Nekromanti Adelsintriger till sommaren

Ceram

Hero
Jag behöver ett antal böcker att läsa i sommar så jag vill givetvis ha boktips :gremlaugh:

Vad jag söker: Adelsintriger på svenska, gärna i senmedeltida europeisk setting men det spelar ingen roll egentligen huvudsaken är att boken är bra:).

Alla tips välkommnas tacksammt.

/Ceram, hoppas kunna utnyttja forumets enorma bildning :gremwink:

Robban

Hero
Svärdet och Spiran

Svärdet och Spiran?

Inte mycket adelsintriger i den, dock. Handlar om en grupp människor som länkas samman via byggandet av en katedral. Kärlek, hämnd, ärelystnad och hjältemod i kvadrat!

Den är dock ganska stor, ca 1000 sidor, om jag minns rätt.

Men som sagt, inga adelsintriger, dock är det en bra bok, i ett medeltida england. Hälften rätt, iaf... :gremtongue:

Pom

Swashbuckler
Mikael Ludenfot av Mika Waltari.
Brukar vara lätt att plocka upp på bokreor och liknande. Visserligen tidigt 1500-tal men är den ännu oläst avundas jag dig.

Ceram

Hero
Mikael Ludenfot av Mika Waltari.
Brukar vara lätt att plocka upp på bokreor och liknande. Visserligen tidigt 1500-tal men är den ännu oläst avundas jag dig.
Med ett sånt uttalande kan jag knappast låta bli att leta efter den :gremlaugh:

/Ceram börjar skriva en lista som han ska ta med till biblioteket när han går dit nästa gång.

Ymir

Liten kantbaron
Jaqueline Careys 'Kushiel's dart'. Machiavelliska intriger i en pseudofransk (okej, rippoff-fransk) fantasyvärld. Och sadoporr! Massor av sadoporr! :gremlaugh:

Men ah...svenska var det, ja. Guy Gavriel Kays 'Tigana' måste jag lyfta fram då. En hel del intriger och en hel del ångest i en pseudoitaliensk fantasyvärld. Och väldigt välskrivet förstås, det är ju Kay.

Sedan finns ju alltid klassikern 'Farliga förbindelser', i det sena 1700-talets dekadenta adelskretsar. Den är skriven vid samma tid, dessutom.

Min historielärare rekommenderade 'Livläkarens besök' av Per Olov Enquist. Den baseras på historiska fakta om hur den galne danska kungens livläkare sakta men säkert åtnjuter allt större inflytande vid hovet. 1700-talet, också det. Jag ska själv läsa den så fort jag får tillfälle.

Tantromanerna brukar snarare kretsa kring enskilda kvinnors livsöden i historiska miljöer, men innehåller ju ändå massor av hovintriger för det mesta. Och det finns ju hur många som helst, skrivna i mängder under hela 1900-talet. Fråga bara på biblioteket. Du kan hitta böcker om allt från Nefertiti och Blanka av Namur till Maria Uggla. Tro mig, jag har spanat in dem alla - har själv jobbat på bibliotek.

Men vill du ha riktiga hovintriger finns det faktiskt inget bättre än vår verkliga historia. Jag rekommenderar framförallt 'Bysantinsk historia' av Alf Henriksson. Den är mycket underhållande och välskriven och innehåller osannolika företeelser och bisarra intriger i en sådan uppsjö att man storknar. Harold Lambs 'Timur Lenk' berättar givetvis en hel del om intrigerna vid timuridhovet. Här är också Michael Nordbergs 'Profetens folk' underhållande och utbildande facklitteratur.

Och sedan är jag mycket nyfiken på den här (och jag gillar faktiskt Olof Svedelid). Men det säger väl mer om mina skumma intressen än min kompetens som litteraturkonsult :gremsmirk:

Jag önskar att jag kunde rekommendera någon bok som utspelar sig i det forntida Kina, men det verkar finnas väldigt lite på svenska. Återstår bara att tipsa om filmen Kejsaren och Mördaren. Kinas hovintriger var blodiga.

- Ymir, fungerar bättre som filmkonsulent...

Feidu

Veteran
Re: Svärdet och Spiran

I äldre utgåvor är den uppdelad i "Stormarnas Tid" och "Maktens Skördar", och brukar vara lättare att hitta på bibliotek i det formatet.

Boken utspelar sig i England runt år 1100 (om jag inte minns helt fel), och har intriger så det räcker och blir över men med fokus på "lokalpolitik". Där diverse adelsmän, präster, biskopar, munkar och handelsmän käbblar om makten.

Hursomhelst är den mycket läsvärd.

/Feidu

Ps. Originalet heter "Pillars Of The Earth" Ds.

Feliath

Swashbuckler
Adelsintriger på svenska? Senmedeltida europeisk setting? Jaha, men för fan, say no more! Drottningens Juvelsmycke av C.J.L. Almqvist är vad du letar efter. Lite senare än senmedeltida, sent 1700-tal, men adel? Intriger? Europa? Svenska? Yes box.

/Feliath - Törnrosens Bok WOOOO

Ceram

Hero
uppskrivet på listan :)

Adelsintriger på svenska? Senmedeltida europeisk setting? Jaha, men för fan, say no more! Drottningens Juvelsmycke av C.J.L. Almqvist är vad du letar efter. Lite senare än senmedeltida, sent 1700-tal, men adel? Intriger? Europa? Svenska? Yes box.
Den boken ska jag titta efter. Tack för ett överväldigande svar :gremwink:

/Ceram, hoppas biblioteket är välpåfyllt :gremsmile:

Ceram

Hero
lite tanter och sånt

Sedan finns ju alltid klassikern 'Farliga förbindelser', i det sena 1700-talets dekadenta adelskretsar. Den är skriven vid samma tid, dessutom.
Ah den såg jag tio minuter av på tv för en liten tid sedan. Vem har skrivigt den då?

Tantromanerna brukar snarare kretsa kring enskilda kvinnors livsöden i historiska miljöer, men innehåller ju ändå massor av hovintriger för det mesta. Och det finns ju hur många som helst, skrivna i mängder under hela 1900-talet. Fråga bara på biblioteket. Du kan hitta böcker om allt från Nefertiti och Blanka av Namur till Maria Uggla. Tro mig, jag har spanat in dem alla - har själv jobbat på bibliotek.
Jag är absolut ingen tant. Är det värt att läsa sånt ändå?

Här är också Michael Nordbergs 'Profetens folk' underhållande och utbildande facklitteratur.
Vad är det för miljö? Islam är väl de ända profetfolket jag kan komma på direkt som skulle kunna ha adelsintiriger.

Resten av böckerna skriver jag upp på listan direkt, tackar:)

/Ceram, är inte litteraturbildad.

Brior

Swordsman
"Jag Claudius" och "Claudius guden" av Robert Graves är ju givna palatsintrigböcker om du inte redan läst dem. Romarriket visserligen, men hänsynslös maktkamp är tidlös till sin natur. Har du läst dem så kan jag rekommendera förlagan, Seutonius kejsarbiografier.

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
De Tre Musketörerna, utspelar sig iofs på 1600-talet, men ramhandlingen är ju kring den konspirerande Kardinalen.

Ceram

Hero
Ett tackinlägg eller hyllning till foumets vishet

Som titeln antyder skrev jag bara inlägget för att tacka för råden.

Jag har nu varit på biblioteket och lånat fem böcker som jag blev tipsad om. Drottningens Juvelsmycke, Tigana ett och två, Byzantinsk historia och livläkarens besök. Sen lånade jag denm tunna röda linjen av bara farten och svartkonster av Prachett eftersom jag inte läst den förut...

Vad jag tyckte om de jag kom igenom lära visa sig i Baldeks romanutmaning om det blir något av den.

Jag tittade efter de andra böckerna också men hittade dem inte. "Mikael Ludenfot" letade jag extra noga efter men den fanns inte. Däremot plockade jag fram en av samma författare från min mammas bokhylla...

/Ceram, svamlar onödigt inlägg...