Nekromanti Adliga borde ha lite slantar eller?

Lo0rRD

Veteran
Om en Rp slår en adlig titel borde han inte ha någonstans att bo och en del pengar eller? För alltför ofta så slår någon en adlig titel sen så när gubben är klar har han kanske 1000sm och inget husrum ens? Låter lite fel enligt mig eller?

Om man slår adelstitel så gör vi så att man får slå ett slag på Förmögenhet med den du slog på Titeln i plus och ett egendom bara på grund av titeln.

Duddmannen

Hero
Egentligen inte. Adel är ju som sagt bara en titel. Man kan ju bli adlad för lite allt möjligt, men om man inte sköter ekonomin så blir man fattig ändå. Man kanske kan låna pengar på sitt namn, men då får kanske sönerna ta över en massa skulder. Om du får titeln Adel och sedan väldigt lite pengar, så kan du förklara det med att din far (eller farfar) lånade pengar och spelade bort dessa. Ert enda arv var skulder och titeln.

Typ.

/Duddmannen

Duddmannen

Hero
Jamen bu-huu då! :gremlaugh:

Låt spelarna åtminstone ha råd med en schysst uppsättning vapen. Men strö inte guld över dem bara för att de har en titel. Låt de jobba lite för pengarna. Kräv i alla fall en schysst bakgrund för adelsmannen innan han får extraprylar.

/Duddmannen

Ymir

Liten kantbaron
1000 sm är väl ganska mycket, ändå? Jag skulle säga att adel handlar mest om status - få är de i Mundana som kutar runt med stora mängder kontanter. För riktigt rika är det snarare lantegendomar, handelsflottor, bankväxlar, smycken och sådant som utgör rikedomens grund. De reda kontanterna lär blott vara en mindre del.

I övrigt behöver ju alla adliga knappast ha pengar, som
Duddmannen skrev.

- Ymir, som har en slp i sin kampanj som är totalt snorrik. Hon har inga kontanter alls.

Phelan

Hero
Får rollpersonen de andra slagen gratis eller drar du bort dessa från antalet bakgrundsslag som är tillgängliga?

Mvh / Phelan

Cainite

Veteran
Kanske lite OT, men jag försöker. Det här med adliga. Jag har gjort en Kirya alv som blev 282 år och så slog jag Börd: Hög Furste.

Kan inte så mycket om alverna och speciellt inte Kirya. Har någon något tips på hur man spelar en rik, adlig Kirya?

För övrigt slog jag så han fick mycket slantar... :gremgrin:

- Cainite

Ymir

Liten kantbaron
Re: Alvisk börd

Mjae, undantag finns ju alltid. Jag hade med en léaramälva som var gift med en sabrisk baron, tex. Hade hon varit en rp hade hon väl förmodligen slagit 'börd'. Men generellt sett använder man ju alvernas egna tabeller, ja.

- Ymir, påpekar faktum

Warth

Veteran
Betänk att även om rollpersonen är avdlig börd är det inget som säger att han/hon är den som är familjens överhuvud. Då rollpersonen inte är det kan han/hon inte heller vänta sig att fritt disponera familjens pengar. Men det är fortfarande en stor fördel att vara av fin börd då rollpersonen tillhör en mäktig ätt, kan han/hon förvänta sig att andra har repsekt för denne. Alltså, det viktiga med börd är inte pengar utan status...

Framgång föder framgång... :gremlaugh:

Ymir

Liten kantbaron
Där sade du ett sant ord. De flesta adliga rollpersoner har långt ifrån fri tillgång till ättens kapital, speciellt inte om de är omyndiga, vilket lär vara fallet med en hel del kvinnliga rollpersoner, åtminstone.

- Ymir, påpekar återigen faktum