Nekromanti Aggregat och Ackumulatorer

Telephalsion

Swordsman
Ber om ursäkt om detta verkar lite absurdt, men men:

Kan en Generator ladda upp en Ackumulator i samma artefakt?

Exempelvis om jag bygger ett "magiskt hagelgevär" med en [2]aktivator som kopplas till en [2]generator, en [2] transformator och en [2]ackumulator med aktiveringsvilkoret att göra en pumprörelse fram, eller en bak. Ett pump fram och tillbaka aktiverar denna modul två gånger. Vi kallar denna modul för laddaren.

Den andra modulen innehåller en aktivator, med annat aktiveringsvillkor, som är kopplad till samma ackumulator men en projektor, som väver t.ex. blixt) istället för generator och transformator. Vi kallar denna för avtryckaren.

Om man tänker sig att man har två stycken "avtryckare", var och en förbrukar 1 filament åt gången, och de har samma aktiveringsvillkor (trycka av ett skott). Och ackumulatorn har 20 filament. Då kan man skjuta 10 gånger. Men kan laddaren göra så att man kan skjuta fler gånger. Dvs skjuta upp de ackumulerade filamenten och sedan pumpa fram och tillbaka, för att sedan kunna skjuta en gång till.

Alternativt exempel är att göra sex stycken avtryckare och låta aktiveringsvillkoret för alla vara "blixt vävs inom 10 cm". Magiskt minigun.

Ett mindre abuse-exemepel är att göra en talisman med en rang 2 demon som genererar 2 filament/runda (som transformeras) och fyller en 5+ magnituds ackumulator och efter ett par rundor låter dig dra fem filament med ett aktieringsvillkor istället för 2 som en vanlig generator skulle göra.

Telephalsion

Swordsman
Haneas uteslutningsprincip i åtanke: En rang 3 generator kopplad till en transformator, ackumulator och en aktivator(1). Svårighet 3T6 för demonens alstring, samt Magisk färdighetschans 15.

Sedan en aktivator(2) med rang 2 projektor kopplad till föregående ackumulator. Svårighet 2T6 för vävningen, och magisk färdighetschans 15.

Kan aktivator(1) fylla på ackumulatorn om denna tömts och kringå behovet av att använda en alkemisk process för att fylla på den, så att aktivator(2) kan aktiveras och därmed ge utrymme för mer garanterad aktivering av projektorn? Att bygga allting som en enda sammansatt matris innebär en svårighet på 3T6, medans aktivator(2) endast behöver 2T6.

Vidare: Min nya karaktär är en Demonbetvingare vars syfte i livet är att tillkalla så många demoner som möjligt och binda dem, gärna i menlösa föremål. Kan han göra en stor mängd oförstörbara stenar och endast installera bundna demoner i dessa? Alltså göra ofärdiga magiska artefakter bara för att "få bort" demonerna. Alternativt ha en oförstörbar medaljong som ständigt fylls på med fler och fler demoner av rand 3 eller mindre. Om det inte går får han finna sig med att göra permanenta pentagram och binda demonerna där.

Regmolar

Swashbuckler
Vidare: Min nya karaktär är en Demonbetvingare vars syfte i livet är att tillkalla så många demoner som möjligt och binda dem, gärna i menlösa föremål. Kan han göra en stor mängd oförstörbara stenar och endast installera bundna demoner i dessa? Alltså göra ofärdiga magiska artefakter bara för att "få bort" demonerna. Alternativt ha en oförstörbar medaljong som ständigt fylls på med fler och fler demoner av rand 3 eller mindre. Om det inte går får han finna sig med att göra permanenta pentagram och binda demonerna där.
Schamaner kan ju binda själar i föremål, och det utan att ens kunna vanlig magi!

Klart det måste gå att spärra in demoner här och var om man kan tekniken.

Telephalsion

Swordsman
Har fortfarande inte fått svar på en fråga:

Kan en generator ladda upp en ackumulator?

Khaphaos

Veteran
Regelfrågor som rör artefakter blir nästan alltid en fråga om tolkning och att läsa mellan raderna. I just den här frågan anser jag dock att jag lyckats hitta ett svar helt utgående från reglerna.

Mitt svar: Inte på det sätt du verkar förespråka.

Resonemang:

Vi börjar med att identifiera den handling du vill utföra. Jag tolkar din text som att du vill kunna stå i en stridssituation, pumpa ditt gevär, och därefter två rundor senare skjuta.

Den första frågan som då kommer upp är: Hur laddar man upp en ackumulator?

Svaret på denna fråga finner vi snabbt på sida 59 samt sida 67 i M&M, man måste använda den alkemiska processen "Ladda Ackumulator". Det räcker alltså inte att helt sonika "pumpa" in filament i en ackumulator. Om man gör det kommer inget att hända. Man måste använda processen.

Vi går vidare. Den andra frågan blir nu om inte en generator kan utföra processen "Ladda Ackumulator". Svaret är nej, en generator kan enbart alstra filament, inget annat (sida 67 M&M).

Nästa fråga blir om man ändå inte kan installera ett moment som använder generatorns filament till att göra uppladdningen. Denna tanke för oss till att ta en titt på sida 57 i M&M: "Observera att en projektor inte kan utföra ritualer, ceremonier eller alkemiska processer".

Utifrån detta menar jag att reglerna helt förbjuder handlingen.

Dock:

Det kan vara så att jag misstolkat dig. Du kan naturligtvis använda processen "Ladda Ackumulator" och använda dig av en generator för att ta fram de filament som du ska lägga in när processen är klar. Det är kanske till och med möjligt att i så fall faktiskt använda din pumpmodul exakt som du skriver (förutsatt att du gör alla pumpningar under processens verkan).

Detta skulle dock innebära att du måste ägna uppemot 24h för att över huvud taget kunna använda pumpmodulen, vilket jag tycker låter ganska ineffektivt ^^.

Khaphaos

Veteran
Jag tänkte att jag kunde ge kommentarer på några saker till.

Om man tänker sig att man har två stycken "avtryckare", var och en förbrukar 1 filament åt gången, och de har samma aktiveringsvillkor (trycka av ett skott). Och ackumulatorn har 20 filament. Då kan man skjuta 10 gånger. Men kan laddaren göra så att man kan skjuta fler gånger. Dvs skjuta upp de ackumulerade filamenten och sedan pumpa fram och tillbaka, för att sedan kunna skjuta en gång till.
Jag tror inte att det här fungerar. Om avtryckaren är en enskild artefakt så gäller att en enskild artefakt enbart kan ha en projektor ("Alldeles efter att --- så är artefakten färdig", s 67). Om avtryckaren dock är två separata artefakter så kan ackumulatorn bara vara en del av en av dem, såvida artefakten inte är moduluppbyggd, men då blir den inte alls så effektiv (se s 60).

Ett alternativ är ju att ha två stycken magn 1 ackumulatorer, varpå detta enligt M&M fungerar. Det bör dock noteras att det finns en inofficiell magilag, kallad "Haneas uteslutningsprincip" (som Craygh nämnde), som innebär att två separata filament med samma krökningstal inte kan existera jämsides samtidigt. Se http://www.foxtail.nu/old/eon_ra05.html.

Alternativt exempel är att göra sex stycken avtryckare och låta aktiveringsvillkoret för alla vara "blixt vävs inom 10 cm". Magiskt minigun.
Absolut! Om denna byggs upp på rätt sätt så blir den galen. Det finns fler exempel på "magiska domedagsmaskiner" som folk gjort. Det är just av denna anledning som många eonspelare och spelledare ansätter Haneas uteslutningsprincip som sann. :gremsmile:

Ett mindre abuse-exemepel är att göra en talisman med en rang 2 demon som genererar 2 filament/runda (som transformeras) och fyller en 5+ magnituds ackumulator och efter ett par rundor låter dig dra fem filament med ett aktieringsvillkor istället för 2 som en vanlig generator skulle göra.
Detta är inte helt regelrätt. Dels måste du fortfarande använda "Ladda ackumulator" (se mitt tidigare inlägg), och dels måste en ackumulator alltid fyllas på i "paket" på lika många filament som dess magnitud. Dvs, en magn 5 ackumulator kan max innehålla 50 filament, ger 5 filament då den aktiveras och måste laddas med omgångar av 5 filament.