Jaqueline Careys 'Kushiel's dart'. Machiavelliska intriger i en pseudofransk (okej, rippoff-fransk) fantasyvärld. Och sadoporr! Massor av sadoporr!
Men ah...svenska var det, ja. Guy Gavriel Kays 'Tigana' måste jag lyfta fram då. En hel del intriger och en hel del ångest i en pseudoitaliensk fantasyvärld. Och väldigt välskrivet förstås, det är ju Kay.
Sedan finns ju alltid klassikern 'Farliga förbindelser', i det sena 1700-talets dekadenta adelskretsar. Den är skriven vid samma tid, dessutom.
Min historielärare rekommenderade 'Livläkarens besök' av Per Olov Enquist. Den baseras på historiska fakta om hur den galne danska kungens livläkare sakta men säkert åtnjuter allt större inflytande vid hovet. 1700-talet, också det. Jag ska själv läsa den så fort jag får tillfälle.
Tantromanerna brukar snarare kretsa kring enskilda kvinnors livsöden i historiska miljöer, men innehåller ju ändå massor av hovintriger för det mesta. Och det finns ju hur många som helst, skrivna i mängder under hela 1900-talet. Fråga bara på biblioteket. Du kan hitta böcker om allt från Nefertiti och Blanka av Namur till Maria Uggla. Tro mig, jag har spanat in dem alla - har själv jobbat på bibliotek.
Men vill du ha
riktiga hovintriger finns det faktiskt inget bättre än vår verkliga historia. Jag rekommenderar framförallt 'Bysantinsk historia' av Alf Henriksson. Den är mycket underhållande och välskriven och innehåller osannolika företeelser och bisarra intriger i en sådan uppsjö att man storknar. Harold Lambs 'Timur Lenk' berättar givetvis en hel del om intrigerna vid timuridhovet. Här är också Michael Nordbergs 'Profetens folk' underhållande och utbildande facklitteratur.
Och sedan är jag mycket nyfiken på
den här (och jag gillar faktiskt Olof Svedelid). Men det säger väl mer om mina skumma intressen än min kompetens som litteraturkonsult
Jag önskar att jag kunde rekommendera någon bok som utspelar sig i det forntida Kina, men det verkar finnas väldigt lite på svenska. Återstår bara att tipsa om filmen
Kejsaren och Mördaren. Kinas hovintriger var
blodiga.
- Ymir, fungerar bättre som filmkonsulent...