Nekromanti AD&D2

Storuggla

Champion
En enkel fråga som jag inte kan hitta något vettigt svar på - Vad är det för skillnad på 2E och den så kallade 2.5E (om jag förstått det rätt är det AD&D2 fast med svarta omslag?)? Förutom omslagen då.

Storuggla, finns det någon alls

Hans E Magnusson

CAPS LOCK
och så går det när man inte gör som mamma säger, man får fel.
så tro inte på mig
Det där var väl mer 1.5?
Vet att jag har sett någon fin lista på det där, ska gräva lite....

Storuggla

Champion
En bra tråd, men de verkar inte kunna enas om vad det är som är nytt... större text?

Storuggla, alltid något

Oldtimer

Slava Ukraini!
Det man brukar kalla för AD&D2.5 är ju inte främst att regelböckerna fick svarta omslag, utan att man gav ut tre Player's Options. PH och DMG innehåller i princip fortfarande samma text som förut, men när man kompletterar med Player's Option: Combat & Tactics, Player's Option: Skills & Powers och Player's Option: Spells & Magic får man ett AD&D som brukar benämnas 2.5 (fast inte av TSR).

Sapient

Swashbuckler
Detta numrerande! Besinningslöst.

Tacka vet jag versionshanteringen i benämning av vapen i amerikanska armén! En M1919A4E2 är ju uppenbart vad det är!

Modellbeteckning för det år den först antogs i arsenalen.
A + siffra för vilken modifiering i ordningen (alteration) I detta fall den fjärde genomförda modifieringen.
E + siffra för att det är ett experimentutförande (vilket är det samma som en modifiering som inte är officiellt antagen).

(På svenska heter samma vapen ksp m/42B, inte alls lika imponerande... Och ska man vara riktigt noga, så godkändes de två "experimentella" ändringarna efter att Sverige köpt vapnet, så då hette det M1919A6, men ändå...)

BECMI skulle med samma nomenklatur kunna kallas "D&D M1977A3", eftersom D&D (utan A) kom ut första gången 1977, parallellt med "AD&D1977". Den reviderade version 2 skulle kallas "AD&D M1989A1".

anth

Vetefan
Sapient said:
Detta numrerande! Besinningslöst.

Tacka vet jag versionshanteringen i benämning av vapen i amerikanska armén! En M1919A4E2 är ju uppenbart vad det är!

Modellbeteckning för det år den först antogs i arsenalen.
A + siffra för vilken modifiering i ordningen (alteration) I detta fall den fjärde genomförda modifieringen.
E + siffra för att det är ett experimentutförande (vilket är det samma som en modifiering som inte är officiellt antagen).

(På svenska heter samma vapen ksp m/42B, inte alls lika imponerande... Och ska man vara riktigt noga, så godkändes de två "experimentella" ändringarna efter att Sverige köpt vapnet, så då hette det M1919A6, men ändå...)

BECMI skulle med samma nomenklatur kunna kallas "D&D M1977A3", eftersom D&D (utan A) kom ut första gången 1977, parallellt med "AD&D1977". Den reviderade version 2 skulle kallas "AD&D M1989A1".
Instämmer i allt, utom att jag skulle kallat det för AD&D R1989A1, där R står för rollspel (jag är ganska säker på att M står för military)
Möjligtvis kan jag tänka mig RPG1989A1 för det låter häftigare och får mig att tänka på saker som BFG9000...

anth

Vetefan
Oldtimer said:
Det man brukar kalla för AD&D2.5 är ju inte främst att regelböckerna fick svarta omslag, utan att man gav ut tre Player's Options. PH och DMG innehåller i princip fortfarande samma text som förut, men när man kompletterar med Player's Option: Combat & Tactics, Player's Option: Skills & Powers och Player's Option: Spells & Magic får man ett AD&D som brukar benämnas 2.5 (fast inte av TSR).
Som den gamle säger.
Det är ingen textmässig skillnad på de olika böckerna (största skillnaden är att Monstrus Compendium kom som lösbladssystem i pärm, men Monster Manual var en bok).
Det som SKULLE kunna kallas för 2,5 är "Option"-böckerna - men man kan lika gärna kalla dem "ADnD2 Optional rules" vilket ju är vad de är.

Organ

Out of time, out of mind
anth said:
jag är ganska säker på att M står för military
Stämmer det? Jag har alltid trott att det står för model. Fast det är bara som jag har antagit så det kan mycket väl vara helt fel.

/Anders

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Organ said:
Stämmer det? Jag har alltid trott att det står för model. Fast det är bara som jag har antagit så det kan mycket väl vara helt fel.
Du har rätt och Anth har fel. »M« står för model.

anth

Vetefan
Dante said:
Du har rätt och Anth har fel. »M« står för model.
Det hindrar inte att RPG1989A1 låter häftigare än M1989A1.
Vad handlade den här tråden om från början? :gremsmile:

dawnrazor

Veteran
[/quote]Instämmer i allt, utom att jag skulle kallat det för AD&D R1989A1, där R står för rollspel (jag är ganska säker på att M står för military)
Möjligtvis kan jag tänka mig RPG1989A1 för det låter häftigare och får mig att tänka på saker som BFG9000... [/quote]

RPG=Rifle Propelled Grenade :gremwink:

När det gäller AD&D2e resp 2.5, så är det som någon sa tidigare: de svarta PH,DMG och MM är bara omlayoutade (och erratakorrigerade) versioner av de gamla böckerna. Om man däremot använder reglerna i de olika "Players Options"-böckerna, kallas spelet av en del för 2.5e. Undrade själv om detta för inte så länge sen, och det svaret fick jag på Dragonsfoot...