För ett tag sedan kläckte jag idén om att göra rollspel av Agatha Christie. Jag hade tänkt mig att skriva äventyr utan rollspel, systemlöst. Friformigt med player skill och rule 0; hela grejen skulle vara schyssta flödesscheman och äventyrsstrukturer som skapar underhållande deckarlösande. Tänkte knyta varje äventyr konkret till en Agatha Christieroman som kan knycker SLP:er och struktur från, eventuellt moddad för att medge större spelarfrihet och mindre deus ex machinalösningar (som, tyvärr, ibland används hos Christie).
Men, och nu kommer anledningen till att jag lagt detta i Rollspel snarare än makarforumet: Finns det här kanske redan? Finns det något Agatha Christierollspel, som reproducerar böckernas plots? Finns det Agatha Christieäventyr till något system jag missat? Och nu snackar jag inte "inspirerat av" som i att det är samma sorts deckargåtor eller samma sorts berättelser, utan närmare knutet. Finns det ett "The Mysterious Affair at Styles"-äventyr, liksom.
Känner ni till nåt?
Men, och nu kommer anledningen till att jag lagt detta i Rollspel snarare än makarforumet: Finns det här kanske redan? Finns det något Agatha Christierollspel, som reproducerar böckernas plots? Finns det Agatha Christieäventyr till något system jag missat? Och nu snackar jag inte "inspirerat av" som i att det är samma sorts deckargåtor eller samma sorts berättelser, utan närmare knutet. Finns det ett "The Mysterious Affair at Styles"-äventyr, liksom.
Känner ni till nåt?