Nekromanti Advise ( WH40K )

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Blood Angels! ...

Alla utom Blood Angels är wussies!

Netfeed

Swashbuckler
lyssna inte på dante

så här är det, vill du spela en armé som du kan göra vad du vill med är det chaos du skall spela som då de har de bästa fördelarna till att bygga en armé som du själv vill(spelar f.ö Night Lords själv), men Chaos är som Space Marines rätt tråkiga då de har nästan samma stats på allt 4:or samt att de har en rätt så bra save vilket gör att de de blir rätt tråkiga

sedan finns det en hel del andra trevliga arméer, tex imperial guards(spelar en storm trooper armé där) vilka mha av den ny codexen har fått en väldigt trelig lista, dock så är den rätt buggig och behöver en eller två FAQ:er till

eldars är rätt trevlig, finns flera olika craftworlds att spela, dock är de rätt svår spelade då de behöver trupper som skyddar varandra

space marines är tråkiga

orkerna kommer få nytt codex snart

daemonhunters är svår spelade om du vill spela med en ren daemonhunter armé men som en inquisitor armé är den rätt bra

Dark eldar är svår spelade och behöver en ny codex, rätt coola dock

sisters of battle kommer få en ny codex snart

Tau kan jag inte så mycket av men eftersom det gick så bra i Eye of terror så borde de få rätt cool prylar nu hoppas man, gillar inte deras codex, kass

har säkert glömt några och inte svarat på frågan helt men du får specifiera dig hur du vill spela

närstrid? skjutarmé? en lätt armé? en tung armé? tja, du får tala om hur du vill spela

men ajg föreslår att du skaffar dig regelboken först.

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Wussie! (nt)

NT = Närå, Ta mig inte på allvar.

Klon

Hero
Mina tips

Tänkte dela in lite olika spelarkategorier, under vilka jag ger förslag på armeér jag tycker passar dem....
Ska bara fölrst klargöra det alla som verkligen vet nått om WH40K ska veta.... NECRONS ÄR BÄST :gremgrin:

Då så... typerna

1.) Den som gillar att konvertera/måla figurer

Chaos, det är inte så svårt att förstå att jag rekomenderar choas till konvertering, de har mutanter och demoner, friheten är enorm

Orks, vilka har några av de galnaste konverteringar jag sett, de är grovhuggna och konverteringen ja, säg bara cyborks :gremshocked:

2.) Den som gillar att skjuta!!!

Tau med sina kraftiga vapen med jätteräckvidd och en mycket bra mobilitet är en riktig skjutarmé. Mest specialeserad på att skjuta av alla i kategorin.

Imperial guard har jag för mig är bra på skjutandet med, tanks är ju kul om inte annat..

eldar(dark och vanlig) är väl goda skyttar med, är inte helt hundra på deras spelstil förutom att den ska vara cheesig :gremsmirk:

Necrons är antagligen de sämsta skyttarna i kategorin (inte i skill men i räckvidd och förmåga att ösa ifrån sig skott), men de kan skjuta sönder vad som helst med sina vapen (det finns inget som kan vara för hårt för dem), och de har en finfin tank med

vissa Caos och SM faller säkert in här med
och Deamonhunters med (i vilket fall krypskytten :gremsmirk:)

3.)Den som vill ha svårdödade enheter

tja, jag radar bara upp dem
Chaos, SM, Deamonhunters och.... NECRONS!!!

Necrons är de absolut mest svårdödade (för de kan komma tillbaka)thousand sons även jättejobbiga enheter de med..

4.) Den som vill ha en hord...
Imperial guard, Tyranids, Orks

Det var mina kategorier, de jag orkade med i vilket fall
om du känner du tillhör nån av dem kolla in de armeérna lite extra noga

Netfeed

Swashbuckler
Re: Mina tips

kan ju iofs på pekas att necorns burkar vara en rätt trist armé att spela och de flesta necorns arméer ser väldigt lika ut... :gremlaugh:

//netfeed, som inte jgjorde som klon och favoriserade en speciel armé i sin post, men som glömde necrons :gremshocked:

Hartland

Warrior
Jag har aldrig egentligen spelat WH40k men jag hänger jämt och ständigt i kretsar som gör det. Jag gillar Eldar. Men ogillar gardians. Varpå jag gillar Iyanden Craftworld. Och jag har en liten liten start på en arme där men mitt intresse för warhammer sträcker sig till spelandet och inte målandet/pysslandet så några är ihop klistrade och ingen är målad. (Dock så måste jag nämna att jag har en hel kasse (nej två och en väska) med eldar saker under min säng som inte är mina. Dom till hör min kompis som först fick mig mildt intreserad och han som fick mig att gilla eldar dock inte av samma anledning som han.)

Men nog om mig. Vad jag egentligen ville göra är att propagandera lite till eldars fördel vilket inte har gjorts mycket av.

Eldars grund enhet heter Gardian och kommer i två typer. Varje model kostar 8p + tilläg. Dvs dom är kassa en och en, men dom kan också komma tjog tals och har vapen med R12 assult 2. Dom får alltså gå och sedan skjuta två gånger = 40 s4 skott. Märk att det är en Guardian Defender Squad. Dom har för övrigt en Save på 5+... Jag ogillar personligen gardians...
Jetbikes är bra då dom kan göra "hit 'n run" attacker.
Farseers, eldars generaler och psykers, är relativt bra och har fina krafter att ta.
Alla elits* är mer eller mindre bra men dom är bara bra på en sak, där av det som Netfeed skrev om att dom har enheter som måste skydda varandra. Fire Dragoons mot tanks, Howlingbanshees mot tyngre rustningar, osv.
Dom har bra heavy suport. 115p för en fire prisim med R:60" S:9 AP:2 Heavy 1 Blast. Wraithlorden är bilig eldgraft som är minst lika bra i närstrid. Räkna dock med att han snabbt blir en måltavla för fienden.

Om man vill ha en craft world så finns det några att titta på. Det finns 5 stycken och alla har en speciel spel stil. Iyanden har mycket Wraith Guards och Wraithlords, en arme för den som gillar heavy suport. Saim-Hann Snabb arme med mycket jetbikes, för den som gillar att racea omkring på en jetbike. Alaitoc, gillar du snipers och/eller rangers så ska du vara här. Biel-Tan, en craft world med mycket 1337's. Ulthwé, om du gillar farseers och magiker så är detta din craftworld.

Detta är en så utförlig beskrivning av eldar som jag orkar göra. Om ni känner för det skriv nått liknande för erat favorit lag. Och rätta mig även om jag har fel :gremwink:

/Hartland - har även min koppis båda eldar codex.

*Märk väll att jag med elites här även menar Shwooping hawks och Dark Reapers även om dom är Fast attack respektive Heavy Suport.

Edit: Glömde en vits jag tänkte dra... här är den i alla fall i o oplerad förpackning:

"Vi välljer inte våra warhammer40k armere de väljer oss!" - bail
Eller? :gremwink: :gremlaugh:

Bail

Veteran
Re: lyssna inte på dante

Tja jag skulle filja ha en arme som är bra på alla fronter.
en allround arme helt enkelt. :gremlaugh:

har jag blivit lite interiserad av Necrons.
dom e rätt coola och så..... :gremsmirk:

Bail

Veteran
Re: Mina tips

UH UH!. inte min necron arme. jag tänker basera mina necrons stil med "BORGS". på så sätt lär konverteringarana
bli ganska iinterisanta. :gremsmirk:

Klon

Hero
subjektivitet och fakta...

Börjar med att trippa kring ett par alldeles för nötta ord, smaken är som...

nå, jag tänkte faktiskt både utmana och bekräfta här, för du har delvis rätt.

Alltså, Necrons är inte mer trisst att spela än någon annan armé, om de hade varit tråkiga att spela hade jag väl inte gjort det? Så långt går jag verkligen inte för att skapa en för tidigt formad åsikt (vilket den ju i så fall skulle varit)

nej då, jag gillar spelstilen som necrons har, med att man kommer tillbaka om och om igen.
Det är en ren fröjd att se minen på sin motspelare då han inser att den lord han just slog ned med många om och men reser sig igen, med fulla wounds!!! (ja, det går, med lite extra skräp på den), snopenheten över att alla de trupper han tidigare mejjat ner så övertygande nu kommer tillbaka igen. Det är nyckeltemat med Necrons som jag ser det.

Att de flesta Necronsarmeér ser lika ut, tja, jag har sett många SM-armeér se lika ut. Man har u inte enb massa chaptyers eller craftworlds att välja mellan direkt. En sak med necrons är ju deras nackdel, som gör att man gärna knuffar in en hel del warriors, så just den delen ser väl likadan ut. Sen så är det kanske inte så mycket att "customisera", alltså tillval och grejjer som man kan göra, men så illa med olika trupptyper tycker jag inte att det är. Jag skulle kunna tänka mig en lite mer skjutorienterad armé med Immortals och destroyers som tema, eller kanske en lite mer närstrids med Flayed ones, Pariahs och/eller Wraiths.

Lite statiska är dem kanske, enheterna i sig kommer så gott som alltid se likadana ut (storlek förbisett då såklart)

Det är långt ifrån alla arméer som väljer använda vare sig C'tan eller Monolith vill jag även påpeka, eftersom de har anklagats från en del håll för att vara lite väl [color:\\"orange\\"]cheese[/color] .

Netfeed

Swashbuckler
Re: subjektivitet och fakta...

funderar på att skriva en necrons lista, är rätt bra på att skriva lite små udda listor(närstridsbaserad IG armé någon?), men om jag gör det skulle jag aldrig i livet ha använt en c'tan eller en lampa, dels är lamban ful, dels är den klumpig att frakta samt så passar den inte in i mina infanteri listor, gillar inte tanks

Re: lyssna inte på dante

så här är det, vill du spela en armé som du kan göra vad du vill med är det chaos du skall spela
Lyssna till dessa visa ord, och sälla dig till Chaosgudarnas följen. Ty endast här kan du få makt och styrka nog att krossa dina motståndare!

Och sen är våra modeller roliga att fippla med och konvertera är tacksamt..bara ta valfri gulle-spacemarine och ta fram tången, sätt dit lite spikar och extra armar...Kanske en skalle eller fyra, och vips, en helt ny, helt speciell figur.

/Aekold den Svarte, Night Lord.

Klon

Hero
Den fula lampan....

Jo, Monolithen är väl inte det tjusigaste som GW skapat, det kan jag väl hålla med om litegrann, jag verkar inte tycka lika illa om den som många andra dock...
Ja, den är klumpig att frakta, långsam jäkel, bara 6"

C'tan vet jag inte direkt vad du har emot, visst är det en über boffer figur, men den har sin charm tycker jag (talar om deceivern), lite mindtricks är kul... :gremsmirk:

om du gör en necronslista så lägg gärna upp den så man får kasta ett öga på den.

Klon

Hero
Vi tager...

ett stycke landraider, ger tusan i dörrar och luckor, kletar greenstuff på larvbanden, borrar ett par hål och sätter fast ett par knöliga metallbitar, knöka in lite boys, vips vad har du...
Lootas!!! :gremcool:

Det är inte bara Chaos som är konverteringvänliga, även om de helt klart har bland de största möjligheterna till det.

Netfeed

Swashbuckler
Re: Den fula lampan....

c'tan, urgh, man kan ju inte ha närstridsgubbar i en armé som är skjutig :gremlaugh:

en lista skall komma, vänta bara, funderar på att göra så att stora delar rör sig som jetbikes :gremshocked:

Klon

Hero
Re: Den fula lampan....

anar jag massiva mängder destroyers?
eller vågar man sig till och med på wraiths?! :gremshocked:

C'tan är ju lustiga, den ena kan ju skjuta åtminstone, så då kanske han inte är lika mycket närstrid (yeah right :gremsmirk:)

warmoose

Warrior
Space wolves är ditt lag... de kan panga på långstrid, de är grymma i närstrid.. grymma?? .. ok de köttar .och inte att glöma de har special rules i mängder.. sen är det ju gött med hela imperiet i ryggen.. Sen är de inte så "enformiga" som sm kan vara.. med namn som logan kan man inte misslyckas :gremgrin:

Men grabbar jag blir trött på er.. jag har fan målat nästan alla lag i både 40k och fantasy.. jag säger sm är ju as roliga att måla! .. wolfs är ju grymt roliga.. jag har målat en 4000 points arme precis.. det var ju lätt.. då måste jag tillägga att det tar runt 2 timmar för mig att måla en gray hunter :gremwink: .. Att sm skulle vara tråkiga att måla är något ni har pressat in er! .. lika dant som man pressar in p-piller i godzillas anus.

Klon

Hero
att måla stora mängder likadana rsutningar skulle jag tycka vara ganska tråkigt...

tycker faktiskt inte necrons är de roligaste att måla heller, ganska enformigt där med... det mesta som man blir tvungen att måla om och om igen blir långtråkigt, så är det bara.

Space Wolves är ett av de roligare SM chapterna, men jag tyckte det blev lite för mycket med de där varulvarna som de fick i eye of terror.