Nekromanti Adel & Pengar = Makt --> Kohandel

T-RED

Warrior
Jag har som Spelledare haft stora problem att se dessa (Adel & Pengar) som ett bra sätt att få in rollpersoner i äventyr men så sökte jag svaret i Grundregelboken vilken tippsade om politisk kohandel, men vad är det igentligen jag förstår att det är en tjänst mot en annan men något konkret exempel skulle vara på sin plats?
Hur mäktiga är det olika lågadliga och högadliga klasserna t ex en baron? <-- Gärna alla titlar och deras olika skillnader.
Vad finns i ett baroni i sådanna fall? 20 bönder och en höna och en maläten sadel med tillhörande springare.

Om nu även pengar är makt kan man då tänka sig att en mycket rik och framgångsrik person blir adlad?
Vad viktigare är vad kan politisk kohandel i det här fallet innebära?

Duddmannen

Hero
Se Riddaren

Jag har lite mer info också, men Riddaren är en bra bok för detta.

Nå, till saken:
politisk kohandel, men vad är det igentligen
Kortfattat skulle man kunna säga så här: Baron A behöver något, säg ett par snubbar som kan skrapa in lite stålar genom att gå en skattrunda. Han har inga duktiga indrivare, men hans polare, Greve B (för övrigt samma greve som gav A hans baroni för några år sedan) har två råa sällar som kan göra jobbet. Baron A skriver ett brev till Greve B med förfrågan. "Visst" svarar Greve B i sitt brev, "Inga problem. Jag skickar över grabbarna på momangen." längst ner på sidan skriver Greve B ett tillägg också "Ja just det, det var så sant. Höll nästan på att glömma det. Min son är lite sugen på att gifta sig. Du råkar inte ha en dotter som är mogen, va?"

Se där lite politisk kohandel!

Om nu även pengar är makt kan man då tänka sig att en mycket rik och framgångsrik person blir adlad?
Här är det nog snarare en fråga om i vilken kultur det hela utspelar sig i. Vissa kulturer kan nog tänka sig att adla folk på meriter - och stora mängder stålar är ju också en sorts merit. Andra kulturer kan dock ha en mer restriktiv hållning, det vill säga att Adel bara är till för adliga, har man inte en farsa som är adlad så kan man glömma det där.

Korpen

Hero
Re: Se Riddaren

Här är det nog snarare en fråga om i vilken kultur det hela utspelar sig i. Vissa kulturer kan nog tänka sig att adla folk på meriter - och stora mängder stålar är ju också en sorts merit. Andra kulturer kan dock ha en mer restriktiv hållning, det vill säga att Adel bara är till för adliga, har man inte en farsa som är adlad så kan man glömma det där.
Något som också var valigt på vissa håll och i vissa tider var att adling kunde ske som betalning, bankiren blev adlad, och i smaband med det strök man skulden kungen stod i till honom.
När de aldla på "merit" så håller antagligen adlen ganska hårt på vissa privilegier, t.ex att bara adliga får vara officerare eller byråkrater, ville kronan ha en preson befodrad inom byräkratin, eller köpte ett regemente blev han adlad.

Man kan dock säga att ingen blir adlad om inte kungen ser en direkt nytta i att adla honom, att vara rik och framgångsrik är i sig ingen orsak.