[Agency] Namn på spelledarteknik?

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Jag har en spelledarteknik som jag började använda när jag spelledde More than Human, och som jag nu sitter och kodifierar till Agency. När den ska skrivas ner och hänvisas till så är det såklart bra om den har ett namn. Så… Hjälp?

Det här är tekniken:

Ta en informationskategori från spelvärlden. Låt oss säga spelledarpersoner. Gör en lista.
Gör om listan till en tabell – första kolumnen har rubriken "Ej introducerade" och innehåller till en början samtliga SLP:er.
Andra kolumnen heter "Omnämnda". Tredje "Aktualiserade, och fjärde "Inaktuella". För just SLP:er skulle den fjärde säkert kunna kallas "Döda" eller något istället, om man vill det.

Hur som helst: Efter varje äventyr eller spelmöte tar man de spelledarpersoner som varit med, och flyttar dem högst upp i sin kolumn. Om de bytt kolumn – om en ny SLP omnämnts, eller om en omnämnd SLP faktiskt fått vara med – så byter man också kolumn.

[EDIT: Man flyttar bara SLP:er åt höger, aldrig åt vänster – "Omnämnda" SLP:er är alltså SLP:er som aldrig varit med i spel, inte en kolumn för SLP:er som inte fick vara med senast. En förflyttning åt höger är permanent.]

När man behöver lite inspiration till sitt nästa äventyr, så kollar man längst ner i varje kolumn – där har vi SLP:er som inte varit med på ett tag, och som kanske borde återaktualiseras. Om man under längre tid misslyckas med att hitta en plats för en SLP, och den fortsätter ligga där längst ner, så kan det vara en signal att det är dags att fundera på att fasa ut hen ur kampanjen – göra hen Inaktuell. Inte alltid, såklart – vissa SLP:er mår bra av att vara borta under längre tid.​

För mig har det här varit användbart – det ger mig ett tydligt sätt att bokföra SLP:er, minnas deras status, och få lite input till äventyrsskapandet.

Tekniken kan såklart användas för annat också – jag har till exempel använt den för spelvärldshemligheter, och jag tänker mig att man borde kunna använda den även för organisationer, platser och annat. Egentligen de flesta rörliga delarna i en kampanj.

(För hemligheter kombineras tekniken med "horisonter"/"lager" där hemligheter/sanningar grupperas efter vilka som är gemensamt kompatibla och vilka som bygger på eller leder vidare till varandra. Så att rollpersonerna genom kampanjen kan få avtäcka dess stora hemligheter i en lagom takt, och kunna ha en världsbild som i perioder är stabil – men som ibland ruckas på och måste justeras, när man når ett nytt lager/horisont. Då använder jag färgkodning av hemligheterna.)

Så… I första hand tänkte jag försöka be er att hjälpa mig med ett namn. Just nu kallar jag det hela "progressionstabeller", och det är ju inte helt optimalt – dels associerar åtminstone jag till t.ex. tabeller för hur många XP som krävs för att levla i olika klasser i D&D, och dels är jag inte helt säker på att det… egentligen är tabeller? Kräver inte tabeller att det finns något slags överensstämmelse eller koppling inom varje rad också? Det här är ju mer som att man för varje informationskategori har en serie listor som man flyttar saker mellan…

I andra hand är det såklart helt okej att diskutera tekniken i sig också =)

Theo

Hero
Bara så jag fattar hur systemet fungerar: om en SLP är med i spel ("aktualiseras") på spelmöte 1, och sedan inte är med men omnämns på spelmöte 2, flyttas hen över till Omnämnda-kolumnen då? Eller är den bara till för SLP som omnämnts men inte dykt upp ännu?

krank

Theo;n347266 said:
Bara så jag fattar hur systemet fungerar: om en SLP är med i spel ("aktualiseras") på spelmöte 1, och sedan inte är med men omnämns på spelmöte 2, flyttas hen över till Omnämnda-kolumnen då? Eller är den bara till för SLP som omnämnts men inte dykt upp ännu?
Bra fråga! Jag ser att det är lite oklart förklarat.

Det senare. SLPn kommer sannolikt att sjunka längre ner i "Aktualiserade"-kolumnen eftersom hen inte aktualiserades på det mötet, men generellt flyttas element bara åt höger.

Theo

Hero
krank;n347267 said:
Bra fråga! Jag ser att det är lite oklart förklarat.

Det senare. SLPn kommer sannolikt att sjunka längre ner i "Aktualiserade"-kolumnen eftersom hen inte aktualiserades på det mötet, men generellt flyttas element bara åt höger.
Check, tack!

Jag blev lite sugen på att testa det här på min egen kampanj där jag redan har en wiki-liknande översikt på SLP med notiser om när de varit med respektive omnämnts, och där är det en del som inte varit onstage på länge men varit ganska närvarande i sin frånvaro genom att det pratats mycket om dem. Så det var inte helt självklart. :)

krank

Theo;n347268 said:
Check, tack!

Jag blev lite sugen på att testa det här på min egen kampanj där jag redan har en wiki-liknande översikt på SLP med notiser om när de varit med respektive omnämnts, och där är det en del som inte varit onstage på länge men varit ganska närvarande i sin frånvaro genom att det pratats mycket om dem. Så det var inte helt självklart. :)
Hm, det där är ett intressant "specialfall"! Jag tror att man där kanske skulle få komplettera med någon ytterligare markering – man skulle t.ex. kunna köra kursiv stil på SLP:er som "aktualiseras" enbart genom att pratas om? Och sedan ta bort den kursiva stilen när de väl aktualiseras "på riktigt"…