Nekromanti Agatha Christie som rollspel?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
För ett tag sedan kläckte jag idén om att göra rollspel av Agatha Christie. Jag hade tänkt mig att skriva äventyr utan rollspel, systemlöst. Friformigt med player skill och rule 0; hela grejen skulle vara schyssta flödesscheman och äventyrsstrukturer som skapar underhållande deckarlösande. Tänkte knyta varje äventyr konkret till en Agatha Christieroman som kan knycker SLP:er och struktur från, eventuellt moddad för att medge större spelarfrihet och mindre deus ex machinalösningar (som, tyvärr, ibland används hos Christie).

Men, och nu kommer anledningen till att jag lagt detta i Rollspel snarare än makarforumet: Finns det här kanske redan? Finns det något Agatha Christierollspel, som reproducerar böckernas plots? Finns det Agatha Christieäventyr till något system jag missat? Och nu snackar jag inte "inspirerat av" som i att det är samma sorts deckargåtor eller samma sorts berättelser, utan närmare knutet. Finns det ett "The Mysterious Affair at Styles"-äventyr, liksom.

Känner ni till nåt?

Mogger

Hipsteranka
Jag känner bara till solves "En hund begraven", men han är ju som jag och skriver inte klart något... :gremsmile:

Däremot tycker jag att namnet är svårslaget!

krank

Måns said:
Ja, det håller jag med om. Jag kommer att få stå ut med att ha ett underlägset namn. Om jag inte köper loss namnet från honom då =)

solvebring

Superhero
Måns said:
Jag känner bara till solves "En hund begraven", men han är ju som jag och skriver inte klart något... :gremsmile:

ÅNGEST!

... Vill ... Skriva ... Klart!

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
A Taste for Murder, men det är inte alls vad Krank letar efter. Där löser ju mordgåtan sig själv, medan rollpersonerna går runt och visar starka känslor.

krank

wilper said:
A Taste for Murder, men det är inte alls vad Krank letar efter. Där löser ju mordgåtan sig själv, medan rollpersonerna går runt och visar starka känslor.
Ja, det spelet känner jag till. Verkar coolt, men som sagt verkligen inte vad jag letar efter.

MrG

Swashbuckler
Skrivit nått sånt, inte en christiehistoria, men så christiesk som möjligt, håller på att speltestas, när det blir publicerat är oklart.

-Gunnar (som just nu bara skriver mordgåtor)