Jag har försökt lyssna på AP-poddar ett antal gånger. Sällan lyssnat klart på hela avsnitt. De gånger jag har försökt har det varit när jag vill veta hur olika spel fungerar. Främst skräckspel.
Jag är även intresserad av att höra "berömda" äventyr, säg Svavelvinter, spelas igenom. Tror jag. Jag tror nämligen aldrig att jag själv kommer ha möjlighet spela världens berömda äventyr, så där finns en funktion att fylla.
Denna vecka har jag faktiskt gjort ett omtag på AP-poddar, för jag ville höra om lite fler skräckspel. Lyssnade på Rollspelsfika när det spelades Skrômt, och nu håller jag på att lyssna på Svartviken när ni också spelat just Skrômt. För att få en bild av vad Skrômt bjuder på för spelmekanik och värld. Skulle gärna höra AP av Barkhäxan närmast därefter (finns det någon?).
Det finns förstås inte något optimalt upplägg på AP-poddar, eftersom folk vill åt olika saker med sitt lyssnande. Men jag kan förstås ge en vision om hur den optimala AP-podden, specialdesignad för mig, skulle se ut. Passopp, här komer en dröm!
Den perfekta AP-podden (för mig)
Sammanfattning: Målet är att spegla spelet och spelvärlden, så att jag som lyssnare får en bild av hur det funkar att spela just det här rollspelet.
Karaktärsskapande
Jag lyssnar gärna på karaktärsskapande, steg för steg, i ett separat avsnitt. Det är bra att ta det i ett separat avsnitt, så att ingen lyssnare tror att den ska få spelupplevelsen, men så blir det bara karaktärsskapande. När jag nu lyssnat på karaktärsskapandet av Skrôm i två olika poddar så tror jag nog att det var den bästa delen. Det blev som en crash course i systemets karaktärsskapande för mig som lyssnade, precis vad jag ville ha.
Spelsessionen
Jag är intresserad av att höra själva scenariot spelas eftersom jag vill se spelets stämning och hur reglerna tillämpas i spelet. Jag är alltså intresserad av att höra helt vanligt rollspelande.
Rollspelssessioner brukar inte ha lika slipad dramaturgi som en god roman. Kom ihåg det. Jag förväntar mig inte att rollspel ska kännas som radioteater. Jag vet hur rollspel är, jag har ju själv spelat. Ibland blir det alldeles pajigt. Ibland står man still och stampar. Ibland blir det dramatiskt. Ni som spelar behöver inte eftersträva att det hela ska likna teater. Spela som vanligt. Det är rollspelandet som är viktigast, inte dramaturgin.
Regler och tärningsslag
När nya aspekter av regelmekaniken blir aktuella i spelsessionen är det intressant, men jag vill förstås inte ha massor av upprepningar.
Exempel: Första gången karaktärerna ska slå ett slag för perception är det intressant för mig som lyssnare att få förklarat hur det funkar, vad man slår med för tärning(ar), mot vilket värde, vad egenskapen innebär osv. Sjunde gången behöver man inte förklara det hela från början längre.
Hantering av långdragna moment
Det finns i vissa system långdragna regelmoment med massor av tärningsslag, framför allt när det kommer till strider. Det är otroligt ointressant för en lyssnare då att få höra om varenda tärningsslag. Jag vill fortfarande att "nya aspekter av regelmekaniken" presenteras för mig som lyssnare, men sedan får striden snabbspolas. Jag tänker mig en voiceover som snabbt sammanfattar stridens utfall (med AP-ljudet svagt i bakgrunden?). Vid avgörande moment kan vi avbryta snabbspolningen och åter få höra ljudupptagningen från själva spelsessionen. Dvs just när någon får armen avbiten eller får in det kritiska hugget i bestens hjärta, då kan vi få höra det spelas. Annars - snabbspola strider och lös med voiceover.
Detsamma gäller förstås andra långdragna moment, om det finns sådana i spelen. Snabbspola.
Ljudbild
Det viktiga när det kommer till ljudet är att klippningen är sömlös. Det ska inte brusa ibland och ibland inte, beroende på vem som pratar. Det är störigt när ljudet är burkigt och brusigt, men det vänjer man sig vid så länge det är lika burkigt och brusigt hela tiden. Desto värre om Kajsa har superrent ljud men så fort Palle pratar så låter det som att han sitter i en tunna.
Jag funderar på det här med ljudeffekter. Det är absolut inte nödvändigt att lägga på ljudet av öppnande dörrar och jamande katter, men kanske är det ändå en trevlig bonus. Jag har inte riktigt bestämt mig där.
Bakgrundsmusik är jag mer säker på att jag inte är ute efter.
Avsnittslängd
Jag föredrar korta avsnitt, allra helst runt 30 minuter. Samtidigt vill jag absolut att det ska finnas en dynamik i avsnittslängd hellre än forcerad hårdklippning. Avsnitt om 25-45 minuter är ett bra spann, med hellre korta än långa.
Avsnittsbrytningarna bör inte blandas in i själva spelsessionen, det är inget att tänka på medan man spelar. Detta sköts i poddens efterarbete, där den som klipper podden delar in den i avsnitt och ger de avslutande orden. "Det här var första delen av... fortsättning nästa avsnitt".