Möller said:
solvebring said:
Om man dessutom tänker affisch hade jag gjort den stående
Och därför gjorde w176 affischen liggande =) Det konventionella är helt klart att ha stående format på affischer, men tänkte man inte hänga upp dem på platser som kräver stående så är det ju roligt och uppseendeväckande med liggande.
Jag gillar affischen. Tycker »molnet« runt texten funkar fint, både för läsbarheten och estetiskt med det rätt ljusa fotot.
Tja, smaken är som baken. Jag gillar stående format just för att det känns mer lämpat när man ska få upp skiten, just för att det är smalare och folk oftast bygger i bredd när det gäller anslag osv. Dessutom funkar stående format bra på t.ex. stolpar och träd också. Förövrigt tycker jag att det är mycket lättare att handskas med en vanlig, plain komposition av text + bild om man kör stående, just för att man sett så mycket av det och då enklare kan få ihop en duglig presentation av detta.
I övrigt så funkar affischen naturligtvis. Jag delar bara med mig av personliga åsikter. Den ser dock väldigt amatörmässig och plottrig ut med glöden runt/bakom texten - det blir liksom för mycket och löser upp en helhet av text som annars skulle vara mer tilltalande och säkerligen bekvämare att läsa. Det skulle säkert kännas bättre om man till exempel bara behövde ta hänsyn till ordbilderna istället för det här grumliga kastskenet i dess utkanter. Dessutom ser det slarvigt ut i mina ögon.
Förr brukade jag själv gärna ta till just basuppsättningen "photoshop-knep" för att göra "snygga" flyers, kort osv. men som med tiden, av andras och de egna reaktionerna, insåg att ändamålsenlighet och stilrenhet vinner över det mesta glim och glammet i längden. Folk upplever det dessutom som mer professionellt. Dvs. jag kan
inte göra snygga kort eller flyers, men jag har egna erfarenheter kring vad folk kan ogilla - opassande glow (även om det har gjort manuellt med penna) brukar väcka ramaskrin.