Nekromanti Agent - strider

Mogger

Hipsteranka
Re: Konsekvensen av handlingspölssystemet (lätt OT

Det där är ju riktigt intrssant. Att få slut på poäng/stridsork/möjligheter är något som inget system jag stött på hanterat, snarare handlar det alltid om en eskalerande konflikt med resultatet att någon dör eller ger upp (och dör sedan).

Jag gillar det massor!

En grej bara, en hjältes (och skurks) fräsmta egenskap är ju att ge igen när allt ser hopplöst ut (när poängen är slut). Hanterar reglerna det? Det där sista trumfkortet som vänder upp och ned på allt (och kanske flera gånger som när Ruger liftar). En agent måste ju alltid kunna komma tillbaka och en en utmanövrerad skurk har ofta ett ess i backfickan.

Får man in det med så blir det ännu coolare! :gremsmile:

Krille

Super Moderator
Re: Konsekvensen av handlingspölssystemet (lätt OT

En grej bara, en hjältes (och skurks) fräsmta egenskap är ju att ge igen när allt ser hopplöst ut (när poängen är slut). Hanterar reglerna det?
Inte i nuläget, men jag tror inte att det är svårt att få in en sådan effekt. Jag skulle helst vilja ha någon ståry-effekt på det; kanske kopplat till något motsvarande Andra Imperiets egenskaper. Kan man motivera varför man kan hitta inre styrka genom en egenskap så fyller man på handlingspölen. Sen kan det behövas en begränsning, exempelvis att en egenskap endast kan användas en gång per spelmöte.

Som det nu är så är det mest James Bond-metoden som körs: när stånket tar slut så ger man upp, blir tillfångatagen, äter middag med skurken, får höra hans onda plan, och försöker sedan igen med en ny handlingspöl när tillfället uppenbarar sig.

Rising

Vila i frid
Ahh, men då blir det ju klassiskt rollspel av det ju
Ja, om man tycker att Feng Shui och Noir är "klassiska" rollspel. Jag tvekar.

De jag kallar för "klassiska" rollspel är i regel usla på att hantera stilistisk James Bond-action.

Big Marco

Läskig
Re: Agent - strider: Tackar för svaren

Jag upptäckte att jag hade glömt att svara här, oförskämt av mig med så mycket bra feedback:

Rising - Hade jag gjort ett handlingsbaserat actionhjältesystem så hade jag baserat det på din idé och hårdtestat det för att få det att fungera, för det är en ball mekanism med bra spelighet. Agent är mer konfliktresomultionsbaserat och därför passar det inte riktigt in. Men skulle nuvarande systemlösning vara trist, kass eller dålig så kommer jag att ha din i bakhuvudet som en inspiration.

Däremot gillade jag skurkdödar-mekanismen. Jag har inte riktigt bestämt mig om skurkarna är 24-/Spooks-skurkar eller Mission Impossible-/James Bond-skurkar ännu. Så jag klurar mer kring detta framgent.

Krille - Det är en mycket bra poäng, kanske inte så mycket för SLPer men för spelare, att man kan ge sig. När vi spelar Yerlog, med Eon-regler, infinner sig ofta detta, hur får man en kampanj som baserar sig på rollpersonerna att fungera i ett system som Eons där kortbågspil kan döda en hjälte? Och där man inte "kan" ge sig på ett vettigt sätt. Jag gillar skarpt idéen att spelarna har en resurs att jobba med så att de själva märker när det börjar utför och att de vet att de regelmekaniskt antagligen har döden att vänta om de kör slut sin handlingskraft utan att vinna. Jag tar inspiration av konceptet och ser vad jag kan baka för kaka.

PAX - Jag gillar att utmana mig själv. Agent blir något helt nytt för mig i omfång, stil och attityd. Jag har massor av anteckningar och designer klara för test redan, men vill ändå höra vad andra har tänkt. Makar-forumet är ju till för det, att bolla och testa, kritisera och förfina, idéer, koncept och system. Jag är på inget sätt någon gud på detta, det jag har är en erfarenhet av att göra kommersiella rollspel riktade till tredje part och jag har en passion för att hitta på nya lösningar och koncept. Och så gillar jag fira berättande system som har regelstöd för stilistiska artefakter.

Dessutom är det av någon anledning lättare att skriva inlägg här än att skriva klart rollspelsreglerna. ,-)