Nekromanti Adeln?

solvebring

Superhero
Jag har problem med en sak som jag behöver ha.
Mitt huvudrollspel är DoD, jag bygger på världen då och då. Varje spelkväll tillkommer detaljer till den grova grunden som är skriven och klar. Det jag har problem med, som jag egentligen aldrig tänkt på, är adeln. Jag har konungar i alla mina länder för övrigt. Sedan under dessa skall ju grevar, baroner, hertigar och jarlar stå.

Jag undrar vem står under vem, hur många sådanna grader finns det - vilka? Vilka ämbeten och uppgifter har de - vad går deras styrepost ut på etc...?

Tacksam för detaljerade svar med rätt innehåll som är förståligt, inget femtiosidors krångel som gör mig snurrig tack. :gremtongue:

Krille

Super Moderator
Allt det där beror helt och hållet på land, tidsperiod, gummikycklingkonsistens med mera. I grunden kan man säga att:

<ul type="square">[*]Lågadel står under baroner som står under grevar som står under hertigar som står under kungen. Huruvida det finns fler titlar och var i rangordningen de står beror helt på när, var, hur och gummikyckling.
[*]Ämbeten delas i allmänhet ut av kungen till dem som han tycker ska ha dem. Hertigar anses ha något slags standardämbete i form av att leda krigshären om kungen inte kan göra det och även göra anspråk på tronen om kungen dör utan arvinge.[/list]

I övrigt, sök. Ämnet har avhandlats tidigare.

Cybot

Mest spelbar
Generellt så härstammar olika grader ifrån antingen pre-frankiska titlar (svenska, germanska eller romerska) eller från det frankiska riket (pga att frankiska riket var så stort så utnämnde karolingerna och merovingerna en heirarki av olika fursta där makten delades upp så att ingen kunde hota kungen och där alla, idéelt, skulle när det kom till kritan ha sin lojalitet mot kungen.
Till alla titlarna hörde mark som skulle finansera hans förpliktelser mot kungen.

<font size="4"> Monark </font size>
Från latinets monos archein som betyder "En härskare". Boss av guds nåde, högsta hönset, överkukkun etc etc etc.

Kan ha titeln Kung (vilket har religös antydan då titeln kung alltid härstammar från en rang som från början både var världslig och religös härskare), en möjlig emytologisk rot är "kona + ung", alltså "av kvinnan" vilket var titeln på Nerthus (en germanisk fruktbarhetsgudinna) överstepräst.

Andra titlar är Furste (tyskans Fürst, "den förste"), Prins (från latinets Princeps, förste medborgare, alltså romerska senatens överhuvud), Hertig (Dux, eller tyskans Hertzog, Krigsledare) eller Storhertig (Latinets Magnus Dux. I grund och botten alltså Storkrigsledare)

<font size="4">Högadel</font size>

Hertig/Riksjarl: Roten är som sagt Hertzog (germanernas namn på sina härförare medans riksjarl var våran).
I Sverige så var dock riksjarl en reell titel när den existerade med makt medans Hertig (som ersatte titeln Jarl) var en titel som gavs till kungasöner för deras ekonomiska försörjning (i och med att land hörde till titeln). Titeln Marsk ersätte sen Jarl som namnet på krigsledaren (i kungens frånvaro).
Marks var dock endast en ämbetsmanna titel och personen ifråga hade alltid en annan titel ( i vanliga fall Greve).
Utrikiskans (frankrike, Englang, Italien osv) Duke har liknande bakgrund (och ställning), men härstammar från latinets "Dux" vilket betyder samma sak. I utlandet (england, frankrike osv) så var dock Hertigen ofta en reell titel med egen arvsföljd efter frankiska rikets kollaps..

Jarl (som blev till engelskans Earl pga diverse invaderande vikingar): Jarl var en kunglig ämbetsman/hövding och var ungefär likställd med fogde eller Bryte.

Markgreve/Markis (utrikiskans Marquis, Marchese, Marche): Frankisk titel. En greve som härskar över ett "mark" område, alltså ett område som gränsar mot ett annat kungarike. Hade större militära befogenheter (och högre räng) än en greve.

Greve (utrikiskans comte, count eller conte): Frankisk titel som har sitt ursprung i latinets comes, betyder ungefär "militär följeslagare", vilket var en titel i romarriket. Härskar helt enkelt över ett större område än en friherre.

Friherre/baron (tituleras nästan alltid som baron): Den lägsta formen av högadel och en titel som härstammar från Frankiska riket (baron alltså). Härskar över ett baroni eller friherreskap.
Skillnaden mellan en baron/friherre och en lågadlig är dels att baroniet ofta är större men också att en baron är ALLTID utnämnd av monarken och ingen annan.

<font size="2">Specialfall</font size>

En titel som förtjänar ett omnämnande är Patricii eller Patricier vilken var en titel på romerk adel. Det blev senare en titel på en medlem av de härskande familjerna i diverse stadsstater så som t.ex. Venedig eller Genua.

<font size="4">Lågadel</font size>

Lågadel kan vara allt ifrån vassaller till diverse hertigar, baroner och grevar till landlösa adelsmän.

I sverige hade lågadeln ingen titel förutom Herr (vilket har totalt förlorat sin mening). Men om du vill så kan du sätta in titlar så som Riddare (vilket igentligen är en adelsman som är en medlem i en religös eller världslig riddarorden), Vassall,.Kavalier eller liknande.

Härolden

Warrior
Frälset!

I Sverige fanns f ö inte begreppet adeln förrän på 1600-talet. Innan dess talar man om frälse i betydelsen folk som inte behövde betala skatt till kungen. Frälset fanns av två sorter: andligt frälse (dvs kyrkan), vars rättigheter tillkom gradvis under 1200-talet, och världsligt frälse som är det vi idag tänker på som adeln. Det världsliga frälsets rättigheter finns först nedtecknade i Alsnö stadga från ca 1285, men företeelsen är troligen äldre än så.

Gränsen mellan frälse och ofrälse var rätt flytande; en storbonde kunde mycket väl skaffa nog mark för att få sin mark belagd med frälse, och en lågfrälseman med dålig ekonomi kunde lätt halka ner bland de självägande bönderna. Sen fanns det givetvis ekonomiska skillnader inom frälset, men det fanns aldrig någon hård skillnad.

Riddarväsendet smög sig in under 1400-talet så sakteliga, men var inte speciellt allmänt, och högre titlar infördes inte förrän Erik XIV började öka pretentionerna. I Sverige har det bara funnits friherrliga och grevliga ätter; hertigtitlarna var reserverade för kungafamiljen. Friherrarna kallades ibland baroner, men baroni som egen titel har bara används en(!) gång.

Allt det här gäller Sverige. På kontinenten var läget givetvis mycket annorlunda, så om man inspireras därifrån finns det mycket mer att plocka. Ville bara skingra lite missuppfattningar om hur vår historia såg ut.