Nekromanti Ad Hoc-rollpersoner

Jag kom att tänka på en sak medan jag skrev mitt sista inlägg som Rasputin-4 i VFX; under den korta tid som matchen pågick hann åtskilliga biroller dyka upp i historien, som snabbt vävdes in i historien för att fylla upp en specifik nisch. Detta är såklart vad de allra flesta SLP är för något, men i mitt huvud kopplade jag detta till något annat; om RP faktiskt är skapade på detta sätt?

Tillåt mig illustrera vad jag åsyftar med någon anekdot från gamla rollspel:

Rollpersonerna bestod av en brokig skara människor i ett kungarike styrt av ett mycket militaristisk adel, med de högsta riddarna samlade i ett stort råd. Rollpersonerna kom att bli insyltade i landets politiska spel, men endast en av rollpersonerna var riddare och fick därmed delta i kungens råd. Spelledaren för sessionen var på väg att starta scenen med endast den spelaren i rummet (kallas det för att bluppa? Det är det enda ord jag har för det, och jag har inte den blekaste vart fan det kommer från), så vi andra fick avlägsna oss tillfälligt. Då föreslog jag, att istället för att avlägsna oss från rummet så antog vi andra spelare en temporär roll som en av riddarna vid rådsbordet. Vi fick delta i spelet, SL fick mindre SLP:er att hålla reda på; kort sagt, win-win.

Den andra gången det hela skedde var vid ett konvent, då små flashbacksekvenser stoppades in i spelet varvid spelarna gavs små lappar med temporära rollpersoner att spela. Det hela var omåttligt effektfullt och roligt, eftersom det hela blir så mycket mer spontant och - åtminstone i min mening - gör det lättare att särskilja mellan olika personer och därmed undviker risken att rollpersonen "assimileras" till sig själv.

Vad jag nu undrar; finns det någon slags officiell etikett för den här typen av intermezzo-rollpersoner, och hur flitigt används det i olika rollspel där ute? Finns det rollspel som rentav bygger på det här konceptet? Har jag bara varit insnöad eftersom jag bara råkat ut för det här ett ynka fåtal gånger?

Genesis

Ni dés ni maître
Avidyasattva said:
Har jag bara varit insnöad eftersom jag bara råkat ut för det här ett ynka fåtal gånger?
Ja. :gremsmile: Det är ganska vanligt när man spelar spel som inte utgår ifrån att rollpersonerna är en grupp, utan istället behandlar dem som enskilda personer. With Great Power ... har det reglifierat i systemet, och mer eller mindre alla spelledarlösa spel (The Shab al-Hiri Roach, Polaris, etc.) kör på den metoden. Det är ett effektivt sätt att se till att spelare är involverade i handlingen medan deras rollpersoner inte är närvarande, och att undvika att spelledaren pratar med sig själv.

Jag tror inte att det finns ett officiellt namn på det, dock.

Christoffer

It's all pig.
Ett hett tips är också att, som John Wicks idé med The Living City, låta återkommande spelledarpersoner spelas av en och samma spelare, spelaren får då möjlighet att skapa motivationer, driva agendor osv, helt enkelt ett sätt att påverka spelet som inte är metasnack eller genom ens vanliga rollperson. Vi spelar vår Burning Wheel kampanj precis så. Jag har även en idé att introducera något sätt för spelarna att introducera cutscenes med sina spelledarpersoner. Jag tycker det fungerar riktigt bra, det har redan tagit vår kampanj i riktningar som jag själv aldrig skulle ha kommit på tanken att driva den i, spelare har hoppat in och förstärkt och räddat scener som annars hade blivit småtrista och det håller spelarna engagerade trots att deras rollperson inte är närvarande.

Jag antar att den känsla jag får av att vara här kan jämföras med att ha vuxit upp under ett talibanstyre och sedan komma ut i världen.

Tradspelare kan vara grymma.

Ymir

Liten kantbaron
Jag antar att det här med fördel hade kunnat tillämpas i mina kampanjer (eller ja, i synnerhet min långkörar-Eon-kampanj; ett typiskt spelmöte består till 80% av scener som bara involverar en rollperson). Som det är nu medför detta att övriga spelare får sitta och vänta eller surfa eller läsa eller nåt, och så har det alltid varit...

vilket ju definitivt är en bidragande orsak till att jag vägrar spelleda fler än 3 pers åt gången...

Jo, det är definitivt något jag hade velat testa. Det hade kunnat öppna upp helt nya, fantastiska, dimensioner av mina kampanjer, göra spelarna än mer involverade och aktiva i dramat.

Synd bara att två av mina spelare, minst, är alldeles för konservativa för att någonsin köpa ett dylikt upplägg.

- Ymir, beklagar sig

Flurtis

Hero
Som Genesis skriver är det en rätt så vanlig metod, framförallt i spelledarlösa system.

Personligen gilar jag det inte. Eller ja eventuellt det beror på. Det svåra är att när man har en fast spelledare tillsammans med traditionell rollspels filosofi. Så måste det finnas någon form av begränsning på vad "substitut" SLP får göra. Dvs, man blir begränsad av vilka SLP man kan "Låna ut" till spelaren.

Min poäng är att ifall man har en massa SLP med hemliga agendor, intriger och mysterier så fungerar det inte att lämna bort SLP till spelarna utan att ge dom denna information också. Summa faktura blir att man bara kan delegera SLP:er med lite mindre roll i äventyret, därav så kan man ge spelarna information som kan förstöra upplevelsen för en del spelare.

Däremot om man har en spelgrupp/Spelmöte som är mer fokuserat på spelarinflyttande och samberättande fungerar det kanon. Vid äventyr med mycket improvisation funkar det klockrent. Problemet blir när man kör långa väl förberedda kampanjer med färgstarka SLP:er.

En annan nackdel är att man överlämnar SLP portättering till spelarna. Om man vet med sig att ens styrka som SL är just färgstarka karaktärer så vill man ju inte gärna lämna över dom till spelarna.

Personligen föredrar jag att lösa "inaktiviteten" vid spelbordet med metasnack. Låt spelarna hjälpas åt, tipsa varandra. Ta del av varandra scener. För mig är det alfrig ett problem ifall spelaren använder sig av kunskap från tidigare scener där hans karaktär aldrig varit inblandad. Thark var den som inspirerade mig att pröva på den här metoden . Personligen gillar jag den bättre.

//Flurtis, ja jag vet massa stavfel men har läst juridik idag i 8timmar så jag ursäktar mig med hjärndödhet

Christoffer

It's all pig.
Själv lämnar jag inte över alla spelledarpersoner. Vissa är fortfarande kvar i min kontroll. Men ett tips är att skapa små kort med övertygelser och drivkrafter på, sen släppa spelarna fria att agera med dessa. Nu har jag varit för slö för att förbereda det här till Burning Wheel-kampanjen, men en tjuv som bryter sig in i rollpersonernas rum på jakt efter ett visst föremål och har övertygelsen "jag måste återhämta x-föremål annars kommer jag pryglas till döds av min mästare" eller "allt som glimmar är en möjlig väg bort från mitt miserabla liv" är faktiskt väldigt intressant att kasta i händerna på en spelare.

Ett tips om man är slö eller ska komma på spelledarpersoner med kort varsel kan vara Sins and Virtues från http://www.sinistergame.com/. Skrivs ut på vanliga visitkort och innehåller små personlighetsdrag och liknande, dra två stycken och där har du en rätt intressant spelledarperson på stört.

Nä, det är väl klart att man inte lämnar över samtliga SLP:s, då tar man ju bort en massa av SL:s möjligheter och då blir det konstigt.

När man har en spelledare så finns det ju någon slags överenskommelse att "SL har auktoritet, och i gengäld så skapar han en bra historia åt oss," och då vill man ju inte stjälpa för honom. Det här är ju snarare att man lämnar över några till karaktärerna så de inte skall behöva sitta och ha tråkigt.

*börjar fundera på hur man skulle kunna göra en kampanj där alla spelarna gestaltar samma sinnessjuke person, på tal om ingenting*

Christoffer

It's all pig.
Avidyasattva said:
Nä, det är väl klart att man inte lämnar över samtliga SLP:s, då tar man ju bort en massa av SL:s möjligheter och då blir det konstigt.
Precis, men i vårt fall inte för att driva "min" historia, för den finns inte. Jag som spelledare har ingen aning om vad som håller på att ske, vart historien är på väg eller hur det hela kommer sluta. Idealet är att vi ska driva lika mycket allihopa, det är inte min uppgift att ge spelarna en intressant historia, utan vår uppgift att skapa intressanta situationer, dramatiska händelser och historier tillsammans. Anledningen är bara för att låta mig behålla vissa slp och driva deras agendor och utmana rollpersonerna. Helt enkelt. "Min historia", som jag ofrivilligt faktiskt skapar själv i mitt huvud, är förstörd om och om igen och återuppbyggd till något bättre och koolare just eftersom alla varit med och bidragit till den.

Och enligt mig så finns det inget bättre som spelledare än att sätta sig ner och vara spänd på vad tusan som kommer hända?! I senaste spelmötet lämnade jag över en scen till en spelare som ställde ALLT på sitt huvud genom att han introducerade en spelledarperson i en scen där jag inte alls föreställt mig henne och helt plötsligt tog historien en helt ny vändning. Det är underbart att sitta där som spelledare, med munnen öppen och hjärnan sluter alla möjliga kontakter och försöker förstå vad tusan det är som händer!