Rising
Vila i frid
Re: [Agenter] Settingen och agenterna
Jag menar, ta en sak som SAN: Det är en mekanisk skala, men vi använder den gärna för att färga vårt rollgestaltande. Att få höra "du blir galen" är inte nödvädnigtvis väsenskilt från att förlora mycket SAN i ett svep.
Vad jag tycker är att val blir meningslösa i spel om det finns mekanik som inte påverkar fiktionen på något vis. En av mina käpphästar är ju att jag tycker narrativistiska spel i gemen har för många plupp-plupp-poäng och tärningar som inte representerar något i fiktionen.
Så jag tycker redan att det du kallar "Fiktion eller Mekanik" är blaj. Om spelaren ska göra ett val, så måste det vara ett val som betyder något i fiktionen, annars kan ju inte spelaren göra detta val i rollen som sin rollperson.
Menar du att det råder vattentäta skott mellan fiktion och mekanik?Fundera på vilken sorts val du vill skall vara viktiga, och kom ihåg att val i narrativism bara kan vara viktiga om det gäller val mellan fiktion och fiktion eller mellan fiktion och mekanik.
Jag menar, ta en sak som SAN: Det är en mekanisk skala, men vi använder den gärna för att färga vårt rollgestaltande. Att få höra "du blir galen" är inte nödvädnigtvis väsenskilt från att förlora mycket SAN i ett svep.
Vad jag tycker är att val blir meningslösa i spel om det finns mekanik som inte påverkar fiktionen på något vis. En av mina käpphästar är ju att jag tycker narrativistiska spel i gemen har för många plupp-plupp-poäng och tärningar som inte representerar något i fiktionen.
Så jag tycker redan att det du kallar "Fiktion eller Mekanik" är blaj. Om spelaren ska göra ett val, så måste det vara ett val som betyder något i fiktionen, annars kan ju inte spelaren göra detta val i rollen som sin rollperson.