Nekromanti Action Pack - nytt spelsystem

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Jag blev lite inspirerad av ett av Genesis inlägg i en av kranks rotsystemtrådar, och satte mig ner och knåpade ihop det här systemet som jag för närvarande valt att kalla för "action pack".

Tanken är att det ska kunna användas till actionfyllda konvents- och "one shot"-äventyr som utspelar sig i någon slags katastrofsituaioner.

Jag har val att ge det lite lätt sci fi-tema förnärvarande, i utrustning och sådant (även om jag inte skrivit så mycket där än) och på sikt kommer detta kanske att utmynna i ett komplett rollspel med spelvärld och allt, troligen lätt inspirerad av Aliens, i så fall.

Jag har jobbat igenom reglerna en gång redan (tack för feedback, alla inblandade) och presenterar det jag har skrivit än så länge här för allmän beskådan och kritik. Alla former av feedback och förslag välkomna!

I synnerhet skulle jag vilja ha förslag på fler tuffa tillval till vapen och rustningar.

/Edit: PS, det är på runt fem sidor så det är ganska lättläst än så länge.

Attachments

hakanlo

Hero
Kul, jag gillar't! Finemang med fem (5) egenskaper och (5) färdigheter. Som personlig preferens gillar jag att du klämt in ett system för kroppsdelar inom de få sidorna! Jag tycker också grundmekaniken med olika tärningstyper och ett system för komplikationer är intressant. Det hela kommer säkert att fungera bra för de syften du beskriver.

Inte desto mindre kan jag låta bli att spåna vidare. Det känns lite som att komplikationer skulle behöva en positiv motpart - vad sägs om stunt-tärningar? (Annat namn vore nog bra). Ett slag på fem eller sex där ger då en oanad extra framgång som liksom komlikationer måste vara oväntade på ett sätt som för handlingen framåt.

Recca

Femme Fatale
Hakanlo said:
Kul, jag gillar't! Finemang med fem (5) egenskaper och (5) färdigheter. Som personlig preferens gillar jag att du klämt in ett system för kroppsdelar inom de få sidorna! Jag tycker också grundmekaniken med olika tärningstyper och ett system för komplikationer är intressant. Det hela kommer säkert att fungera bra för de syften du beskriver.

Inte desto mindre kan jag låta bli att spåna vidare. Det känns lite som att komplikationer skulle behöva en positiv motpart - vad sägs om stunt-tärningar? (Annat namn vore nog bra). Ett slag på fem eller sex där ger då en oanad extra framgång som liksom komlikationer måste vara oväntade på ett sätt som för handlingen framåt.
Instämmer och bra idé. :gremsmile:

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Dammit! Nu måste jag ju köpa TVÅ sorters D6:or till :gremgrin:

Kul idé som jag definitivt ska grunna lite på. Frågan är hur man ska få in den. Komplikationstärningarna kommer ju bara in när situationen är riskabel eller när man är skadad eller nått i den stilen. Ska en sån här stunttärning alltid finnas med, ska funktionen vävas in i framgångstärningarna eller vad ska man göra för att få en stunttärning?

shaithan

Warrior
För att få använda stunt tärning så tycker jag att man måste rent generelt göra något "stunt" Aktikt(ett exempel. Fiende A kastar en splitergranat mot spelare B och spelare B säger då men jag kastar mig ner bakom dem där tunnorna 3 rutor bort) och för att lyckas med just den moven så måste du lyckas med ett stunt tärnings kasst(typ en D10/D20)

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Först och främst så använder Action Pack t6:or, och jag tänker definitivt inte blanda in några andra tärningsvalörer. Sen känner jag att det du föreslår skulle täckas av de vanliga framgångstärningarna, i det här fallet ett slag för rörlighet. Så vida man inte bara ska köra det som en vanlig förflyttning, till och med.

Det som stunttärningen ska handla om skulle, i fall den ska införas, vara just det som Hakanlo föreslår:
...en oanad extra framgång som liksom komlikationer måste vara oväntade på ett sätt som för handlingen framåt.
Dvs inget man aktivt försöker uppnå utan något som "råkar hända".

hakanlo

Hero
Ja, precis. Både komplikationer och stunts lämpar sig ju bra för beskrivningar som följer efter tärningsslaget.

Angående hur man får in stunttärningar... sådana här tärningspölssystem funkar ofta bra med poängekonomier, typ, man har ett antal tärningar att spendera motsvarande en egenskap eller ett värde under en scen/ett speltillfälle/annan tidsrymd. Vet inte om det kan vara något.

En annan möjlighet skulle kunna vara någon sorts satsningsregel. Exempel: mat tar frivilligt en extra motgångstärning (gör det svårare för sig) men får samtidigt en extra stunttärning (får möjlighet till särskilt häfta utfall), eller omvänt, att man får en extra framgångstärning i utbyte mot en komplikationstärning. Inte helt genomtänkt, vet inte om det funkar.

Ytterligare en möjlighet är ju att någon sorts egenskap (kallad exempelvis Fördelar) ger stunttärningar och en annan (t ex Nackdelar) ger komplikationstärningar. Men nu häver jag bara ur mig, ingen aning om ifall du vill lyfta in nya sådana begrepp i ditt slimmade system.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Action Pack börjar bli färdigt rent regelmässigt så nu har jag börjat pula lite med bilder och sånt. Lite vapenkoncept jag slängt ihop (det är ju trots allt ett actionrollspel).

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Slängde ihop lite lätt sci-fiaktiga vapen också, för att kunna passa i olika settings.

Ska väl se om jag inte kan slänga ihop lite laseraktiga vapen också.

Attachments

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Nej, tyvärr. Jag har försökt mig på att rita ett par, men det har inte blivit något bra.

Rymdhamster

ɹǝʇsɯɐɥpɯʎɹ
Tackar för tipsen! Nu har jag bestämt mig för att förenkla alla vapenregler rejält, men jag kommer att ha nytta av det till ett annat projekt (Mutanter och Manicker).