Nekromanti Ackarns!

Sigurdil

Veteran
Jag kan inte hitta (glömt) vad "cl" betyder.

Också undrar jag vad svavelvinter är förnågot. Jag anar att det är en kanpanj liknande pryyyyl eller nåt.

Häj sväjs

Sigurdil den döde.

DunkLspiel

Veteran
cl = chans att lyckas (resultatet av ett modifierat FV och det man skall slå lika med eller under med T20).

Svavelvinter är första delen i en mycket omtalad kampanj som utspelas i Trakorien (Ereb)

'Beter man sig dumt får man respekt'

Kitzune

Swashbuckler
<I>"Jag kan inte hitta (glömt) vad "cl" betyder."</I>

CL= Chans att lyckas. En liten modifikation på ett slag
som görs.

<B>Exempel:</B> <I>Rub ska försöka att kasta en pil på en stubbe, för
att träna sig lite. Spelledaren bedömmer att Rub står så
långt från stubben att hon får -5 i CL. Rub har 12 i FV:et
på färdigheten kasta pil, vilket med CL-avdraget blir 7.
Rub höjer kastarmen och ska precis svinga pilen när SL
hojtar till: "Vänta Lite, det blåser en orkan också. -20 i
CL till". Rub suckar och inser att hon har -13 i Kasta Pil.
Spelledaren bläddrar spännt upp fummeltabellen i vänta på
att Rub ska våga sig på ett kast. </I>

<I>"Också undrar jag vad svavelvinter är förnågot."</I>

Det är del ? i en äventyrsserie till Drakar och Demoner.
Någon annan kan nog mer info om Svavelvinter än jag.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Zizop

Swordsman
Svavelvinter är Ereb Altor modul nr 2 och samtidigt den första delen i den 4-delade kampanjen om "Den femte konfluxen" - en händelse som infaller när stjärnorna står extremt ofördelaktigt för Ereb Altors invånare - huga och spännande.

Modulen är skriven av Erik Granström (likväl som efterföljande moduler i serien). Serien består av 4 delar och en "support-del".

Svavelvinter (del 1)
Trakorien (support)
Oraklets fyra ögon (del 2)
Kristal tjuren (del 3)
Den femte konfluxen (del 4)

Att inhandla denna serie moduler kan vara riktigt dyrt eftersom nästan ingen vill skiljas från sina favoriter.

Baldyr kan säkert ge en hypotetisk prislista om han blir ombedd.

Kolla länken http://hem.passagen.se/rollspelsmuseum/ för mer information under utgivningslistan för DoD.

/Eledain. Väktare av Den Evigt Skinande Stjärnans Brödraskap

Eksem

Champion
Uppskattar att hela rasket kan gå loss på c:a 1.700:-
I lagom bra till bra skick.

Zizop

Swordsman
Då tänker du så här något eller?

SV 400:-
Tr 400:-
O4ö 300:-
KT 400:-
D5K 200:-

eller?

Eksem

Champion
Nja, typ 350 i snitt för alltihop. Men det är klart, de två sista delarna kan man nog få 50 till hundra spänn billigare, och Svavelvinter och Trakorien kostar nog typ 50-100 spänn mer. Så, ett snitt på 350 =)

Zizop

Swordsman
Men Kristaltjuren är nästan den som är svårast att få tag i trotts att den inte håller lika hög kvalitét som de andra, eller iaf inte riktigt samman stil.

Kitzune

Swashbuckler
Skulle nog faktiskt tro att priset på HELA serien ligger
betydligt högre än 1700:-, om jag får dyka in med hypoteser.
För det första är det en klassisk serie, dessutom svår att
få tag i och för det tredje är det sällan man får tag i
hela serien i ett svep. Så min gissning skulle ligga på den
dubbla summan, om inte x3.

/Alexander Gyhlesten

"Vigvatten: Smidigt diväteoxid"

Eksem

Champion
Där håller jag inte med dig, jag har följt budgivningar på den här serien (dock aldrig hela, komplett) och jag kan skriva några prisexempel jag kommer ihåg:

Trakorien + Svavelvinter för 700:-
Kristalltjuren för 350:-
Orakelts Fyra Ögon för 250:-
Den Femte Konfluxen för 235:-
Trakorien för 400:-
Den Femte Konfluxen för 400:-
Oraklets Fyra Ögon för 300:-
Svavelvinter utan låda & karta för 200:-

Notera att Oraklets Fyra Ögon ofta är i skadat skick.

Zizop

Swordsman
BALDYR! Kom hit och hjälp till![NT]

Tänkte att du kanske kan hjälpa till med prisidéer?

Johan K

Gammal & dryg
:)

CL = Chans att lyckats.

Svavelvinter en del av en kampanj, vilket är OTROLIGT bra. Så jag tycker att du ska ta och testa det ! Du kommer inte att ångra dig !

[color:red]Nemo saltat sobrius, nisi forte insanis !</font color=red>

Baldyr

Hero
värdering

Vi (Legend Hobbyspel) skulle nog sälja angivna produkter för (ungefär) följande priser (förutsatt att de är uppenbart begagnade, men hela och kompletta):

Svavelvinter: 700 kr
Trakorien: 500 kr
Oraklets fyra ögon: 500 kr
Kristalltjuren: 500 kr
Den femte konfluxen: 300 kr

...eller ca 2500 kr för hela serien.

För det första måste det påpekas att vår prissättning är i högsta laget (anser vi själva), men det beror på att vi alltså driver en mycket välbesökt nätbutik och har hundratals högt motiverade kunder. Jag skulle tro att en privatperson som säljer samma produkter på sin höjd kan räkna med 2000 kr för rubbet, även om det är möjligt att få betydligt mer - om man har tålamod och är beredd att vänta tills rätt köpare dyker upp.

Prissättningen beror alltså på att tillgången är obefintlig och att efterfrågan är väldigt stort (även om de flesta antagligen inte är beredda att betala dylika priser). Produkterna är därmed dessvärre endast tillgängliga för samlare och andra fanatiker som råd att lägga tusentals kronor på gamla spelprodukter. Vårt eget försäljningspris är också beroende på att det är väldigt svårt för oss att köpa in produkterna själval, om vi vill kunna ha en vettig vinstmarginal. (Annars rör det sig om för stora belopp för att det egentligen ska vara värt besväret.) Det är helt enkelt svårt (för att inte säga omöjligt) att vinna en budgivning med privatpersoner/samlare om liknande produkter.

För det andra kan det påpekas att Svavelvinter vid det här laget är väldigt sällsynt! Därför är det egentligen omöjligt att värdera produkten - tillgången är obefintlig och priset är mest en fråga om vad köparen är villig att betala. Vårt eget pris utgår dock ifrån det faktum att vi måste få produkten såld inom en rimlig tidsrymd - vi måste nämligen få tillbaka de pengar vi har lagt ut!

Även Kristalltjuren är en raritet, men det verkar bero på att upplagan är väldigt liten - det finns helt enkelt färre exemplar där ute. Därmed borde Kristalltjuren måhända vara värdefullare än t ex Trakorien och Oraklets fyra ögon, men vi anser att man knappast kan ta mer betalt för produkterna än 500 kr (begagnade) - det ser helt enkelt inte bra ut annars. Därför skulle vi troligtvis sälja alla tre produkter för (ungefär) samma pris. (Både Trakorien och Oraklets fyra ögon är dock också väldigt sällsynta, inte minst tack vare sin ålder, men upplagorna verkar i alla fall vara större.)

Slutligen kan det påpekas att Den femte konfluxen är den allra sista Ereb Altor-produkten som publicerades. Eftersom det är en avslutande del i en lång serie lär det fortfarande ligga överblivna exemplar i butiker runt om i landet - den lär inte ha sålt speciellt bra. (Produkten kom dessutom till mest på grund av att det genomfördes en namninsamlig för att övertyga Target Games och upphovsmannen Erik Granström att fullborda serien. Ingen lär m a o ha blivit rik på äventyret...) Men äventyrets (samlar-)värde stiger hela tiden till följd av minskad tillgång (och måhända också ökad efterfrågan).

/Pauli Paananen, Legend Hobbyspel

<A HREF="http://www.hobbyspel.com" target="_new">http://www.hobbyspel.com</A>

Eksem

Champion
Re: värdering

Nja, det skulle väl vara i bra skick isåfall, själv har jag betalat (förutom tid och möda) 1235:- för följande:

Drakar och Demoner 2.1
Drakar och Demoner Expert
Monsterboken 1 & 2
Svavelvinter
Trakorien
Oraklets Fyra Ögon
Den Femte Konfluxen

Baldyr

Hero
förtydligande

Jag kan ju passa på att förtydliga att priserna som jag nämnde ovan inte nödvändigtvis behöver tolkas för sakernas "värde" utan snarare vad vi skulle sälja produkterna för själva (i vår nätbutik/spelantikvariat). Vi kan ofta ta bättre betalt än vad enskilda säljare i många fall kan hoppas på, eftersom vi både har tillgång till väldigt många kunder, liksom vi måste se långsiktigt på verksamheten och därmed får räkna med att inte få allting sålt på en gång. Vi väntar med andra ord tills rätt kund dyker upp. Samtidigt kan vi inte ha hur höga priser som helst, eftersom vi trots allt måste sälja de dyrare produkterna inom en rimlig tidsrymd. (Vi har betalt för dem och behöver få igen pengarna för att kunna köpa in nya produkter, osv.)

Vad sakerna egentligen är värda kan jag egentligen inte uttala mig om, utan det är i hög grad upp till var och en. Men vår egen prissättning är i alla fall det närmaste man kan komma ett dagsaktuellt "marknadspris" i Sverige. (I utlandet finns det givetvis andra spelantikvariat och även prisguider för spelprodukter, men den prissättningen har föga eller ingen relevans i Sverige, av uppenbara skäl.)

/Baldyr

Eksem

Champion
Re: förtydligande

Jo, det skrev du faktiskt väldigt tydligt redan i ditt första inlägg =)
Jag envisas bara med att påstå att den ungefärliga summan man bör få punga ut med för att få tag på hela serien kommer ligga runt c:a 1700:- med tanke på hur budgivningen sett ut på auktionen ni har på er sida.

Däremot förstår jag att ni tar ut högre priser, vilket det kan vara värt med hänseende till tid, pålitlighet osv osv.

Eksem

Champion
Krogliv (OT)

Förresten, är det inte du som skrivit novellen Krogliv som var med i nåt nummer av Raritet? Den var faktiskt väldigt bra! Skriver du fortfarande?´

Baldyr

Hero
Re: Krogliv (OT)

*skyldig* /images/icons/crazy.gif

Jag har faktiskt medverkat i en mängd olika fansin över åren, men numera är det dessvärre dåligt på den fronten. (Att medverka i fansin har nog varit något av en hobby för min del.) Jag tror nog att jag bara har skrivit en enda novell utöver Krogliv, och den publicerades i ett nummer av Eskilstuna-fansinet Milou. (Sakprosa har alltid varit mer min tekopp.)

Mina nuvarande projekt inbegriper däremot ett spelsystem och en Trakorien-hemsida, men det är tveksamt om någondera någonsin kommer att bli färdiga och publiceras i någon form. Men det är vägen som är målet, som det heter.

/Baldyr

Eksem

Champion
Re: Krogliv (OT)

Lite synd faktiskt, du skriver bra (och novellen i fråga är ju minst 4 år gammal!). såg även att du är ansvsarig för äventyret till DoD i samma nummer. Det är rätt bra, men jag tror knappast att mina spelare är driftiga nog att lösa gåtan =)