Jag ber om ursäkt för att jag är rätt ostrukturerad i vad jag skriver, men var vänliga ha överseende med mig.
När jag spelar rollspel är en svärdfajt alltid ett bombsäkert sätt att få in lite action i äventyren och en välkommen paus från allt jävla rollspelande (och för vissa t.o.m själva behållningen med spelet).
Det finns ju dessutom en hel hög andra sätt att få in action i sina äventyr. En jakt är t.ex. ett jättebra sätt att höja tempot!
I teorin.
Vi har alldeles för lätt att låta såväl slagsmål som jakter förfalla till tärningsrullande. Så mina undringar är dessa:
1. Vilka olika tempohöjare, eller snarare actionelement, finns det att tillgå?
2. Hur undviker man att t.ex. slagsmål degraderar till tärningsrullande? Vi provade att använda oss av målande beskrivningar och regelsystem som uppmuntrade kreativitet i slagsmålen vilket gav en schysst Matrix-effekt, men det blev ultra rapid-fajting av alltihop. Action-momentet försvann.
När jag spelar rollspel är en svärdfajt alltid ett bombsäkert sätt att få in lite action i äventyren och en välkommen paus från allt jävla rollspelande (och för vissa t.o.m själva behållningen med spelet).
Det finns ju dessutom en hel hög andra sätt att få in action i sina äventyr. En jakt är t.ex. ett jättebra sätt att höja tempot!
I teorin.
Vi har alldeles för lätt att låta såväl slagsmål som jakter förfalla till tärningsrullande. Så mina undringar är dessa:
1. Vilka olika tempohöjare, eller snarare actionelement, finns det att tillgå?
2. Hur undviker man att t.ex. slagsmål degraderar till tärningsrullande? Vi provade att använda oss av målande beskrivningar och regelsystem som uppmuntrade kreativitet i slagsmålen vilket gav en schysst Matrix-effekt, men det blev ultra rapid-fajting av alltihop. Action-momentet försvann.