well, not really. Kolla bara på vilka mesar som är riddare i vår värld. Paul McCartney ffs [/QUOTE]
Fast det är ju modern tid... Nu talar vi ändå om lite längre bakåt då det låg lite mer bakom att få just ett riddarslag.
Jag säger inte att du har fel (det var en mycket bra post), men jag behöver en titel som inte betyder vapenför på det sättet som riddare gör, för enligt boken skulle t.ex. min karaktär Rethvan Bzern aldrig kunna få ett riddarslag, men likväl så känns ändå en adelstitel på plats för att han räddat Drunok tillsammans med de andra karaktärerna i den kampanjen.
Eller har jag missat något och Jarl är den titeln jag söker efter? Jarl är ju inte direkt stridsför på samma sätt som en riddare eftersom de ska förse riket med riddare... men at the same time så är ju Jarlen högre än riddaren?
Fast det är ju modern tid... Nu talar vi ändå om lite längre bakåt då det låg lite mer bakom att få just ett riddarslag.
Alla adelsmän var inte vapenföra på den form som just riddare verkar föreskriva i t.ex. boken Riddaren. En son till en Hertig t.ex. som verkligen inte kan slåss borde ju kunna få en annan titel än just Riddare (om nu inte hertigtiteln är ärftlig) eftersom han inte kan få riddarslaget... det är en sådan titel jag letar efter. Typ ädling eller något...Ymir said:I det medeltida Europa hade riddartiteln onekligen konnotationen "de som strider", men det gällde adelsskapet som institution i stort; vill man köra på ett direkt pseudomedeltida Mundana är det en rimlig förväntning att alla adelsmän som inte sökt sig till kloster (eller möjligen magikersällskap) är tämligen vapenföra
Jag säger inte att du har fel (det var en mycket bra post), men jag behöver en titel som inte betyder vapenför på det sättet som riddare gör, för enligt boken skulle t.ex. min karaktär Rethvan Bzern aldrig kunna få ett riddarslag, men likväl så känns ändå en adelstitel på plats för att han räddat Drunok tillsammans med de andra karaktärerna i den kampanjen.
Eller har jag missat något och Jarl är den titeln jag söker efter? Jarl är ju inte direkt stridsför på samma sätt som en riddare eftersom de ska förse riket med riddare... men at the same time så är ju Jarlen högre än riddaren?