Nekromanti Aepigon

G

Guest

Guest
Kommentarer till artikeln Aepigon
Aepigon, ett rollspel från Storebror Speldesign, är ett fantasyrollspel i spelvärlden Ergeldia.Här kan du ladda ner de filer som behövs till rollspelet Aepigon.

Regler - Aepigonregler.pdf [936 KB]

Appendix till regelboken - Aepigonappendix.pdf [220 KB]

Rollformulär - AepigonRf.pdf [28 KB]

Ergeldia (spelvärlden) - Ergeldia.pdf [188 KB]

Karta över Ergeldia - AepigonKarta.gif [512 KB]

Mer information finns på rollspelets hemsida:

www.spelaroll.net/aepigon/

Gå till artikeln

ironman

Veteran
Aepigon återuppstår

Rollspelet Aepigon finns i en ny och ordentligt förbättrad version på www.aepigon.com. Spelet är fortfarande gratis och fritt att ladda ner och använda. Sajten innehåller numer en forumdel, där spelare och spelledare kan dela med sig av sina funderingar, frågor och tips,

Duddmannen

Hero
Re: Aepigon återuppstår

Jag tycker att det ser väldigt bra ut just nu! Ser med intresse fram emot att speltesta detta med min grupp så snart som möjligt!

entomophobiac

Low Prep High Play
Dåligt första intryck

Mitt första intryck var tyvärr bara "jaha, ytterligare ett mängdspel".

Och det som faktiskt fick mig att sluta läsa efter bara några sekunder var att den inledande texten egentligen bara pratade om regler. Inte vilken fantastisk värld spelet har eller hur otroligt originellt det är. Bara om regler.

Och jag har redan hittat de ultimata systemen, så jag tänker inte härva mig igenom en ytterligare ett amatörspel som bara består av regler.

Tyvärr. Det behövs mer än så för att väcka mitt intresse.

ironman

Veteran
Re: Dåligt första intryck

Hmm
Du har helt rätt, det är världen som skall sälja spelet och inte tvärtom. Vi får ta och skriva en rejäl inledning som är lite mer inbjudande (jag tror att den där inledningstexten dessutom har nåt år på nacken). Men som sagt, Aepigon är under konstruktion och alla synpunkter är välkomna, både dåliga och bra.
Världen är rätt kul, inte vanlig standardfantasy, utan innehåller en del roliga detaljer. Världen står på stadig tillväxt, så får se var vi hamnar ;-)

ironman

Veteran
Dessa pdf-er är omarbetade och uppfräschade. Vi har tagit bort en del tungroddheter både i värld och i system, kom gärna till vår hemsida, vars riktiga adress är
www.aepigon.com

Simon

Swashbuckler
Synpunkter

Kollade lite på hemsidan och pdf:en.

Ni behöver främst av allt introduktions- och inspirationsmaterial. Kortfattade texter som talar om vad spelet handlar om och varför det är så koolt alternativt bra. Gärna bilder också. Det gäller både framsidan (spelet i stort), miljösidan (stämning, stil, koolhet) och regelsidan (systemets karaktär och varför det är bra), såväl som samma saker i pdf:en.

Som det är nu så är det visserligen systematiskt upplagt och disponerat, men upplägget förutsätter att en läsare har för avsikt att faktiskt läsa hela materialet vid första anblicken. Gör inte det antagandet. Ge istället förstagångsläsaren en anledning att vilja läsa vidare, omedelbart eller vid ett annat tillfälle.

Om ni inte upplever er som grymma tecknare (jag såg inga bilder på hemsidan), så kom ihåg att man kan måla med ord. Ge mycket bildrika - och lättillgängliga - beskrivningar av både folk, miljöer och stämningar. (Det är bättre än att börja fråga på forumet efter folk som kan tänkas vilja teckna åt ens projekt. Det har varit mycket sånt genom tiden, och det verkar alltid ge lika dåligt resultat.) Alla läsare är grymma på att själva skapa sina inre bilder om bara texten ger de rätta nycklarna.

Men underskatta inte bildernas betydelse hursomhelst.

Orerar
Simon

ironman

Veteran
Re: Synpunkter

Tackar för synpunkterna.
Ska försöka fixa till en rejäl reklamblaffa för att påkalla lite uppmärksamhet. Jag har funderarat på en kort introduktions-pdf där man kör lite stämningstexter om världen, en kort briefing över hur världen funkar och slutligen en kortkort genomgång av vårt spelsystem. Får se när man får tiden att räcka till till sånt här.

PS: Jon är faktiskt rätt grym på att teckna, men jag suger hårt...

Saxifrage

Hero
Orättvist?

Inlägget innehöll ju länkar till ett par filer med spelinformation. Vad väntar du dig egentligen att hitta när du börjar med att läsa dokumentet "regler"?

ironman

Veteran
Re: Dåligt första intryck

Om du kikar på www.aepigon.com så ser du att Aepigon består av främst en värld med tillhörande regler. Världen är i fokus, och reglerna skall vara ett bihang, men spelet är ju som sagt under konstruktion, liksom hemsidan. Smaken är som sagt olika, men jag tycker (föga förvånande) att spelet är rätt bra.