Nekromanti Agentspel, svenskt 60-tal

Saxifrage

Hero
För några år sedan sändes thrillerserien "Ramona" i SVT. Serien handlade om en anställd (Ulrik Kernell) på Försvarets Radioanstalt som på 50-talet blir indragen i spionaffärer med kopplingar till Baltikum. Historien var rätt krattig och skådespelarinsatserna usla, men miljöerna var välgjorda och inspirerande. Agenthistorier i Sverige under kalla krigets 50/60-tal borde vara en spännande miljö för rollspel. Försvarsmakten satsade stort, storspionen Wennerström härjade, partisaner i Baltikum bedrev gerillakrig mot Sovjetmakten och stormakternas tysta krig om Europa utkämpdes på kontinenten. Här borde finnas många möjligheter till intressanta agentäventyr. Eftersom tekniknivån är lite mer modest än idag kan man inte heller förlita sig på datakommunikation eller mobiltelefoner, utan är hänvisad till traditionellt agentarbete. Skarvar man lite borde man också kunna spela ganska varierande typer av rollpersoner: militärer, journalister, analytiker, FOA-forskare, akademiker mfl är sådana som skulle kunna tänkas bli indragna i det kalla krigets affärer.

Har det spelats några agentkampanjer på liknande tema? Hur skulle man kunna lägga upp en sådan kampanj?

MrG

Swashbuckler
Har det spelats några agentkampanjer på liknande tema?
Måste det väll ha gjorts... men har inte testa det självt (men tycker om tanken). Har kört en del konspirationsteoretiska kampanjer i likartade stil, fast nutid. Och en del CoC som påmint om det också, fast då hittar man andra "skurkar" än regeringar och hemliga agenter.

Hur skulle man kunna lägga upp en sådan kampanj?
Jag skulle nog lägga upp en plan över konspirationen och låta spelarna börja med en del av det. Sedan skulle det nog vara lite fisktank, men punkter av saker som spioner och agenter i olika läger skulle komma att agera på. Så situationen blir att om spelarna sitter still händer det inte mycket som de märker, men de vet inget om vad som händer mer än att något grundläggande nog är fel. Och när de agerar väcker de liv i folk och möts av reaktioner.

Och så skulle jag första gången de gick till media eller polis låta dem möta mystiska män, mord och förföljelse, så de inte vågar lita på någon.

Mekanurg

I'd rather be different than indifferent.
Ett par källor

Stieg Trenters deckare från 1950-talet, med fotografen Harry Friberg som protagonist, ger en bra inblick i dåtidens anda och beteende, åtminstone som det bör återges i hårdkokt rollspelssammanhang. Sverige 1949-63 var en era med tydligare klasskillnader än i dag och ett betydligt mer hierarkiskt samhälle.

Vilhelm Mobergs skriverier mot rättsrötan på 1950-talet är också en god illustration. Sexuella sjaskigheter bakom kulisserna var betydligt mer skandalösa då än nu och utnyttjades därför flitigt som brottsmotiv i deckare.

Saxifrage

Hero
Fler källor

Tack för boktipsen. Att få till rätt tidsanda, eller iaf något som känns rätt, tror jag är viktigt i sådant här spel.

Finns det fler böcker som inkluderar även sådant som stormakter, spioneri och kalla kriget? Själv blev jag inspirerad av boken "Fallet Wennerström" som tar upp historien bakom storspionen Wennerström och innehåller mycket intressant om GRU och dåtidens svenska säkerhetstjänst.

En annan bok som förefaller intressant är "Bakom hemligstämpeln" som behandlar hemig verksamhet i Sverige. Den boken har jag i hyllan men har inte hunnit börja på än.

Boken "Skogsbröderna" beskriver en motståndsrörelse i Litauen, liknande den som förekommer i TV-serien "Ramona". Kanske en bra inspiration för den som vill inkludera gerillarörelser i Baltikum.

Gasten

Warrior
Jag har för mig att Simson hållerpå och filar på ett sånt här rollspel. Åtminstånde något liknande, fast med mer mutationer, övernaturligheter och kalla kriget. Dock kan jag inte hitta länken till hans wiki, men jag har för mig att den ligger under foxtail.nu , så Krille kan nog berätta var du kan hita den. Hoppas att jag inte röjde någon hemlighet nu...

Storuggla

Champion
"Skarvar man lite borde man också kunna spela ganska varierande typer av rollpersoner: militärer, journalister, analytiker, FOA-forskare, akademiker mfl är sådana som skulle kunna tänkas bli indragna i det kalla krigets affärer."

Njaaa...
Funeral in Berlin said:
Harry Palmer: Do you mean that Her Majesty's government employs ex-Nazis, sir?
Ross: [referring to Palmer himself] And thieves, Palmer.
Ska man lyckas i underrättelsetjänst måste man ha folk som kan göra något. Och då aller skrivbordsfolket bort. Du måste ha folk som är villiga och kapabla att sticka en kniv i ryggen på sin bäste vän i en smutsig gränd i Riga, bryta sig in i en lägenhet och genomsöka den utan att det märks efteråt och folk som du framför allt har en hållhake på så att de inte plötsligt får samvetskval och springer till tabloiderna eller skriver sina memoarer. Ergo: Du behöver tjuvar, mördare, sexuallt avvikande (under det pryda femtiotalet i alla fall), knarkhandlare och samvetslösa ex-nazister. Alla medel är tillåtna i kampen för fosterland och mot det röda hotet, eller hur? :gremwink:

Storuggla, mer cynisk av sig