Nekromanti Adelstitlar i Drunok

Gemstone

Swordsman
well, not really. Kolla bara på vilka mesar som är riddare i vår värld. Paul McCartney ffs :gremsmirk:[/QUOTE]
Fast det är ju modern tid... Nu talar vi ändå om lite längre bakåt då det låg lite mer bakom att få just ett riddarslag.

Ymir said:
I det medeltida Europa hade riddartiteln onekligen konnotationen "de som strider", men det gällde adelsskapet som institution i stort; vill man köra på ett direkt pseudomedeltida Mundana är det en rimlig förväntning att alla adelsmän som inte sökt sig till kloster (eller möjligen magikersällskap) är tämligen vapenföra
Alla adelsmän var inte vapenföra på den form som just riddare verkar föreskriva i t.ex. boken Riddaren. En son till en Hertig t.ex. som verkligen inte kan slåss borde ju kunna få en annan titel än just Riddare (om nu inte hertigtiteln är ärftlig) eftersom han inte kan få riddarslaget... det är en sådan titel jag letar efter. Typ ädling eller något...

Jag säger inte att du har fel (det var en mycket bra post), men jag behöver en titel som inte betyder vapenför på det sättet som riddare gör, för enligt boken skulle t.ex. min karaktär Rethvan Bzern aldrig kunna få ett riddarslag, men likväl så känns ändå en adelstitel på plats för att han räddat Drunok tillsammans med de andra karaktärerna i den kampanjen.

Eller har jag missat något och Jarl är den titeln jag söker efter? Jarl är ju inte direkt stridsför på samma sätt som en riddare eftersom de ska förse riket med riddare... men at the same time så är ju Jarlen högre än riddaren?

Ymir

Liten kantbaron
Alla adelsmän var inte vapenföra på den form som just riddare verkar föreskriva i t.ex. boken Riddaren. En son till en Hertig t.ex. som verkligen inte kan slåss borde ju kunna få en annan titel än just Riddare (om nu inte hertigtiteln är ärftlig) eftersom han inte kan få riddarslaget...
Öh...han kan bli munk? Du har missförstått något här; man behöver inte en titel för att vara adlig; fråga typ en stor del av alla adelskvinnor som någonsin levt.

Ädling är inte en titel, ädling är något man är i egenskap av adlig.

Jag säger inte att du har fel (det var en mycket bra post), men jag behöver en titel som inte betyder vapenför på det sättet som riddare gör, för enligt boken skulle t.ex. min karaktär Rethvan Bzern aldrig kunna få ett riddarslag, men likväl så känns ändå en adelstitel på plats för att han räddat Drunok tillsammans med de andra karaktärerna i den kampanjen.
Då lär han få riddarslaget som belöning trots att han inte kan slåss. Kan man ge -kvinnor- riddarslaget i Mundana kan man fan ge mesar det också.

- Ymir, hävdar

Gemstone

Swordsman
Ymir said:
Öh...han kan bli munk? Du har missförstått något här; man behöver inte en titel för att vara adlig; fråga typ en stor del av alla adelskvinnor som någonsin levt.

Ädling är inte en titel, ädling är något man är i egenskap av adlig.
Wait what? Man måste väl ändå ha en adelstitel för att vara adlig? Är inte det själva definitinen av att vara adlig, att man har en ätt och titel? Dessutom så är ju riddare den lägsta formen av adel i Drunok efter vad jag kan hitta. således, under riddare är inte adel.

Jag får nog omformulera mig lite... när jag tänkte använda ädling tänkte jag mig det mer som en sorts placeholder... ingen riktigt titel, men ändå ett bevis på att man är adlig.

Ymir said:
Då lär han få riddarslaget som belöning trots att han inte kan slåss. Kan man ge -kvinnor- riddarslaget i Mundana kan man fan ge mesar det också.
Kvinnor kan slåss minst lika bra som män i Eon eftersom det inte är någon regelmässig skillnad på dem enligt grunderglerna :gremtongue: men frånsett det så kan en kvinna faktiskt slåss nog bra för att föräras en riddartitel.

Problemet är väl lite att bli riddarslagen var något som även högättade kunde söka efter, vilket blir lite konstigt i Drunok.

Men jag kanske måste läsa på lite om adel innan jag uttalar mig mer.

Svarte Faraonen

Sumer is icumen in
Gemstone said:
Wait what? Man måste väl ändå ha en adelstitel för att vara adlig? Är inte det själva definitinen av att vara adlig, att man har en ätt och titel? Dessutom så är ju riddare den lägsta formen av adel i Drunok efter vad jag kan hitta. således, under riddare är inte adel.
Nope. Titellös adel finns i en mängd sammanhang: barn till titulerad adel som ännu inte har ärvt titeln, folk som inte har undfått riddarslaget, yngre syskon som inte fick ärva någon titel och folk från familjer som helt enkelt bara är "adliga" utan andra krusiduller. Så har det alltid varit i europeisk historia, och jag ser inget som helst skäl att Mundana skulle vara annorlunda -- om böckerna ger något annat intryck skulle jag se det som ett misstag eller en oklarhet.

Gemstone

Swordsman
Ymir said:
Exactamundo; en adlig munk eller magiker i Mundana borde alltså sakna (adels)titel rent generellt.

- Ymir, förtydligar
Jaha, då får jag utgå ifrån det då, vilket inte är helt felaktigt. Är det då meningen att alla ädlingar ska vara adliga med, men att de saknar titel? (Ädlingar som i yrket ädling alltså), eller är det bara jag som försöker skjuta fisk med en grop jag själv grävt?

Ymir

Liten kantbaron
Nej, ädling som yrkesmall betraktat avser alla former av rumlare, dagdrivare, rentierer etc. Är man inte adlig kan man fortfarande använda den mallen för typer som har råd att inte göra något vettigt, rika borgarbrackor och sånt tex, bortskämda köpmannabrats, whatnot liksom. Däremot får adliga ofta lite lättare att ta sig fram som dylika lättingar; därav att man får skippa ett av framgångsslagen för Ädling om man är adlig.

- Ymir, borde såfva

Gemstone

Swordsman
Okej... Men för att bli en titellös adelsman, är det då tänkt att man ska välja det själv genom att slå 'lågadlig' på tabellen för börd? Det borde ju i sådana fall finnas ett resultat för "adlig familj" där man själv inte ärver någon titel...?

Marukusu

Hero
Gemstone said:
Okej... Men för att bli en titellös adelsman, är det då tänkt att man ska välja det själv genom att slå 'lågadlig' på tabellen för börd? Det borde ju i sådana fall finnas ett resultat för "adlig familj" där man själv inte ärver någon titel...?
Tekniskt sett, slår man "Ärvd (låg/hög)adlig titel" på Bördtabellen men har föräldrar och/eller äldre syskon så borde man väl bli titellös ädling. Om man nu tvunget måste följa reglerna såklart...

Ymir

Liten kantbaron
Re: Adelstitlar i Eon

Så borde det fungera, ja.

Personligen tycker jag dock att det är alldeles, alldeles för svårt att slå Börd till att börja med. Tabellerna är ffs uttryckligen designade inte för att representera genomsnitt av befolkningen, utan intressanta rollpersoner, det -sägs- tillochmed rakt ut i grundboken. Så varför är det då extremt osannolikt att slå fram en rollis som är adlig?

- Ymir, ifrågasätter

duncan_UBBT

Swordsman

För att råda bot på problematiken kring huvudtabellen har vi kommit på följande lösning. Börd = omslag. Har du en bra idé till en adlig karaktär så blir dne automatiskt adlig. Du behöver inte något huvudtabellsslag för att avgöra det, ungefär som man inte behöver en tabell för att avgöra vilken ras man skall spela.

Ymir

Liten kantbaron

Frågar du mig så -saknar- Eon just en tabell för att avgöra vilka ras man ska spela. Ska man ändå ha en tabellorgie kan man lika gärna gå all out. :gremsmirk:

- Ymir, hävdar

duncan_UBBT

Swordsman

Jag tycker inte att en 'tabellorgie' som du kallar det är någonting man bör eftersträva. Jag brukar ofta välja fritt bland bakgrundstabellerna för att skapa karaktärer som är roliga att spela som lika väl som att spela med. För ålder införde vi husregeln att åldern slås med BIL + Ob3T6 + X där X är ett godtyckligt tal. Familj är helt valfritt om man vill ha, och isåfall hur man vill att den skall gestalta sig. I sommras testade vi till och med att totalt slopa framgångsslag, och fann att det blev mycket mer intressant.

Ymir

Liten kantbaron

Men om de som gillar att välja fritt från tabellerna ändå gör det, borde väl vi som tycker tabellorgier är roligt kunna bli tillfredställda utan att de förstnämndas spelglädje minskar?

- Ymir, just sayin'

Poseur

Swashbuckler

För ålder införde vi husregeln att åldern slås med BIL + Ob3T6 + X där X är ett godtyckligt tal.
Vem i hela helvete slår fram ålder på sin karaktär?

-Oh, jag ska spela en ung vacker riddare <slår fram ålder> : Oj jag blev, 64 år...

Eller vice versa.

Jag har, likt min spelgrupp, alltid sett tabellerna som ett hjälpmedel om man inte har en karaktärsidé och vi har aldrig följt dem slaviskt. Allt som oftast så väljer mina spelare rakt av vilka grejer de tycker är passande för deras karaktär.

/Poseur tycker också att en rastabell borde införas.

duncan_UBBT

Swordsman

Men om de som gillar att välja fritt från tabellerna ändå gör det, borde väl vi som tycker tabellorgier är roligt kunna bli tillfredställda utan att de förstnämndas spelglädje minskar?
God poäng.

-Oh, jag ska spela en ung vacker riddare <slår fram ålder> : Oj jag blev, 64 år...
Detta sker ytterst sällan, ja, och de få gånger det sker brukar det snarare bidra till att lätta upp ställningen snarare än att förstöra den.

Poseur

Swashbuckler

Det är bara för att du vet att du alltid hamnar i samma mönster annars :gremtongue:

Men fan man borde ha en utseendetabell också.
Eller vänta, finns inte typ någon sådan för SLP´s i typ SL-boken?

/Poseur måste anstränga sig för att ge sina karaktärer ansiktsbehåring.

Regmolar

Swashbuckler

Men fan man borde ha en utseendetabell också.
Eller vänta, finns inte typ någon sådan för SLP´s i typ SL-boken?
Framför allt behövs en yrkestabell. Med det och rastabeller kan man slumpa nästan hela karaktärsskapandet, och behöver bara placera ut poängen sedan!

Det är ju helt awesome; man kan börja kör utan att ha en aning om vad man ska spela, och spelet ger en konstig och intressant person åt dig!

SLG har tabeller med utmärkande drag för SLP:er (en för fysiska och en för beteendemässiga). Tirak-modulen har flera tabeller, som bestämmer bl.a. ögon- och pälsfärg samt utmärkande drag.

Ymir

Liten kantbaron

Man borde ju kunna yxa in utseendetabellen från Viking annars, den är ju kickass. Problemet är att Eon måste ackomodera olika folkslag, dock, så man hade nästan behövt en utseendetabell per 'ras' eller rentav sub-ras (tokon, conrier etc), vilket hade blivit minst sagt lite drygt.

Men det finns ju komplexa men smarta sätt att designa sådana tabeller på, så det vore nog genomförbart.

En annan sak man kunnat göra är att göra kroppsbyggnadsdefinitionerna lite...roligare. Jag är hjärtlig trött på begreppen svag/klen/normal/kraftig/massiv, och skriver alltid saker som 'slank', 'grovhuggen', 'korpulent', 'pyknisk', 'muskulös', 'kurvig', 'undernärd', 'slätstruken' 'senig', 'regal', 'smäcker', 'finlemmad', 'yppig', 'deffad', 'fetlagd', etc, etc som kroppsbyggnadsvärde på mina slp:er.

Jag har för övrigt, nu när vi är inne på tabeller, filat på en dekadenstabell till 'Västlanden'. Där kan man slumpa fram den fulla vidden av hur jobbiga specifika ädlingar är att ha att göra med, bra långsiktiga motivationer för galna despoter, etc etc. Den är förmodligen något alla som valt yrkesmallen 'Ädling' borde slå ett slag på (två-tre om de är från Thalamur, Mûhad eller nåt annat miljöskadad-av-WoD-land).

- Ymir, omfluffningar is the shit