Efter månader av utveckling och testande, baserat på åratals erfarenhet av rollspel i många olika genrer, kan vi nu presentera Den Nya* Äventyrarmetoden: Agilt Äventyrande!
Agilt Äventyrande handlar om att fokusera på metoden, för att alltid leverera nytta för kunden.
Har ni fått ett uppdrag av en mystisk person i svart kåpa på värdshuset, som tipsat om den övergivna kyrkogården? I så fall kanske det är dags att boka in ett första möte, varför inte på själva kyrkogården?, definiera en kravställning som ni kan storyboarda - och sen följa upp med en dummy och några cases inom loppet av ett par dagar?
Agilt Äventyrande innebär ett helt nytt paradigm med maximalt utnyttjande av strategiska skills för att generera hävstångseffekter och maximera avkastning per äventyrad meter... förlåt fem fot!
Hur fungerar det då i praktiken? Låt mig ge ett exempel - ett kort utdrag från den kommande boken "eXtreme Role Playing!":
SL: "Korridoren utgörs av grovt huggen sten. Här och var på golvet är det fläckar av blod. Ni närmar en bastant ekdörr som spärrar korridoren. Från andra sidan dörren hörs svaga ljud av rasslande kedjor... Vad gör ni?"
Pernilla: "Min rollperson poängsätter värdet av att slå in dörren till 0,4 timmar och definierar en aktivitet i projektmappen, 'slå in dörren'. Är någon beredd att ta på sig den aktiviteten? Torbjörn, din rollperson har 17 i styrka?"
Torbjörn: "Tyvärr, jag håller på med dokumentationen av skatten vi tog i rum 15. Det har prio för min del. Jag måste validera uppskattningen av värdet på den där silverljusstaken. Jag skulle få minus fyra om jag försökte slå in dörren medan min rollperson gör det."
Evin: "Min tjuv kan göra det. Jag har visserligen bara sex i styrka, men jag sitter fast med den här konceptskissen på backstab och kan inte komma vidare just nu. Jag får inget accept så jag kan lika gärna hoppa in i den här fasen och göra något."
Pernilla: "Om det finns ett monster i rummet kan du ju använda det för en prototyp på backstab?"
Evin: "Inte om det är en odöd... Men då kan Linas cleric turna den."
Torbjörn: "Okej, låt oss sätta upp våra önskade achievements för det här rummet? Mitt mål är att dela ut minst femton i skada."
Lina: "Jag hoppas på att fokusera på att skapa mervärde för gruppen genom att bidra med helande magi. Och kanske att turna undead."
Pernilla: "Jag hoppas det finns mycket loot - och hörni, att ingen fuskar med testprotokollet den här gången. Kryssa inte för att ni letat efter dolda ting i en ruta, om ni inte faktiskt har det!"
Evin: "Jag kommer att arbeta inkrementellt för att med minsta möjliga tidsåtgång tillfoga dödligt våld på strategiskt valda fiender inom min räckvidd."
Lina: "Vänta! Slå inte in dörren än! Vi har glömt en sak. Vi skulle behöva visualisera den här processen så vi inte glömmer något. Jag gör ett schema..."
(* Givetvis är det så att detta omedelbart gör alla andras sätt att äventyra fullkomligt föråldrat och passé. En stor fördel med Agilt Äventyrande är därför dina "Gloating rights" - din rätt titta nedlåtande på andra, skaka på huvudet och yttra fraser som "ja, så trodde jag också i din ålder". OBS! Din verkliga ålder kontra din opponents är irrelevant. Även om du är 20 år yngre och aldrig rent tekniskt befunnit dig i den åldern har du all rätt att säga så...)
Agilt Äventyrande handlar om att fokusera på metoden, för att alltid leverera nytta för kunden.
Har ni fått ett uppdrag av en mystisk person i svart kåpa på värdshuset, som tipsat om den övergivna kyrkogården? I så fall kanske det är dags att boka in ett första möte, varför inte på själva kyrkogården?, definiera en kravställning som ni kan storyboarda - och sen följa upp med en dummy och några cases inom loppet av ett par dagar?
Agilt Äventyrande innebär ett helt nytt paradigm med maximalt utnyttjande av strategiska skills för att generera hävstångseffekter och maximera avkastning per äventyrad meter... förlåt fem fot!
Hur fungerar det då i praktiken? Låt mig ge ett exempel - ett kort utdrag från den kommande boken "eXtreme Role Playing!":
SL: "Korridoren utgörs av grovt huggen sten. Här och var på golvet är det fläckar av blod. Ni närmar en bastant ekdörr som spärrar korridoren. Från andra sidan dörren hörs svaga ljud av rasslande kedjor... Vad gör ni?"
Pernilla: "Min rollperson poängsätter värdet av att slå in dörren till 0,4 timmar och definierar en aktivitet i projektmappen, 'slå in dörren'. Är någon beredd att ta på sig den aktiviteten? Torbjörn, din rollperson har 17 i styrka?"
Torbjörn: "Tyvärr, jag håller på med dokumentationen av skatten vi tog i rum 15. Det har prio för min del. Jag måste validera uppskattningen av värdet på den där silverljusstaken. Jag skulle få minus fyra om jag försökte slå in dörren medan min rollperson gör det."
Evin: "Min tjuv kan göra det. Jag har visserligen bara sex i styrka, men jag sitter fast med den här konceptskissen på backstab och kan inte komma vidare just nu. Jag får inget accept så jag kan lika gärna hoppa in i den här fasen och göra något."
Pernilla: "Om det finns ett monster i rummet kan du ju använda det för en prototyp på backstab?"
Evin: "Inte om det är en odöd... Men då kan Linas cleric turna den."
Torbjörn: "Okej, låt oss sätta upp våra önskade achievements för det här rummet? Mitt mål är att dela ut minst femton i skada."
Lina: "Jag hoppas på att fokusera på att skapa mervärde för gruppen genom att bidra med helande magi. Och kanske att turna undead."
Pernilla: "Jag hoppas det finns mycket loot - och hörni, att ingen fuskar med testprotokollet den här gången. Kryssa inte för att ni letat efter dolda ting i en ruta, om ni inte faktiskt har det!"
Evin: "Jag kommer att arbeta inkrementellt för att med minsta möjliga tidsåtgång tillfoga dödligt våld på strategiskt valda fiender inom min räckvidd."
Lina: "Vänta! Slå inte in dörren än! Vi har glömt en sak. Vi skulle behöva visualisera den här processen så vi inte glömmer något. Jag gör ett schema..."
(* Givetvis är det så att detta omedelbart gör alla andras sätt att äventyra fullkomligt föråldrat och passé. En stor fördel med Agilt Äventyrande är därför dina "Gloating rights" - din rätt titta nedlåtande på andra, skaka på huvudet och yttra fraser som "ja, så trodde jag också i din ålder". OBS! Din verkliga ålder kontra din opponents är irrelevant. Även om du är 20 år yngre och aldrig rent tekniskt befunnit dig i den åldern har du all rätt att säga så...)