralin så får väl en klassisk Maraboukaka duga... båda stillar väl sötsuget.