[Agency] Expertiser / undersökande färdigheter?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Vad är Agency? Man spelar agenter anställda av någon form av byrå för att undersöka brott, hot och mystiska händelser kopplade till ??????. Vad ?????? är varierar från kampanj till kampanj, och tillhandahålls till grundspelet i form av moduler.

Tänk Arkiv X, BRPD, Monarch, Bureau of Control. Ungefär nutid.

Ibland funderar jag på att leverera Agency som ett helt regellöst paket, som man behöver tillföra ett regelsystem till eller som man liksom hakar på sin existerande agentkampanj. Men jag tror att även om det helt klart kommer att kunna funka så, så vill jag nog leverera en variant av mitt regelsystem Krank med Agencys grundbok, för att det ska kännas lite mer komplett. Jag gillar produkter som inte kräver att man köper något.

Men. Krank har ju expertiser, alltså motsvarande Gumshoes undersökande färdigheter ungefär. De är i princip binära och om du har rätt expertis när du undersöker en ledtråd så får du detaljerna om ledtråden, annars måste du uppsöka en expert. Begripligt?

Iallafall, jag har skissat på en uppsättning expertiser till Agency. Detta blir alltså något slags grund, som man sedan kompletterar med typ 1–3 som är relaterade till ??????.
  • Administration, juridik och byråkrati
  • Bibliotek och arkiv
  • Rättsmedicin
  • Kriminalteknik (samla in fingeravtryck och sådant)
  • Psykologi
  • Ballistik och vapen
  • Teknik och datorer
  • Kulturer och subkulturer
  • Konst och design
  • Biologi och kemi
  • Språk och koder
Någon som saknas? Någon som känns som att den aldrig kommer att användas? Något som borde brytas upp eller slås ihop ytterligare?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Synd att WRNU hatar vissa Unicode-tecken.
Och ASCII-tecken.

Annars hade de där frågetecknen kunnat visa en lite småsnygg effekt, typ som överstrukna censureringar.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Spontant tycker jag inte att kriminalteknik hör hemma där, eftersom det låter som en praktisk färdighet för att samla in bevis, medan alla de andra är teoretiska färdigheter för att analysera bevisen.

Jag är också lite tveksam till att ha Bibliotek och arkiv som en färdighet. Den som är expert på till exempel Biologi vet hur hen ska hitta information om sitt ämne, och den som inte vet frågar bibliotekarien.

Sedan saknar jag historia, geografi, religion, men det kanske du tänkt dig hör hemma inom Kulturer eller Konst?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Gurgeh;n338839 said:
Spontant tycker jag inte att kriminalteknik hör hemma där, eftersom det låter som en praktisk färdighet för att samla in bevis, medan alla de andra är teoretiska färdigheter för att analysera bevisen.
Hm, bra poäng. Jag hade nog tänkt mig det som att man skulle använda den lite som Sherlock Holmes, dvs uttyda saker ur skostorlekar och fingeravtryck, men nu när jag tänker efter borde nog det heta något annat isf och passar dessutom inte genren jättebra.

Gurgeh;n338839 said:
Jag är också lite tveksam till att ha Bibliotek och arkiv som en färdighet. Den som är expert på till exempel Biologi vet hur hen ska hitta information om sitt ämne, och den som inte vet frågar bibliotekarien.
Det köper jag också, rakt av.

Gurgeh;n338839 said:
Sedan saknar jag historia, geografi, religion, men det kanske du tänkt dig hör hemma inom Kulturer eller Konst?
Nej, jag hade bara glömt dem. Jag funderar på om de ska vara separata eller typ ett större "SO-ämne". Jag lutar åt det senare.
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
Folklore, mysticism, ockultism, myter, legender osv.? Visserligen under Kulturer/subdito och Bibliotek kanske, men...
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Voldstagg13;n338847 said:
Folklore, mysticism, ockultism, myter, legender osv.? Visserligen under Kulturer/subdito och Bibliotek kanske, men...
Jag funderade på flera av dem men valde nog bort dem eftersom jag tänkte att deras relevant i hög grad beror på vad man valt för X-modul, alltså vad det är man undersöker. Om man är typ BRPD är ju sånt superrelevant, kanske något mindre om man ska undersöka folk med psykiska krafter eller tidsresenärer.

Kanske kan det gå in under SO-ämnes-paraplyt jag nämner ovan, tillsammans med religion och historia? Och brytas loss till egna expertiser när man har en modul som passar?
 

Tant Ragnar

Gamle usling
Joined
23 Jun 2016
Messages
2,435
Bygger systemet eller äventyren på sociala skill checks? Typ, är det bara player skill att avgöra om någon ljuger, att övertala någon, att muta någon och så vidare, eller bör det finnas en färdighet för detta? Eller faller det in under "psykologi"?

Typ, RP pratar med en SLP som ljuger för dem. Är det upp till spelarna att genomskåda lögnen baserat på SL:s minspel och/eller inkonsekventa saker som hen säger, eller finns det en expertis som tar hand om det?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Tant Ragnar;n338851 said:
Bygger systemet eller äventyren på sociala skill checks? Typ, är det bara player skill att avgöra om någon ljuger, att övertala någon, att muta någon och så vidare, eller bör det finnas en färdighet för detta? Eller faller det in under "psykologi"?

Typ, RP pratar med en SLP som ljuger för dem. Är det upp till spelarna att genomskåda lögnen baserat på SL:s minspel och/eller inkonsekventa saker som hen säger, eller finns det en expertis som tar hand om det?
Jag brukar föredra player skill alla gånger, men jag har förstått att många inte gillar det. Så det är en av anledningarna till att jag lade in "Psykologi".

Expertiserna är ju också graderade, så för en riktigt bra lögnare kanske det krävs att nån med 2 eller kanske t.om 3 (max) i expertisen observerar personen för att kunna se tecken på att personen kanske inte talar sanning helt och hållet.

Lite så har jag resonerat hittills.
 

Vimes

Sillkung
Joined
15 Jun 2000
Messages
12,089
Gurgeh;n338839 said:
Jag är också lite tveksam till att ha Bibliotek och arkiv som en färdighet. Den som är expert på till exempel Biologi vet hur hen ska hitta information om sitt ämne, och den som inte vet frågar bibliotekarien.
Om jag minns rätt är Bibliotek och arkiv en expertis från Kutulu. Den kanske var mer relevant då, men jag har alltid ränkt mig att den mer handlar om att navigera bibliotek och akrivs databaser (analoga som digitala). D.v.s. den typ av kunskap man efterfrågar från bibliotekarien (som väl inte vet mer än mig om biologi). På större bibliotek och arkivinstutioner (KB, Riksarkivet) kan jag lova att "fråga bibliotekarien" möjligtvis är det första steget av tio för att hitta det man letar efter.

Sen kan det förstås mycket väl vara så att det speltekniskt är rimligare att använda ämnesexpertis för att gräva fram information.
 

Gurgeh

The Player of Games
Staff member
Joined
23 Feb 2001
Messages
10,123
Location
The Culture
Vimes;n338854 said:
Om jag minns rätt är Bibliotek och arkiv en expertis från Kutulu. Den kanske var mer relevant då, men jag har alltid ränkt mig att den mer handlar om att navigera bibliotek och akrivs databaser (analoga som digitala). D.v.s. den typ av kunskap man efterfrågar från bibliotekarien (som väl inte vet mer än mig om biologi). På större bibliotek och arkivinstutioner (KB, Riksarkivet) kan jag lova att "fråga bibliotekarien" möjligtvis är det första steget av tio för att hitta det man letar efter.

Sen kan det förstås mycket väl vara så att det speltekniskt är rimligare att använda ämnesexpertis för att gräva fram information.
Ja, det beror ju lite på genren. I Cthulhu-baserade spel är det en relativt vanligt att rota i gamla arkiv och bibliotek för att hitta deras exemplar av De Vermis Mysteriis eller Unausprechlichen Kulten, men färdigheten kommer inte användas så mycket om rollpersonerna ägnar sig mer åt andra typer av aktiviteter.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Ni har helt rätt; Bibliotek och arkiv kommer från Kutulu och är nog mer relevant där…

Jag skapade den här listan genom att i princip utgå från de som fanns i Kutulu och Rotsystem, och fundera litegrann. Jag plockar nog bort Bibliotek och arkiv från listan – inte för att man aldrig ska göra sånt i Agency, utan för att jag inte vill lägga fokus där. Valet av expertiser signalerar ju trots allt till SL vilken sorts ledtrådar hen ska lägga ut.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
En justerad lista blir alltså något i stil med:
  • Administration, juridik och byråkrati
  • Rättsmedicin
  • Psykologi
  • Ballistik och vapen
  • Teknik och datorer
  • Kulturer och subkulturer
  • Konst och design
  • Biologi och kemi
  • Språk och koder
  • Humaniora
Jag vet att "språk" skulle kunna räknas in i "humaniora" också, men tvekar lite inför att slå ihop dem. Listan är redan ganska kort.

Jag skulle kunna dela upp Humaniora. Jag skulle vilja ha ett samlingsnamn för "Administration, juridik och byråkrati". "Administration" kanske duger? Eller "Systemkunskap" kanske har rätt klang?

Jag skulle vilja få bort några "och", tror jag.

Jag funderade på att ha "Naturvetenskap" istället för "Biologi och kemi". Det överlappar väl visserligen lite med Rättsmedicin, men man kanske kan stå ut med det på samma sätt som att Språk bryts ut ur Humaniora…

Borde Rättsmedicin kanske vara Medicin, bara?
 
Joined
28 Sep 2013
Messages
966
Location
Stockholm
krank;n338850 said:
Jag funderade på flera av dem men valde nog bort dem eftersom jag tänkte att deras relevant i hög grad beror på vad man valt för X-modul, alltså vad det är man undersöker. Om man är typ BRPD är ju sånt superrelevant, kanske något mindre om man ska undersöka folk med psykiska krafter eller tidsresenärer.

Kanske kan det gå in under SO-ämnes-paraplyt jag nämner ovan, tillsammans med religion och historia? Och brytas loss till egna expertiser när man har en modul som passar?
Med skräddarsydda moduler verkar expertiser helt rätt, nämna i grundboken att det är så det delas upp i modulerna. Bra tänkt. Fast utan regler kanske du inte behöver en grundbok, bara fristående moduler med kort sammanfattning om grundtanken och tyngd på hur varje undersökande 'agency' fungerar, unikt för den.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Voldstagg13;n338872 said:
Bra tänkt. Fast utan regler kanske du inte behöver en grundbok, bara fristående moduler med kort sammanfattning om grundtanken och tyngd på hur varje undersökande 'agency' fungerar, unikt för den.
Nja, jag vet att de flesta rollspel nog funkar så, men det tycker ju jag är en svaghet, en brist. Nästan inga rollspel ger någon ordentlig hjälp till SL – hur man förbereder äventyr, hur man strukturerar äventyr så att de blir spelbara och intressanta och innehåller player skill och meningsfulla val och inte känns för rälsade. Hur man metasnackar för en bra upplevelse, hur man bygger återanvändbara SLP:er. Hur man börjar bygga ett äventyr när man inte har någon inspiration eller några idéer.

De flesta spel jag läst brukar ha typ… några stycken kanske om känsla och tema, några äventyrsfrön, om man har tur kanske lite bludder om dramatiska kurvor. Resten förväntas man som SL redan ha och kunna bygga ihop utan vidare instruktioner. Och det kan säkert många, men jag har alltid tyckt att den biten är jättesvår och jag är varken intresserad av eller speciellt sugen på impro.

Jag brukar säga att mitt ideal är att ha en "motor", en mekanism, som jag som SL kan gå in i helt utan inspiration och komma ut ur på andra sidan med något som är fullt spelbart och som spelarna kommer tycka är spännande och intressant att utforska och utreda. Och som jag som SL helst blivit inspirerad av medan jag byggt det.


Agencys grundbok kommer till den absolut största majoriteten att bestå av sådant: konkreta, hjälpsamma tipsoch tekniker/mekaniker för hur SL kan skapa utrednings-äventyr som spelarna kan ta sig igenom.

Såhär ser outlinen ut just nu; den kommer att fyllas på allt eftersom.

Sedan lägger respektive modul helt enkelt till The Weird (arbetsnamn), alltså det som är märkligt. Superkrafter eller aliens eller så. Med fokus på hur just dessa kan ge upphov till ledtrådar, mysterier, platser och aktörer som passar in i de tekniker och strukturer SL fått i grundboken.



I min spelstil är ju reglerna den allra oviktigaste delen av det vi håller på med kring bordet. Det är inte för att läsa sådana jag köper grundböcker, utan för att lära mig hur man spelleder, kunna nå den punkt där jag känner att jag är bekväm i att sätta ihop mina egna äventyr och köra. Jag brukar nästan alltid bara hoppa över regelkapitlen själv.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
krank;n338864 said:
En justerad lista blir alltså något i stil med:
  • Administration, juridik och byråkrati
  • Rättsmedicin
  • Psykologi
  • Ballistik och vapen
  • Teknik och datorer
  • Kulturer och subkulturer
  • Konst och design
  • Biologi och kemi
  • Språk och koder
  • Humaniora
Jag vet att "språk" skulle kunna räknas in i "humaniora" också, men tvekar lite inför att slå ihop dem. Listan är redan ganska kort.

Jag skulle kunna dela upp Humaniora. Jag skulle vilja ha ett samlingsnamn för "Administration, juridik och byråkrati". "Administration" kanske duger? Eller "Systemkunskap" kanske har rätt klang?

Jag skulle vilja få bort några "och", tror jag.

Jag funderade på att ha "Naturvetenskap" istället för "Biologi och kemi". Det överlappar väl visserligen lite med Rättsmedicin, men man kanske kan stå ut med det på samma sätt som att Språk bryts ut ur Humaniora…

Borde Rättsmedicin kanske vara Medicin, bara?
Tycker det ser bra ut, men vad sägs om en Fysik och Matematik?

När jag tänker efter är det kanske inte jättevanligt med sådana ledtrådar iofs.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Swedish Chef;n338874 said:
Tycker det ser bra ut, men vad sägs om en Fysik och Matematik?

När jag tänker efter är det kanske inte jättevanligt med sådana ledtrådar iofs.
Det är lite så jag tänkt också.

Just nu funderar jag iofs på att göra om Biologi och kemi till "Naturvetenskap", och då kan man väl kanske tänka sig att fysik- och matteledtrådar faller in där också.


Däremot ska jag nog akta mig för att slå ihop mer än jag gjort nu, tror jag. Jag skulle vilja lite fler, inte färre, än jag har nu. Dela upp ett par av dem på något sätt, kanske.
 
Joined
22 Sep 2011
Messages
1,451
Location
Malmö
Om du vill ha fler kompetenser kanske du skall dela upp datorer och teknik och rikta teknik mer mot teknik som inte kräver datorer ,typ veta hur en maskin fungerar, avgöra ett däckspår från en bil.

Eventuellt skulle du ju kunna ha någon form av vildmarksliknande kompetens , men du tänker kanske att det fler under biologi. Men att kunna avgöra om ett spår är från en människa eller något annat borde kunna vara relevant vid under sökningar.

Faller kunskaper om religion och kulter under Kultur och subkultur för annars kanske det är en annan ide.
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Swedish Chef;n339332 said:
Om du vill ha fler kompetenser kanske du skall dela upp datorer och teknik och rikta teknik mer mot teknik som inte kräver datorer ,typ veta hur en maskin fungerar, avgöra ett däckspår från en bil.
Det där tror jag nog på, faktiskt. Det känns som en ganska meningsfull uppdelning och en som dessutom breddar på ett sätt som känns modernt och relevant för den här sortens äventyr. Det finns trots allt ganska gott om folk som kan en massa om datorers hård- och mjukvara men inte ett skvatt om maskiner, bilar, båtmotorer och så vidare. Och vice versa. Mekaniker vs datortekniker, typ.

Frågan är om man isf ska kalla dem Mekanik resp Datorer; "Teknik" känns som att det finns risk att det missförstås som att det också inkluderar datorer och allmän elektronik… Å andra sidan har jag ju brutit ut medicin ur naturvetenskapen och språken ur humanioran redan, så det kanske funkar ändå…
 

JoachimJ

Veteran
Joined
26 Feb 2020
Messages
2
Sen på bollen, men det här är jag intresserad av. (Filar på ett hemmabygge för att köra Achtung! Cthulhu-moduler.)

Vad sägs om 'samhällskunskap' eller 'statskunskap' för 'administration, juridik och byråkrati'?
Administration och byråkrati känna f.ö. ganska närbesläktade, och byråkrati dessutom litet negativt laddat. Kanske byta ut mot 'politik', om du vill att området ska omfatta tre underbegrepp?

Medicin och rättsmedicin känns logiskt att slå ihop.

Matematik och fysik känns också som en bra kategori. Kanske komplettera med astrofysik eller astronomi?

Psykologi och parapsykologi kanske också är bra att slå ihop?

Sen, av rent egoistiska skäl, funderar jag en del på hur man lämpligen kategoriserar utdöda religioner och språk, legender, konspirationsteorier och annan esoterika. Historia? Språk? Religion? Parapsykologi?
 

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Joined
28 Dec 2002
Messages
36,180
Location
Rissne
Jag köper flera förslag rakt av. Ny lista:
  • Samhälls- och statskunskap*
  • Medicin**
  • Psykologi
  • Ballistik och vapen
  • Teknik och datorer
  • Kulturer och subkulturer
  • Konst och design
  • Biologi och kemi
  • Naturvetenskap***
  • Språk och koder
  • Humaniora
* Med förtydligande i text om att det just används för både administration och blanketter, pappersarbete, byråkrati och politik – framför allt den formella sidan, tänker jag.
** Med extra förtydligande i text om att den inte används för att läka folk, utan bara för att få ut information ur ledtrådar.
*** Som antas innehålla matematik, fysik, astrofysik, astronomi… Allt som brukar ingå i naturvetenskapen utom sånt som redan ingår i andra.

Parapsykologi är ju egentligen bara relevant i de spelvärldar där det som i startinlägget manglades till "??????" (egentligen ska det vara svarta fyrkanter, så det ser censurerat ut) innehåller parapsykologiska fenomen. Om man utgår från något slags "baseline reality" där inget övernaturligt finns så faller ju parapsykologi och konspirationsteorier och kryptozoologi och så vidare nätt in under humaniora eller kulturer och subkulturer. Utdöda religioner och språk skulle jag kunna tänka mig landar där också; "humaniora" är ju ganska brett…

Jag tänker ju sedan att vad jag börjat kalla "X-modulerna" – alltså de moduler med "??????" som slottas in och bidrar med en specialiserad byrå och konstigheter att undersöka – lägger till de undersökande färdigheter som hör ihop med just den modulens "grej".

Så om man har en modul som lägger till ESP och telekinesi så lägger den modulen också till en undersökande färdighet för parapsykologi, för i den spelvärlden är den färdigheten relevant. I en annan spelvärld/modul, där det som läggs till är intelligenta robotar, är den ju inte riktigt det.
 
Top