Mekanurg
I'd rather be different than indifferent.
När utvecklades tekniken att starta flygplansmotorer med en knapptryckning från cockpit, så att man slapp rycka manuellt i propellern?
Nja, det beror på. Jag tror att det kom efter WW1, gissningsvis 20-talet eller tidigt 30-tal, men det beror på vilket flygplan man tittar på. Jag kommer ihåg hur vissa flygplan så sent som på 70-talet startades manuellt (främst då "flygklubbsplan"). Jag har för mig att även de Tiger Moth jag såg i somras startades med muskelkraft.Det borde väl ha dykt upp redan i slutet av första världskriget. Nu vet jag inte men jag antar att det var så. Jag har lite svårt att tro att de större bombplan som fanns då startades med handkraft. Dels satt propellerna i många fall för högt upp för att man skulle nå, och dels var de så pass stora att kraften som behövdes för att vrida runt dem var mer än en ensam "start-kalle" kunde frambringa.
Intressant metod. Den ska jag använda, eftersom våra hjältar är i ett vildmarksläger där det råder brist på generatorer.Jag gissar också att de första planen med sådan funktion krävde markström för att starta, eftersom batterierna inte var lätta nog om de var krafitga nog för att dra runt motorn. Vissa tidiga plan använde istället krutpatroner som skruvades in i cylindern, ungefär som ett tändsstift, och som fyrades av för att dra runt motorn och få igång den.
Om du tar en titt på Flight of the Phoenix, originalversionen, inte omfilmningen, så spelar detta startsystem en central roll. Det kanske gör det i omfilmningen också, men jag spottar och urinerar på omfilmningar."Vissa tidiga plan använde istället krutpatroner som skruvades in i cylindern, ungefär som ett tändsstift, och som fyrades av för att dra runt motorn och få igång den."
Intressant metod. Den ska jag använda, eftersom våra hjältar är i ett vildmarksläger där det råder brist på generatorer.
När jag läste det du skrev om startpatroner så tänkte jag "Just det. Precis som i den där gamla filmen när de har kraschat i öknen och ska bygga ett flygplan av vrakresterna. Undrar vad den heter? Jag frågar i tråden så fort jag läst klart alla nya inlägg."Om du tar en titt på Flight of the Phoenix...
Länkwikipedia said:The Coffman engine starter (also known as a "shotgun starter") was a starting system used on many radial piston engines in aircraft and armored vehicles of the 1930s and 1940s. Most American military aircraft and tanks which used radial engines were equipped with this system. A derivation of the Coffman starter was also used on a number of jet engines, including those used on the Canberra B-57 light bomber.