Jag har inte tid att skriva rollspelsrelaterade grejer just nu, och om jag hade tiden så borde jag spendera den med att översätta Ödesväktarna eller skriva klart Rotsystem-kampanjen eller korra färdigt Kutulu-äventyrssamlingen.
Men det är inte så min hjärna fungerar, så istället sitter jag här.
Sorry, jag har inte tid att skriva ett kort inlägg så nu skriver jag ett långt istället…
Såhär då: Jag har under lång tid varit himla förtjust i en specifik formel för rollspelskampanjer och spelkoncept. Formeln ser ut såhär:
Ovanstående skulle jag säga är en ganska specifik typ av rollspelande – en genre, om man så vill. Min favoritgenre, rentav. Men, eftersom jag också gillar kampanjer som faktiskt avslöjar mer och mer av X ju mer man spelar, så når man förr eller senare en punkt där man vet allt, eller där hela problemet med X blivit löst. Eller där man tröttnar, eftersom X inte känns så spännande längre. Det har redan utforskats, liksom.
Så min senaste idé, som jag börjat fundera på, är att bygga ett modulärt rollspel av det hela. Som programmerare gillar jag ju när man kan se att samma sak återanvänds på många ställen och då separera ut och göra den grejen återanvändbar och generell.
Det här är Agency (arbetsnamn): En grundbok med ett ganska basic regelsystem, troligen en variant av det jag har i Kutulu/Rotsystem. Men regelsystemet är inte riktigt det viktiga, eftersom Agency handlar mycket om att skapa förutsättningar för player skill. Grundboken innehåller nämligen också alla tips, tricks, tekniker och tabeller jag samlat på mig för att konstruera nodbaserad undersökande äventyr, ledtrådar, intressanta återkommande spelledarpersoner och så vidare. Boken tillhandahåller det som, ifall jag hade gjort flera helt olika rollspel, funnits med i dem alla.
Sedan tillkommer moduler, som lägger till X.
X är här "det som skiljer från vår värld", elementet av fantastik som agenterna/poliserna/etc man spelar utreder. Med X följer nya möjligheter och begränsningar, nya sätt att binda ihop ledtrådar, nya organisationer (både konkurrenter till rollpersonernas, och rent fientliga).
Men jag undrar om det inte skulle kunna bli något ganska trevligt. Och det skulle potentiellt låta mig skapa fler "spel" oftare, genom att helt enkelt slippa skriva det där som bara skulle upprepa sig. Jag har ett antal idéer till spel med sådan här struktur… Kanske vore det lättare om jag bara kunde göra dem som moduler till Agency istället?
Men det är inte så min hjärna fungerar, så istället sitter jag här.
Sorry, jag har inte tid att skriva ett kort inlägg så nu skriver jag ett långt istället…
Såhär då: Jag har under lång tid varit himla förtjust i en specifik formel för rollspelskampanjer och spelkoncept. Formeln ser ut såhär:
"Ni är anställda av ett företag/statlig byrå/hemligt sällskap för att utreda brottsfall och/eller mysterier relaterade till X [inslag av fantastik i spelvärlden]. I äventyren ges ni Fall att utreda/utforska. Fallen är strukturerade som nodkartor, där ni får ett flertal olika spår att gå på från början, och där ni steg för steg utreder och upptäcker saker i fallet för att slutligen dra en slutsats och eventuellt agera på den."
Ovanstående skulle jag säga är en ganska specifik typ av rollspelande – en genre, om man så vill. Min favoritgenre, rentav. Men, eftersom jag också gillar kampanjer som faktiskt avslöjar mer och mer av X ju mer man spelar, så når man förr eller senare en punkt där man vet allt, eller där hela problemet med X blivit löst. Eller där man tröttnar, eftersom X inte känns så spännande längre. Det har redan utforskats, liksom.
Så min senaste idé, som jag börjat fundera på, är att bygga ett modulärt rollspel av det hela. Som programmerare gillar jag ju när man kan se att samma sak återanvänds på många ställen och då separera ut och göra den grejen återanvändbar och generell.
Det här är Agency (arbetsnamn): En grundbok med ett ganska basic regelsystem, troligen en variant av det jag har i Kutulu/Rotsystem. Men regelsystemet är inte riktigt det viktiga, eftersom Agency handlar mycket om att skapa förutsättningar för player skill. Grundboken innehåller nämligen också alla tips, tricks, tekniker och tabeller jag samlat på mig för att konstruera nodbaserad undersökande äventyr, ledtrådar, intressanta återkommande spelledarpersoner och så vidare. Boken tillhandahåller det som, ifall jag hade gjort flera helt olika rollspel, funnits med i dem alla.
Sedan tillkommer moduler, som lägger till X.
X är här "det som skiljer från vår värld", elementet av fantastik som agenterna/poliserna/etc man spelar utreder. Med X följer nya möjligheter och begränsningar, nya sätt att binda ihop ledtrådar, nya organisationer (både konkurrenter till rollpersonernas, och rent fientliga).
- Om X är "superkrafter" så blir Agency ganska likt Mutant City Blues, tänker jag.
- Om X är "aliens" så blir det mer Arkiv X. Eller Men in Black.
- Om X är "robotar" så kan det bli mer "I, Robot" av Asimov.
- Om X är "spöken" så blir det Ghostbusters men med lite mindre action.
- Om X är "demoner och spöken" kan det bli lite Hellblazer.
- Om X är "folkloriska och mytiska väsen" kan det bli BRPD/Hellboy.
Men jag undrar om det inte skulle kunna bli något ganska trevligt. Och det skulle potentiellt låta mig skapa fler "spel" oftare, genom att helt enkelt slippa skriva det där som bara skulle upprepa sig. Jag har ett antal idéer till spel med sådan här struktur… Kanske vore det lättare om jag bara kunde göra dem som moduler till Agency istället?