Kärlekscraft
Swordsman
- Joined
- 31 Oct 2013
- Messages
- 773
Puh, lång titel men nödvändig. Eon IV kommer kanske snart med nytt magisystem, huruvida alla nuvarande aspekter kommer att vara kvar eller inte får vara valbart anser jag. Så då till frågan om de nuvarande aspekterna som är 21 stycken + oneirotropi(stavning) som grundar sig på drömmar och de fyra elementariska anti-aspekterna. Men kanske addera någon extra? Anti-aspekter till de övriga? Eller något annat?
Mage: The Ascension har ju sina sfärer: http://whitewolf.wikia.com/wiki/Mage:_The_Ascension
Men nästan alla Eons aspekter skulle kunna klämmas in i någon sfär. Återstående skulle nog kunna vara egentillverkade aspekter baserade på ex. Energi eller Massa/materia - hur funkar då egentligen daimatropin/teotropin? Blandas de in med energi/materia då iaf ena är en gudomlig aspekt? Känns som det finns något missat område när det kommer till de etablerade aspekterna (elementarerna/kosmiska/Tid/Livskrafterna etc.) Kanske någon som knuts till skugglandet? temperatur? väder? det djuriska?(spirituell geotropopi/världsligheten manifesterad), Kombinera olika aspekter? Finns elementarvarelser som storm- eller magmaelementarer i andra spel. Ett exempel är vandöda med elementvarelser bundna i sig - knyta till andra varelser?http://en.wikipedia.org/wiki/Element...%26_Dragons%29
En diskussion fördes på det gamla forumet om exempelvis elementarvarelser som golemer, sylfer & diverse annat - men dessa är ju tämligen simpla "humanoida" varelser som bara består av sitt element - är ex. människor som består av biotropi mer avancerade då andra aspekter finns närvarande? För elementarvarelserna verkar mest vara en magisk konstruktion av "grundämnet/beståndsdelen" - Går det att skapa mer avancerade varelser som kanske fågel fenix (vilket liknar mer avancerade aspektvarelser som människor) eller någont helt annat? Skulle det då finnas varelser som är knutna till andra aspekter som skototropi eller fototropi? Istället för t.ex. en simpel eldvarelse med slitsar för ögon & mun - vilket de nuvarande mest är. Blev lite nostalgisk: http://mightandmagic.wikia.com/wiki/Crystal_dragon_(H3) Om man skulle ha någonting motsvarande som denna kristalldrake; ska man då ha en aspekt som grundar sig på metall/ädelsten/mineraler eller går allt det under 'geotropin'(det kanske gör det starkt).
Varje aspekt borde kanske också få sin gudomliga 'sten', varje elementaraspekt har en som i sin tur vaktas av varsin drake. En intressant diskussion som också fördes var ett oheligt experiment där en varelse skapades av både nekrotropi och biotropi - vad skulle resultatet bli? Implosion? Det första jag tänker på är nekromorfer - mer levande: d v s vrider & muterar sig till skillnad från de traditionella vandöda som är mer "statiska", de ruttnar iochförsig lite, men förändras inte direkt. Möjligt att vandöda med demoner knutna till sig kringgår denna regel. Men de äckliga tentaklerna i bröstkorgen "är redan där" och således kan egentligen ingenting nytt tillkomma - såvida de inte har en liten dos biotropi: http://deadspace.wikia.com/wiki/Necromorphs
En annan diskussion var om 'biomantiker', en ohelig variant av biotropisk 'nekromantiker' som då skulle syssla med vidrig biotropisk mutation av livsformer.
Vad har daimotropin & teotropin för effekter egentligen? Vi kör med varianten om det är så att en demon går med på att skänka dig daimotropiska filament (som ej går att kongelera) så skänks dom till dig energilikt/själsligen. Skulle det vara ett pcspel skulle det dyka upp på skärmen längst ner att du besitter 5 daimatropiska filament som existerar inom dig som energi - du kan sedan få fram dem som inneboende kongelat.
Sedan finns det ett alternativ där olika effekter kan frammanas med andra aspekter - vilket torde vara mycket bra, men kan vara dåligt då 'svårare' aspekter kan väljas bort nästan helt & hållet.
http://www.drunok.org/old/svenska/arkiv/ymimagi_1.html
Mage: The Ascension har ju sina sfärer: http://whitewolf.wikia.com/wiki/Mage:_The_Ascension
Men nästan alla Eons aspekter skulle kunna klämmas in i någon sfär. Återstående skulle nog kunna vara egentillverkade aspekter baserade på ex. Energi eller Massa/materia - hur funkar då egentligen daimatropin/teotropin? Blandas de in med energi/materia då iaf ena är en gudomlig aspekt? Känns som det finns något missat område när det kommer till de etablerade aspekterna (elementarerna/kosmiska/Tid/Livskrafterna etc.) Kanske någon som knuts till skugglandet? temperatur? väder? det djuriska?(spirituell geotropopi/världsligheten manifesterad), Kombinera olika aspekter? Finns elementarvarelser som storm- eller magmaelementarer i andra spel. Ett exempel är vandöda med elementvarelser bundna i sig - knyta till andra varelser?http://en.wikipedia.org/wiki/Element...%26_Dragons%29
En diskussion fördes på det gamla forumet om exempelvis elementarvarelser som golemer, sylfer & diverse annat - men dessa är ju tämligen simpla "humanoida" varelser som bara består av sitt element - är ex. människor som består av biotropi mer avancerade då andra aspekter finns närvarande? För elementarvarelserna verkar mest vara en magisk konstruktion av "grundämnet/beståndsdelen" - Går det att skapa mer avancerade varelser som kanske fågel fenix (vilket liknar mer avancerade aspektvarelser som människor) eller någont helt annat? Skulle det då finnas varelser som är knutna till andra aspekter som skototropi eller fototropi? Istället för t.ex. en simpel eldvarelse med slitsar för ögon & mun - vilket de nuvarande mest är. Blev lite nostalgisk: http://mightandmagic.wikia.com/wiki/Crystal_dragon_(H3) Om man skulle ha någonting motsvarande som denna kristalldrake; ska man då ha en aspekt som grundar sig på metall/ädelsten/mineraler eller går allt det under 'geotropin'(det kanske gör det starkt).
Varje aspekt borde kanske också få sin gudomliga 'sten', varje elementaraspekt har en som i sin tur vaktas av varsin drake. En intressant diskussion som också fördes var ett oheligt experiment där en varelse skapades av både nekrotropi och biotropi - vad skulle resultatet bli? Implosion? Det första jag tänker på är nekromorfer - mer levande: d v s vrider & muterar sig till skillnad från de traditionella vandöda som är mer "statiska", de ruttnar iochförsig lite, men förändras inte direkt. Möjligt att vandöda med demoner knutna till sig kringgår denna regel. Men de äckliga tentaklerna i bröstkorgen "är redan där" och således kan egentligen ingenting nytt tillkomma - såvida de inte har en liten dos biotropi: http://deadspace.wikia.com/wiki/Necromorphs
En annan diskussion var om 'biomantiker', en ohelig variant av biotropisk 'nekromantiker' som då skulle syssla med vidrig biotropisk mutation av livsformer.
Vad har daimotropin & teotropin för effekter egentligen? Vi kör med varianten om det är så att en demon går med på att skänka dig daimotropiska filament (som ej går att kongelera) så skänks dom till dig energilikt/själsligen. Skulle det vara ett pcspel skulle det dyka upp på skärmen längst ner att du besitter 5 daimatropiska filament som existerar inom dig som energi - du kan sedan få fram dem som inneboende kongelat.
Sedan finns det ett alternativ där olika effekter kan frammanas med andra aspekter - vilket torde vara mycket bra, men kan vara dåligt då 'svårare' aspekter kan väljas bort nästan helt & hållet.
http://www.drunok.org/old/svenska/arkiv/ymimagi_1.html