Nekromanti Affishhjälp

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
På forumet har vi en massa folk som är duktiga på reklam och typgrafi m.m.

Jag har lovar att göra lite affisher m.m. för en lajvförening som betalning för ett konvent. Jag skulle tycka det var kul och hjälpsamt om ni kanske skulle kunna ge mig något förslag på hur jag ska få ordning på affisherna.

De kommer tryckas i A3 och A4

Här är ett av utkasten.
 

Attachments

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,909
Location
Stockholm
Jag skulle låta bli att sätta text direkt på den bilden. Bakgrunden är för rörig och skiftande.

Bättre då att sätta texten i en egen ruta med enhetlig bakgrund.

Sen kan jag inte låta bli att undra vad »Ljusordern« ska vara. Är det en »order« (som i »befallning«) eller är det en »orden« (som i ett »sällskap«)?
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,713
Location
Rissne
Dante said:
Sen kan jag inte låta bli att undra vad »Ljusordern« ska vara. Är det en »order« (som i »befallning«) eller är det en »orden« (som i ett »sällskap«)?
Eller orden, som i ord? Ljus-orden? Fiat lux?
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Tack. I det här sammanhanget är det namnet på en riddarorder, som kommer ha en framträdande roll på lajvet
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Jag skulle förövrigt skriva "Tid" och "Plats" istället för "När" och "Var". Dels för att jag tycker det är tydligare med också för att När/Var låter som frågor.

Om man dessutom tänker affisch hade jag gjort den stående, lagt titeln/loggan högst upp och sedan det andra nedanför på ett schysst sätt, och gjort som Dante säger; skapa fält åt texten istället för att lägga den på bilden - då slipper man sämre effekter eller risken för oläslighet.
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
w176 said:
Tack. I det här sammanhanget är det namnet på en riddarorder, som kommer ha en framträdande roll på lajvet
Då tror jag att det ska heta "Ljusorden", men jag är ingen lingvist direkt.
 

DeBracy

Eventuellt helt fantastisk
Joined
21 May 2003
Messages
5,753
solvebring said:
Jag skulle förövrigt skriva "Tid" och "Plats" istället för "När" och "Var". Dels för att jag tycker det är tydligare med också för att När/Var låter som frågor.
Jag använder ofta ”När” och ”Var” och liknande om jag gör affischer och dylikt, men med frågetecken efter just för att det är frågeord. Jag ser ingen större anledning till att det skulle vara mer eller mindre tydligt än ”Tid” och ”Plats” följt av kolon.

En snabb titt i kalendern på lajvnorr.se visar förresten att förvirringen kring lajvets namn har funnits sedan första lajvet i serien, 2010. I kalendarn heter lajvet Ljusorden, men arrangörernas epostadress är ljusordern@…
 

Vitulv

Årets spelledare 2011 och 2013
Joined
23 Dec 2000
Messages
6,950
DeBracy said:
I kalendarn heter lajvet Ljusorden, men arrangörernas epostadress är ljusordern@…
Men lajvets officiella hemsida heter "Ljusordern" och URL:en är ljusordern.se.
 

Möller

Hubert Hortlax
Joined
28 Sep 2008
Messages
3,202
solvebring said:
Om man dessutom tänker affisch hade jag gjort den stående
Och därför gjorde w176 affischen liggande =) Det konventionella är helt klart att ha stående format på affischer, men tänkte man inte hänga upp dem på platser som kräver stående så är det ju roligt och uppseendeväckande med liggande.

Jag gillar affischen. Tycker »molnet« runt texten funkar fint, både för läsbarheten och estetiskt med det rätt ljusa fotot.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Vitulv said:
DeBracy said:
I kalendarn heter lajvet Ljusorden, men arrangörernas epostadress är ljusordern@…
Men lajvets officiella hemsida heter "Ljusordern" och URL:en är ljusordern.se.
... Om det nu inte finns två lajv med nästan identiska namn...
Den som satt upp alltsammans måste helt enkelt ha trollat med dubbla meningar, någon typ av ordvits eller helt enkelt stavat fel. Det är väldigt, väldigt vanligt att folk stavar fel till just "orden". Det uttalas trots allt som "order" och tja... Som sagt, väldigt vanligt misstag. Synd bara om så är fallet med hemsidan, domännamnet och mailen - om allt behöver bytas ut, menar jag. :gremcrazy:

Nåväl, det är ett knepigt ord i alla fall men "orden" (som i "en riddarorden") stavas "orden" och inget annat. Det finns inga giltiga varianter på det mig veterligen - jag tänkte på Vitulvs osäkerhet ovan.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Möller said:
solvebring said:
Om man dessutom tänker affisch hade jag gjort den stående
Och därför gjorde w176 affischen liggande =) Det konventionella är helt klart att ha stående format på affischer, men tänkte man inte hänga upp dem på platser som kräver stående så är det ju roligt och uppseendeväckande med liggande.

Jag gillar affischen. Tycker »molnet« runt texten funkar fint, både för läsbarheten och estetiskt med det rätt ljusa fotot.
Tja, smaken är som baken. Jag gillar stående format just för att det känns mer lämpat när man ska få upp skiten, just för att det är smalare och folk oftast bygger i bredd när det gäller anslag osv. Dessutom funkar stående format bra på t.ex. stolpar och träd också. Förövrigt tycker jag att det är mycket lättare att handskas med en vanlig, plain komposition av text + bild om man kör stående, just för att man sett så mycket av det och då enklare kan få ihop en duglig presentation av detta.

I övrigt så funkar affischen naturligtvis. Jag delar bara med mig av personliga åsikter. Den ser dock väldigt amatörmässig och plottrig ut med glöden runt/bakom texten - det blir liksom för mycket och löser upp en helhet av text som annars skulle vara mer tilltalande och säkerligen bekvämare att läsa. Det skulle säkert kännas bättre om man till exempel bara behövde ta hänsyn till ordbilderna istället för det här grumliga kastskenet i dess utkanter. Dessutom ser det slarvigt ut i mina ögon.

Förr brukade jag själv gärna ta till just basuppsättningen "photoshop-knep" för att göra "snygga" flyers, kort osv. men som med tiden, av andras och de egna reaktionerna, insåg att ändamålsenlighet och stilrenhet vinner över det mesta glim och glammet i längden. Folk upplever det dessutom som mer professionellt. Dvs. jag kan inte göra snygga kort eller flyers, men jag har egna erfarenheter kring vad folk kan ogilla - opassande glow (även om det har gjort manuellt med penna) brukar väcka ramaskrin.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
solvebring said:
Möller said:
solvebring said:
Om man dessutom tänker affisch hade jag gjort den stående
Och därför gjorde w176 affischen liggande =) Det konventionella är helt klart att ha stående format på affischer, men tänkte man inte hänga upp dem på platser som kräver stående så är det ju roligt och uppseendeväckande med liggande.

Jag gillar affischen. Tycker »molnet« runt texten funkar fint, både för läsbarheten och estetiskt med det rätt ljusa fotot.
Tja, smaken är som baken. Jag gillar stående format just för att det känns mer lämpat när man ska få upp skiten, just för att det är smalare och folk oftast bygger i bredd när det gäller anslag osv. Dessutom funkar stående format bra på t.ex. stolpar och träd också. Förövrigt tycker jag att det är mycket lättare att handskas med en vanlig, plain komposition av text + bild om man kör stående, just för att man sett så mycket av det och då enklare kan få ihop en duglig presentation av detta.

I övrigt så funkar affischen naturligtvis. Jag delar bara med mig av personliga åsikter. Den ser dock väldigt amatörmässig och plottrig ut med glöden runt/bakom texten - det blir liksom för mycket och löser upp en helhet av text som annars skulle vara mer tilltalande och säkerligen bekvämare att läsa. Det skulle säkert kännas bättre om man till exempel bara behövde ta hänsyn till ordbilderna istället för det här grumliga kastskenet i dess utkanter. Dessutom ser det slarvigt ut i mina ögon.

Förr brukade jag själv gärna ta till just basuppsättningen "photoshop-knep" för att göra "snygga" flyers, kort osv. men som med tiden, av andras och de egna reaktionerna, insåg att ändamålsenlighet och stilrenhet vinner över det mesta glim och glammet i längden. Folk upplever det dessutom som mer professionellt. Dvs. jag kan inte göra snygga kort eller flyers, men jag har egna erfarenheter kring vad folk kan ogilla - opassande glow (även om det har gjort manuellt med penna) brukar väcka ramaskrin.
Jag ber om ursäkt för världens mest onödiga inlägg. Tänk om jag kunde skylla på min nyligen avtagande influensa.

... Och nu är det för sent för att ta bort skiten.
Läs med en nypa salt för fan.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,909
Location
Stockholm
solvebring said:
Nåväl, det är ett knepigt ord i alla fall men "orden" (som i "en riddarorden") stavas "orden" och inget annat. Det finns inga giltiga varianter på det mig veterligen - jag tänkte på Vitulvs osäkerhet ovan.
Nja, en sanning med modifikation. Idag är det »orden« som gäller, men »order« finns det också belägg för, även om det idag är lite ålderdomligt.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dante said:
solvebring said:
Nåväl, det är ett knepigt ord i alla fall men "orden" (som i "en riddarorden") stavas "orden" och inget annat. Det finns inga giltiga varianter på det mig veterligen - jag tänkte på Vitulvs osäkerhet ovan.
Nja, en sanning med modifikation. Idag är det »orden« som gäller, men »order« finns det också belägg för, även om det idag är lite ålderdomligt.
Aha, vad häftigt. Det var intressant. Har du koll på lite årtal eller så?

Nåväl, då får man väl istället anta att det kanske handlar om att man just vill vara gammaldags eller autentisk mot någon viss tidsperiod eller så. Det är ju mycket möjligt.

/solvebring som är tacksam för att få bli upplyst om något som är skoj att veta efter att han gjort toftiga inlägg om allt och ingenting.
 

Dante

Bäst i Sverige på rollspel
Staff member
Joined
17 May 2000
Messages
9,909
Location
Stockholm
solvebring said:
Aha, vad häftigt. Det var intressant. Har du koll på lite årtal eller så?
3) (†) riddarorden, orden (se d. o. 4). AOXENSTIERNA 1: 116 (1627) . Orderen schulle heta Christinæ order. RP 14: 252 (1650). Riddare af then ordre Dannebrog. SPEGEL Dagb. 92 (1680). Svbferc. 1764, s. 925. – jfr RIDDAR-ORDER.
 

w176

Förlorad dotter
Joined
27 Dec 2001
Messages
3,626
Location
Umeå, Västerbotten
Jag tror inte ordvalet gav en så djup tanke, utan de bara valde.

Men jag ska fråga vilken variant om Order, Orden, och Ordern de faktiskt vill ha.
 

solvebring

Superhero
Joined
19 Mar 2004
Messages
13,027
Location
Fellingbro/Arboga
Dante said:
solvebring said:
Aha, vad häftigt. Det var intressant. Har du koll på lite årtal eller så?
3) (†) riddarorden, orden (se d. o. 4). AOXENSTIERNA 1: 116 (1627) . Orderen schulle heta Christinæ order. RP 14: 252 (1650). Riddare af then ordre Dannebrog. SPEGEL Dagb. 92 (1680). Svbferc. 1764, s. 925. – jfr RIDDAR-ORDER.
Soft, man tackar. =)
Senare än jag trodde.
 

krank

Går ondskans ärenden
Joined
28 Dec 2002
Messages
35,713
Location
Rissne
Top