Nekromanti Aeroteknikfråga

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
När utvecklades tekniken att starta flygplansmotorer med en knapptryckning från cockpit, så att man slapp rycka manuellt i propellern?
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Det borde väl ha dykt upp redan i slutet av första världskriget. Nu vet jag inte men jag antar att det var så. Jag har lite svårt att tro att de större bombplan som fanns då startades med handkraft. Dels satt propellerna i många fall för högt upp för att man skulle nå, och dels var de så pass stora att kraften som behövdes för att vrida runt dem var mer än en ensam "start-kalle" kunde frambringa.

Fast det är som sagt bara vad jag antar.

/Anders
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
Det borde väl ha dykt upp redan i slutet av första världskriget. Nu vet jag inte men jag antar att det var så. Jag har lite svårt att tro att de större bombplan som fanns då startades med handkraft. Dels satt propellerna i många fall för högt upp för att man skulle nå, och dels var de så pass stora att kraften som behövdes för att vrida runt dem var mer än en ensam "start-kalle" kunde frambringa.
Nja, det beror på. Jag tror att det kom efter WW1, gissningsvis 20-talet eller tidigt 30-tal, men det beror på vilket flygplan man tittar på. Jag kommer ihåg hur vissa flygplan så sent som på 70-talet startades manuellt (främst då "flygklubbsplan"). Jag har för mig att även de Tiger Moth jag såg i somras startades med muskelkraft.

Jag gissar också att de första planen med sådan funktion krävde markström för att starta, eftersom batterierna inte var lätta nog om de var krafitga nog för att dra runt motorn. Vissa tidiga plan använde istället krutpatroner som skruvades in i cylindern, ungefär som ett tändsstift, och som fyrades av för att dra runt motorn och få igång den.

De plan där motorn satt för högt eller var för stor startades antagligen med vev, något som ganska länge till och med användes på lastbilar.

Det är dock så att man fortfarande rätt ofta kan se piloter dra runt propellern (och därmed motorn) för hand innan de startar motorn, speciellt högpresterande motorer för racing och aerobatik. Detta är för att dra runt den några varv så att olja pumpas runt i motorn så att den har bra smörjning direkt från start och därmed spara motorn lite. Det har dock inget med startande att göra.
 

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Joined
17 May 2000
Messages
8,048
Location
Port Kad, The Rim
Jag gissar också att de första planen med sådan funktion krävde markström för att starta, eftersom batterierna inte var lätta nog om de var krafitga nog för att dra runt motorn. Vissa tidiga plan använde istället krutpatroner som skruvades in i cylindern, ungefär som ett tändsstift, och som fyrades av för att dra runt motorn och få igång den.
Intressant metod. Den ska jag använda, eftersom våra hjältar är i ett vildmarksläger där det råder brist på generatorer.

Tack.
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
"Vissa tidiga plan använde istället krutpatroner som skruvades in i cylindern, ungefär som ett tändsstift, och som fyrades av för att dra runt motorn och få igång den."

Intressant metod. Den ska jag använda, eftersom våra hjältar är i ett vildmarksläger där det råder brist på generatorer.
Om du tar en titt på Flight of the Phoenix, originalversionen, inte omfilmningen, så spelar detta startsystem en central roll. Det kanske gör det i omfilmningen också, men jag spottar och urinerar på omfilmningar.
 

Organ

Out of time, out of mind
Joined
6 Jun 2001
Messages
5,637
Location
En mälarö
Re: Aeroteknikfråga (ot)

Om du tar en titt på Flight of the Phoenix...
När jag läste det du skrev om startpatroner så tänkte jag "Just det. Precis som i den där gamla filmen när de har kraschat i öknen och ska bygga ett flygplan av vrakresterna. Undrar vad den heter? Jag frågar i tråden så fort jag läst klart alla nya inlägg." :gremgrin:

Tack för tipset.

/Anders
 

Krille

Super Moderator
Joined
7 Feb 2000
Messages
29,540
Location
Mölndal, Sverige
wikipedia said:
The Coffman engine starter (also known as a "shotgun starter") was a starting system used on many radial piston engines in aircraft and armored vehicles of the 1930s and 1940s. Most American military aircraft and tanks which used radial engines were equipped with this system. A derivation of the Coffman starter was also used on a number of jet engines, including those used on the Canberra B-57 light bomber.
Länk
 

Troberg

Sinister eater
Joined
27 Jun 2001
Messages
17,659
En startmetod till

En metod jag läst om men aldrig sett i verkligheten är i princip en fjädermotor. Via en vev med utväxling spänner man en fjäder, inte helt olik de fjäderverksdrivna leksaker som vi som är födda innan Pokemon lekte med. När man ska start driver fjädern runt motorn och startar förhoppningsvis den.

Nackdelen med detta system (och handstart och markströmsstart) är att om motorn stoppar i luften så kan man inte starta den förrän man landat. Med elstart eller krutstart så kan man det, även om det är ett begränsat antal försök med krutstarten.
 
Top