I den här tråden pratade vi om problemet med "oavgjort". I den här pratade vi om expertiser.
Jag sitter och försöker bestämma mig för saker nu – jag blev klar med kapitlen/häftena om att skapa världsmoduler, kampanjer och uppdrag, så nu är det typ bara regelsystemet kvar. Eller ja, det och något slags introduktions / spelarteknik-kapitel/häfte där spelarna får rekommendationer kring inbrott, brottsplatsundersökning, strid och förhör och så vidare.
Regelsystemet är som jag nämnt tidigare Krank, även om jag också kommer att uppmana folk att välja ett system de gillar. Kör GURPS om ni gillar det, liksom. Agency är inte systemet, det följer bara med för att det finns folk som gnäller om det inte följer med ett system.
Såhär ser det ut just nu:
ROLLPERSONEN
…består av Egenskaper (passiva och aktiva, som i Kutulu) och Expertiser. Man köper dem för poäng.
Skalan för alla egenskaper är 0–6. Ett steg kostar ett poäng, och jag tänker mig att man kanske har… 15 eller 20 poäng att spendera från början. Just nu finns det nio egenskaper totalt.
I punktlistorna nedan är egenskaperna och expertiserna fetstilade. De inskjutna punkterna är exempel på användningsområden, eller förtydliganden.
Passiva egenskaper låser upp möjligheter – de ger tillträde, kan man kanske säga. Man slår aldrig för dem; man har tillräckligt högt av rätt sort eller så har man det inte "Du måste vara såhär lång för att få åka den här karusellen". Olika spelledarpersoner imponeras olika lätt av olika passiva egenskaper.
Här är jag frestad att låta den poängmängd man har att spendera på något sätt bero på spelgruppen. Kanske ge dem precis tillräckligt med poäng för att kunna täcka upp allting på nivå 1, plus lite extra? Säg, ge gruppen 16 poäng att dela på?
STRID
Den som säger att den börjar, börjar. Alla har en handling per runda. Man kan röra sig samtidigt som man handlar, då får man en tärnings avdrag (kanske?).
När man slåss mot någon blir det tävlingsslag, den som vinner gör skada. Mängden skada är lika med antalet lyckade tärningar, plus ett om man är beväpnad. Människor tål fyra skador.
---
Det är alltså samma gamla minimalistiska system som jag kört förut, med ett par mindre tweaks här och var. Just nu är planen att inte förklara det speciellt mycket mer noggrant än ovan. Jag funderar rentav på att ha samma uppdelning, och alltså inte separera "såhär slår man tärning" från "såhär skapar man rollpersonen". Funkar det, när det är så här minimalistiskt?
Saknas det något hemskt uppenbart? Är uppsättningen Egenskaper någorlunda rimlig? Finns det någon vanlig situation i agenter-undersöker-mystiska-saker-spelande som man känner att man behöver regelstöd för och där det saknas just nu? Om ni skulle opta en karaktär, vad skulle ni fokusera på tror ni?
Tidigare har jag haft "fria poäng" utöver de man får för egenskaperna respektive expertiserna. Vore det en bra idé? Då kan man ju se till att ens karaktär får lite övervikt mot det intellektuella eller mot det mer aktiva, till exempel. Kanske ge en 5–6 sådana poäng? Idén med uppdelning är ju att göra rollpersonsskapandet enklare att komma in i, besluten mindre långtgående. Det är ju en grej jag verkligen gillar i gamla WoD, att de liksom styckar upp valen man har att göra och låter en fatta beslut om en del i taget…
Jag sitter och försöker bestämma mig för saker nu – jag blev klar med kapitlen/häftena om att skapa världsmoduler, kampanjer och uppdrag, så nu är det typ bara regelsystemet kvar. Eller ja, det och något slags introduktions / spelarteknik-kapitel/häfte där spelarna får rekommendationer kring inbrott, brottsplatsundersökning, strid och förhör och så vidare.
Regelsystemet är som jag nämnt tidigare Krank, även om jag också kommer att uppmana folk att välja ett system de gillar. Kör GURPS om ni gillar det, liksom. Agency är inte systemet, det följer bara med för att det finns folk som gnäller om det inte följer med ett system.
Såhär ser det ut just nu:
ROLLPERSONEN
…består av Egenskaper (passiva och aktiva, som i Kutulu) och Expertiser. Man köper dem för poäng.
Skalan för alla egenskaper är 0–6. Ett steg kostar ett poäng, och jag tänker mig att man kanske har… 15 eller 20 poäng att spendera från början. Just nu finns det nio egenskaper totalt.
I punktlistorna nedan är egenskaperna och expertiserna fetstilade. De inskjutna punkterna är exempel på användningsområden, eller förtydliganden.
Passiva egenskaper låser upp möjligheter – de ger tillträde, kan man kanske säga. Man slår aldrig för dem; man har tillräckligt högt av rätt sort eller så har man det inte "Du måste vara såhär lång för att få åka den här karusellen". Olika spelledarpersoner imponeras olika lätt av olika passiva egenskaper.
- Charm
- Vara övertygande
- Ljuga
- Skådespela
- "Face"
- Kontaktnät
- Känna någon som känner någon
- Rykte
- Kändisskap
- Välkänd och respekterad
- Resurser
- Personlig rikedom
- Tillgång till Byråns resurser
- Styrka
- Lyfta
- Trycka
- Öppna
- Hålla emot
- Smidighet
- Hoppa
- Smyga
- Springa
- Manövrera
- Vaksamhet
- Upptäcka fara/fälla
- Avslöja förföljare
- Närstrid
- Slåss med eller utan vapen
- Avståndsstrid
- Eldhandvapen
- Kastvapen
Här är jag frestad att låta den poängmängd man har att spendera på något sätt bero på spelgruppen. Kanske ge dem precis tillräckligt med poäng för att kunna täcka upp allting på nivå 1, plus lite extra? Säg, ge gruppen 16 poäng att dela på?
- Systemkunskap
- Administration
- Bokföring
- Juridik
- Byråkrati
- Medicin
- Patologi
- Läkemedelskunskap
- Obduktion
- HUMINT
- Psykologi
- Observation av person
- Vapen
- Ballistik
- Sprängmedel
- Teknik
- Mekanik
- Elektronik
- Maskiner
- Datorer och SIGINT
- Databaser
- Sociala medier
- Signalanalys
- Krypto
- PsyOps
- Kulturer och subkulturer
- Etnologi
- Antropologi
- Kriminella gängkulturer
- Sport
- Konst och design
- Konstanalys
- Värdering
- Bedöma förfalskningar
- Naturvetenskap
- Kemi
- Biologi
- Fysik
- Genetik
- Språk
- Avgöra språkfamilj
- Se släktskap
- Tolka
- Översätta
- Humaniora
- Historia
- Religion/ockultism/mysticism
- Filosofi
- Vildmarkskunskap
- Spåra djur
- Finna stigar
- Bedöma ätlighet, giftighet
- Avgöra ursprung
STRID
Den som säger att den börjar, börjar. Alla har en handling per runda. Man kan röra sig samtidigt som man handlar, då får man en tärnings avdrag (kanske?).
När man slåss mot någon blir det tävlingsslag, den som vinner gör skada. Mängden skada är lika med antalet lyckade tärningar, plus ett om man är beväpnad. Människor tål fyra skador.
---
Det är alltså samma gamla minimalistiska system som jag kört förut, med ett par mindre tweaks här och var. Just nu är planen att inte förklara det speciellt mycket mer noggrant än ovan. Jag funderar rentav på att ha samma uppdelning, och alltså inte separera "såhär slår man tärning" från "såhär skapar man rollpersonen". Funkar det, när det är så här minimalistiskt?
Saknas det något hemskt uppenbart? Är uppsättningen Egenskaper någorlunda rimlig? Finns det någon vanlig situation i agenter-undersöker-mystiska-saker-spelande som man känner att man behöver regelstöd för och där det saknas just nu? Om ni skulle opta en karaktär, vad skulle ni fokusera på tror ni?
Tidigare har jag haft "fria poäng" utöver de man får för egenskaperna respektive expertiserna. Vore det en bra idé? Då kan man ju se till att ens karaktär får lite övervikt mot det intellektuella eller mot det mer aktiva, till exempel. Kanske ge en 5–6 sådana poäng? Idén med uppdelning är ju att göra rollpersonsskapandet enklare att komma in i, besluten mindre långtgående. Det är ju en grej jag verkligen gillar i gamla WoD, att de liksom styckar upp valen man har att göra och låter en fatta beslut om en del i taget…