Nekromanti Agent/spionspel - finns det sånt?

Ögat

Hero
Jag har länge funderat över det här med agenter och agentverksamhet. Och då menar jag inte agenter som i att du har ett vapen och därmed rätt att skjuta vem som helst, utan som i dubbla lojaliteter och planer med millimeterprecision. Inte Bourne utan Den trägne odlaren.

1. Känner du till något bra agentspel?
2. Vad är det som gör spelet "agentigt"?

Möller

Hubert Hortlax
Classified Information är ett ganska nytt, svenskt agentrollspel. Jag vet inte så mycket om det, men jag vet att man numera kan ladda ner en gratis pdf och läsa spelet. Kan vara värt att kolla upp det.

Marukusu

Hero
1. Delta Green.

2. Grundspelet går ut på att du är agent, lämpligtvis (men inte nödvändigtvis) för en av USA:s en triljard olika agencies som är involverad i en hemlig, officiellt nerlagd och Arkiv X-liknande konspiration/organisation som heter Delta Green, vars syfte är att stoppa Fan och hans moster från att ta över världen och förslava mänskligheten.
Som motståndare kan man bland annat stöta på odöda nazister, knarkande kannibalkambodjaner, självkastrerande ryssar och framförallt Majestic 12 utöver vanliga kultister och, såklart, the Man. Som sagt mycket Arkiv X-feeling med Män i Svart, paranoia, undercoveruppdrag, illegala avlyssningar, utomjordisk abduktion, viftande med brickor och eldstrider med ljuddämpare.

Ögat

Hero
Jag har kollat på det och det är mer actionbetonat än jag hade önskat. Min känsla av spelet är att det lämpar sig utmärkt för att vara en elitstyrka som ska fira ned sig från helikoptrar, mindre utmärkt för en smygande paranoia över huruvida ens kontakt i murmask går att lita på eller inte.

Ögat

Hero
Av någon anledning blandar jag alltid ihop Delta Green med Unknown Armies.

Med detta sagt kan jag inte dra mig till minnes att spelet adresserade själva agenteriet. Finns det något i reglerna eller i sättet att spela som gör det agentigt?

Storuggla

Champion
Rakt svar: nej, det finns inte. Det närmsta du kan komma är antagligen John Wick och hans Wilderness of Mirrors eller Spione från Ron Edwards. Tyvärr är WoM till en stor del Bourne/Bond och Spione är inget rollspel (det är inte jag som säger, det står i boken) och dessutom är det beskaffat med de mest "meh"-iga regler jag sett i något spel, indie eller ej. Spione är dock bra för settinginfo om Berlin. Jag skulle rekommendera A Dirty World av Stolze eller Secrets and Lies av... någon annan, som du sedan använde en historiebok till.

Storuggla, Broby har

Storuggla,

krank

Lättkränkt cancelkultur-kommunist
Olav said:
Jag har länge funderat över det här med agenter och agentverksamhet. Och då menar jag inte agenter som i att du har ett vapen och därmed rätt att skjuta vem som helst, utan som i dubbla lojaliteter och planer med millimeterprecision. Inte Bourne utan Den trägne odlaren.

1. Känner du till något bra agentspel?
2. Vad är det som gör spelet "agentigt"?
Det är nog inte exakt vad du letar efter, men åtminstone på punkten dubbla lojaliteter och osäkerheten där så skulle kanske Cold City vara något? Man spelar agenter från olika supermakter i början av kalla kriget, som ska samarbeta för att stoppa olika övernaturliga hot i Berlin (olika nazisexperiment etc). Hot War, som är fortsättningen, har också en del sånt. Kanske nåt att kolla upp och hämta inspiration från?

wilper

Gubevars en rätt produktiv människa.
Hmm... för flera år sen var det en snubbe här på forumet som skrev på ett spel med namnet Parabellum, det kanske skulle kunna vara något? Jag såg aldrig spelet, men jag har intrycket att det skulle kunna vara något åt det hållet.

Den stora frågan är om det finns att få tag på ...

Christoffer

It's all pig.
Jag har det, läst det, men inte spelat det. När jag väl är klar med några onlinespel som jag håller på med funderar jag på om det inte vore skoj att prova Spione, men det är en bit fram.

Kort kan sägas såhär: Två spelare agerar ansvariga för två agenter, det är historiens huvudpersoner. Agenterna skapar man genom att kombinera deras två personer, vem du är till vardags och vem du är som agent. Alla skriver sen ner ett övertramp, något som de anser är moraliskt förkastligt, som de själva eller någon i deras närhet har gjort och slumpvis och dolt dras en av dessa till varje agent. Där tar mitt minne slut och jag kommer inte ihåg speciellt mycket mer, det är rätt typiskt för mig. Jag läser ofta spel, glömmer bort dem, läser dem igen när jag ämnar spela dem och kommer ihåg det mesta. Men, om du inte diggar udda spel utan vill ha något klassiskt med SL och spelare, köp Spione för infon om Berlin, för infon om genren och allt runt om. Det är ett grymt jäkla kap! Spelreglerna följer med som en bonus. Om du diggar flummigare spel, har en hög polare som älskar samma böcker, köp för båda delarna.

http://spanishinquisitor.wordpress.com/2008/05/05/ron-edwards-part-1/ (en intressant intervju om spelet)

På sidan som jag länkade till innan, så finns även endel videon av tidiga demospel av Spione, du kan ju kolla in nån av dem och även om du inte greppar mycket av reglerna eller hur spelet går till, så ser du nog om sättet som fiktionen kretsar kring spelbordet, hur narrationen kan gå till osv, om det är något som skulle locka dig...

Lite om hur spelet fungerar mer här: http://gamesteratlarge.blogspot.com/2007/12/spione-by-ron-edwards.html

Storuggla

Champion
Spione faller i mina ögon på att man inte spelar en spion eller agent i den betydelsen man brukar ha, utan man spelar en algerisk flykting som jobbar som städare på amerikanska ambassaden i Berlin och snor papper från papperskorgarna. Väldigt spännande. Precis vad jag ville ha :gremwink:
Sen kan man inte göra egna gubbar, man tvingas välja bland de som finns med i boken (gubbarna är förvisso bara namn och en siffra som alltid är två eller tre, så okej då). Men som settinginfo om Berlin är den bra.

Storuggla, föredrar Burnside

Christoffer

It's all pig.
Det är där det lyfter för mig. Det är precis där, i brytpunkten mellan att vara en enkel städare med ett liv och att välja att sno papper ur papperskorgarna som spänningen finns...

...men, det är väl också en extrem, jag kan helt klart se hur en historia i likhet med Spionen som kom in från kylan kan komma ur Spione.