DanielSchenström
Swashbuckler
Boken i titeln är nu 24 år gammal och är ett vanligt förekommande exempel när folk diskuterar dåliga spelledarböcker. En anledning som ofta framhålls är att stridskapitlet är detsamma som i Player's Handbook. En annan som är ny för mig är att den ger en massa dåliga tips och råd till spelledaren.
Senast jag läste den var ungefär 10 år sedan när jag recenserade en del produkter till Archers hemsida (som jag glömt namnet på). Mitt minne av den är att den är väldigt uppmuntrande och gav bra tips och råd.
Så nu tänkte jag läsa den ordentligt igen och se vad som står i den egentligen och inte bara i mitt dimmmiga minne. Ni som vill är välkomna att delta i denna "Daniel läser DMG och kommer med kommentarer".
Jag har precis börjat och kommit till sidan 13. Hittills har spelledarens roll beskrivits, olika sätt att ta fram grundegenskapsvärden för rollpersoner och vad man gör med "för bra" och "för dåliga" värden, rollpersoner från andra kampanjer, att ha flera rollpersoner, och börjat läsa om rollpersonsbakgrunder.
Mitt intryck hittills är att författaren uppmanar till att spelledaren ska ta aktiva beslut, ändra de regler som inte gillas efter att ha funderat över konsekvenserna och pushar för karaktärsgestaltning över rollpersonsoptimering.
Senast jag läste den var ungefär 10 år sedan när jag recenserade en del produkter till Archers hemsida (som jag glömt namnet på). Mitt minne av den är att den är väldigt uppmuntrande och gav bra tips och råd.
Så nu tänkte jag läsa den ordentligt igen och se vad som står i den egentligen och inte bara i mitt dimmmiga minne. Ni som vill är välkomna att delta i denna "Daniel läser DMG och kommer med kommentarer".
Jag har precis börjat och kommit till sidan 13. Hittills har spelledarens roll beskrivits, olika sätt att ta fram grundegenskapsvärden för rollpersoner och vad man gör med "för bra" och "för dåliga" värden, rollpersoner från andra kampanjer, att ha flera rollpersoner, och börjat läsa om rollpersonsbakgrunder.
Mitt intryck hittills är att författaren uppmanar till att spelledaren ska ta aktiva beslut, ändra de regler som inte gillas efter att ha funderat över konsekvenserna och pushar för karaktärsgestaltning över rollpersonsoptimering.