Jag funderade lite över mitt nästa projekt idag, och bestämde mig för att delge för kommentarer..
Det kommer utspela sig i en värld som känns sagoaktig, och speciellt då folksagoaktig, inspirerad av afrikansk mytologi. Världen är outforskad, rollpersonerna kommer i regel från någon liten by. Klimatet är "mellanafrikanskt" och t. ex lejon lever där. I fjärran finns en stadskultur, inspirerad främst av Babylonien.
Rollpersonerna har följande grundegenskaper:
Fysik
Smidighet
Perception
Visdom
Mental frihet
Mental styrka
Sedan så har man även många utmärkande egenskaper, precis som hjältarna brukar ha i fabler. Som t. ex "Springer dubbelt så snabbt som andra män", "Blir aldrig trött" osv.
Dessa kan man antingen köpa för fullpris, eller så får man dom som en effekt av höga grundegenskaper. Någon som är varken stark eller smidig kanske är en jävel på att springa ändå, men någon som är både stark och smidig får välja en och annan förmåga gratis..
Anledningen till att det mentala har delats upp (Mental frihet = "Free your mind", bli ett med resten, förstå andra. Mental styrka = Ideal, principer, viljestyrka.) är att detta är en spirituell värld. Livsandar finns överallt, det går att lyssna på träden, djuren kan tala (a la fabler. Förmodligen så kan bara vissa djur tala med ALLA, vanliga djur måste man kunna lyssna till för att förstå.) och det går att använda detta både för "schamanistisk magi", och för att kunna smälta samman med livskraften, så att säga. Zenbuddism. Bli ett med ditt vapen. Omfammna en inre tomhet.
Andar och magi då.. Magin är att utnyttja andarnas och gudomlighetens liv i världen. Det som lever är:
Vinden
Elden
Floden
Träden/Växterna
Djuren
Andarna (Spöken)
Människan
Demoner
Småknytt
Dessa kanske struktureras ihop, t. ex så kanske det är andar inom alla, och demoner och småknytt hör ihop, osv..
Några jag är osäker på:
Moder jord - Allts ursprung?
Stjärnorna - Utveckling osv.. Kanske är hälften av magin "Jord" och andra hälften "Stjärnor" eller så?
Drömmen - Eller en allmän portal-magi?
Sagorna - Visst lever sagorna! Eller ska man slå ihop det med drömmagi?
Strid skulle vara baserat på mina Wuxia-ideér, eftersom "bli ett.."-filosofin, specialförmågorna och sagostämningen är viktig i spelet.
Kommenterar? Är detta en intressant idé?
Det kommer utspela sig i en värld som känns sagoaktig, och speciellt då folksagoaktig, inspirerad av afrikansk mytologi. Världen är outforskad, rollpersonerna kommer i regel från någon liten by. Klimatet är "mellanafrikanskt" och t. ex lejon lever där. I fjärran finns en stadskultur, inspirerad främst av Babylonien.
Rollpersonerna har följande grundegenskaper:
Fysik
Smidighet
Perception
Visdom
Mental frihet
Mental styrka
Sedan så har man även många utmärkande egenskaper, precis som hjältarna brukar ha i fabler. Som t. ex "Springer dubbelt så snabbt som andra män", "Blir aldrig trött" osv.
Dessa kan man antingen köpa för fullpris, eller så får man dom som en effekt av höga grundegenskaper. Någon som är varken stark eller smidig kanske är en jävel på att springa ändå, men någon som är både stark och smidig får välja en och annan förmåga gratis..
Anledningen till att det mentala har delats upp (Mental frihet = "Free your mind", bli ett med resten, förstå andra. Mental styrka = Ideal, principer, viljestyrka.) är att detta är en spirituell värld. Livsandar finns överallt, det går att lyssna på träden, djuren kan tala (a la fabler. Förmodligen så kan bara vissa djur tala med ALLA, vanliga djur måste man kunna lyssna till för att förstå.) och det går att använda detta både för "schamanistisk magi", och för att kunna smälta samman med livskraften, så att säga. Zenbuddism. Bli ett med ditt vapen. Omfammna en inre tomhet.
Andar och magi då.. Magin är att utnyttja andarnas och gudomlighetens liv i världen. Det som lever är:
Vinden
Elden
Floden
Träden/Växterna
Djuren
Andarna (Spöken)
Människan
Demoner
Småknytt
Dessa kanske struktureras ihop, t. ex så kanske det är andar inom alla, och demoner och småknytt hör ihop, osv..
Några jag är osäker på:
Moder jord - Allts ursprung?
Stjärnorna - Utveckling osv.. Kanske är hälften av magin "Jord" och andra hälften "Stjärnor" eller så?
Drömmen - Eller en allmän portal-magi?
Sagorna - Visst lever sagorna! Eller ska man slå ihop det med drömmagi?
Strid skulle vara baserat på mina Wuxia-ideér, eftersom "bli ett.."-filosofin, specialförmågorna och sagostämningen är viktig i spelet.
Kommenterar? Är detta en intressant idé?