Nekromanti Adel

Alharra

Warrior
Joined
21 Mar 2003
Messages
221
Location
Halmstad
Beror väl lite på hur "tillfredställd" kungen blir, men man brukar ju börja med en lågadlig titel.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,071
Location
The Culture
Under spelets gång lyckas RP'n tillfredställa kungen (vilken spelar ingen roll) och blir adlad.
Vilken börd bör han få mottaga?
Förste konkubin! :gremcool:

Ja, förlåt då! Jag var bara tvungen att skriva det.

För en vanlig ofrälse borde en ganska låg titel räcka. Om man räddat kungen, prinsessan och hela riket kanske man utses till tronarvinge. Det är helt upp till kungen och spelledaren.

/tobias
 

Korpen

Hero
Joined
4 Jun 2002
Messages
1,212
Location
Stockholm
Någonting lågt, riddare (herr) eller liknande, kan dock inte räkan med att få något land eller gods enbart som belöning.
Gods och andra förläningar kan nog enbart komma på tanke of Kungen har politiska intressen inblandade, och en äventyrare ses nog som allför opålitlig för att var intressant.
 

GrottrolletNaug

Swashbuckler
Joined
12 Dec 2001
Messages
3,026
Location
Uppsala
Med titlar kommer mark och ansvar

Troligtvis någon slags lågadlig titel i stil med baron, friherre. Har han varit duktig så kanske han kan få bli markis.

Tänk på att man inte kan vara baron utan att vara herre över ett baroni, och man kan inte vara markis utan att styra över en stad (städer, men inte byar har markiser. Byar tillhör nästan jämnt baronierna).

Exakt vad man gjorde som friherre måste jag erkänna att jag faktiskt inte vet.

Som sagt, med dom flesta titlar kommer mark. Med marken så kommer ett ämbete, nämligen att ta hand om marken och alla som bor på den. Ansvar kort och gott.

/Naug, skulle trots allt ansvar gärna ta en baronstitel.
 

Phelan

Hero
Joined
21 May 2002
Messages
1,398
Location
Umeå
Fast...

...att placera en nyss adlad person som kommer känna väldigt mycket lojalitet direkt mot kungen (markis är då extra lämpligt som titel) i ett område fyllt med adelsmän som inte är särskilt lojala mot kungen kan vara synnerligen intressant. Ett annat alternativ, om kungen är tacksam men samtidigt ser att äventyraren skulle kunna bli ett hot på längre sikt, är att binda upp denne med ett ynka län i någon gränstrakt där äventyraren måste lägga hela sin energi på att bekämpa banditer, yttre fiender osv.

Kort sagt, en förläning kan mycket väl ges, men förmodligen som ett resultat av någon slug kunglig baktanke insvept i tacksamhetens fagra slöjor...

Mvh / Phelan
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
"Vilken börd bör han få mottaga?"

Ingen alls. Börd får man alltid och enbart av sina föräldrar genom att man föds av ens mor. Jfr engelskans "birth" - det är samma ursprung i ordet.

Däremot kan man få en lågadlig titel. Om det inte är något verkligt exceptionellt, som till exempel att uppfinna en icke-magisk metod att bestämma längdgrader så att Consaber för evigt kan dominera havet, så blir man förmodligen bara förärad med en riddartitel och en mindre förläning.
 
Joined
8 May 2003
Messages
18
Location
östersund
Re: Med titlar kommer mark och ansvar

Exakt vad man gjorde som friherre måste jag erkänna att jag faktiskt inte vet.
Måste väl vara ungefär som att få en riddartitel om man inte kan vara riddare. Friherre en person som är adlig utan mark och utan häst och rustning.
Borde inte typ bastards(kommer inte på ordet på svenska) bli friherrar?

Jag bara gissar jag vet inte heller.
 

Musashi

Veteran
Joined
7 May 2003
Messages
59
Location
Göteborg
Re: Titlar (OT)

Borde inte Baronessa Rafali vara markis, då hon styr över en stad och inte ett baroni.

eller styr hon över ett baroni och sköter salston Tors angelägenheter samtidigt
 

Ymir

Liten kantbaron
Joined
18 May 2000
Messages
11,258
Location
Malmö/Lund Metropolitan Axis
Re: Börd [OT]

Börd får man alltid och enbart av sina föräldrar genom att man föds av ens mor. Jfr engelskans "birth" - det är samma ursprung i ordet.
Eller äldre och/eller relaterade svenska ord. Barnbörd, efterbörd, etc.

- Ymir, påpekar
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Jo, men ändå

Varför skulle oäktingar bli friherrar. Är det utanför äktenskapet så är det... Jag trodde det var som så att friherrar var sveriges svar på baroner (näst efter grevar), som tro det eller ej, aldrig funnits i Sverige.
 
Joined
29 Jul 2001
Messages
814
Location
Stockholm.
Efter att ha förstört lite för Hertig Silversparre och hjälpt kungen med diverse så var han (kungen) så nöjd att han gjorde några friherrar. Jag tar det som att man får adelns privilegier, men man äger ingen mark. Om man skaffar en bit mark, blir man då en baron? Sen varför han gjorde det kan väl ha varit för att försäkra sig om lojalitet. Sen dess har den prövats några gånger, men rollpersonerna verkar verkligen tycka om kungen, så jag tror det funkade.
 

ripperdoc

Myrmidon
Joined
17 May 2000
Messages
5,399
Location
Tokyo
Re: Med titlar kommer mark och ansvar

Man kan faktiskt vara baron eller markis utan att ha mark eller en stad att styra över. I Europa var det i vilket fall ganska vanligt vid adel bara vid titeln (i alla fall ju mindre feodalsamhället spelade roll). Det är mycket möjligt att detta inte i gäller i Mundana förvisso, men personligen tycker jag det är en alldeles utmärkt nivå av dekadens att det finns lite baroner, riddare och markiser som inte lyfter ett finger men ändå kräver tillbörlig respekt...

/RD - eller nåt
 

ClaesFredrik

Veteran
Joined
31 May 2003
Messages
72
Location
Vattnajökul - Island
Jo, men ändå

Men i brevet låter det som att alla oäktingar blir friherrar. Är det en baronsläkt lär oäkting knappast bli friherre. Det är helt enkelt inte logiskt.
 
Top