Väldigt många gånger. Både jag som SL och min favvo-SL har en stor förkärlek för sådana saker. Jag älskar punkter där trådar vävs ihop.
Några exempel från det senaste året:
1. Ett gängkrig har rasat i San Angeles under nästan ett halvår. De brutala och udda händelserna avläser varandra på båda sidor. Spelarna spelar poliser och twisten är att båda sidorna angrips av två anhöriga till poliser som dödats i tjänsten för ett knappt år sedan. Innan avslöjandet så var allt kaos, information från de olika dåden passade inte ihop, varje försök till fredsmäkling följdes av ännu brutalare dåd etc. När den sista pusselbiten föll på plats så klickade allt.
2. Deus ex:s värld. Prague liberation movement (PLM) är en terrororganisation som kämpar för att omkullkasta den svaga regeringen i den mäktiga industristadsstaten. MemQ är ett megacorp som tillsammans med den vacklande men ändå kraftfulla och brutala PraPol kämpar för att skydda stabilitet och infrastruktur i staden. PLM slår till både mot ledare i PraPol, mot allmänna kommunikationer och mot de största ledande företagen. Spelarna börjar som anställda för MemQ, men äcklas av deras osmakliga "forskning och utveckling" och ansluter sig sedan till PLM. Det blir tydligt att PLM har flera fraktioner, alltifrån klottrare och hackers som sprider budskap via offentliga terminaler och storbildskärmar via de som kan tänka sig att bomba saker men som inte vill ha dödsoffer till de helt hänsynslösa och som angriper alla former av stora företag och främst det dominerade MemQ. PraPol slår hårt mot organisationen vid varje tillfälle som ges, men efter ett tag går det upp för spelarna att det finns en gruppering som alltid verkar klara sig, den fraktion som i huvudsak angriper storföretagen och som även har mördat ett ganska stort antal polischefer (på ett antal ganska spektakulära sätt). Fraktionens förgrundsgestalter är ledaren Klaus Weber och dennes handgångne kvinna, Lina. När plotten drivs till sin spets så angrips en fest där hela makteliten är med inklusive de kvarvarande höga PraPol-chefer och de ledande från MemQ. Därtill så har MemQ:s huvudkontor och dess största forskningsanläggning apterats med giftgas som skall släppas ut nästa morgon. Genom diverse information (RP såg Klaus Weber komma ut från ett kafe samtidigt som en sedan tidigare känd men tillbakadragen och lätt fredsivrande senior chef på PraPol, Jörg Kohler, Lina hade visat sig vara en cyborg med kinesiskt ursprung, hackerdivisionen på PLM hade lyckats komma över datafragment som tyder på att det finns en förrädare i PLM) så kunde spelarna skudda Weber och Kohler under festen och konfrontera Kohler som varit den drivande kraften både bakom PraPols brutalitet och PLM:s mer brutala dåd genom sin handgångne man Klaus Weber. De flesta brutala dåden syftade till att dölja att det verkliga målet var att driva ut de utrikiska megacorps:en ur landet med omedelbar verkan, något som The peacemaker Kohler skulle ha som förhandlingspunkt när han tog över som högste chef på PraPol för att mäkla fred med PLM. Kohler å sin sida står under "sponsring" av det kinesiska megacorp:et WuanYo som vill åt MemQ:s forskning. De hade skickat över sin agent, Li Na för att hjälpa till med lite säkerhet och wet jobs. Denna pusselbit fick även många andra saker (diverse telicasts från Kohler, valen av mål från de olika fraktionerna, lustiga uttalanden från Weber etc) att falla på plats.
Jag formligen älskar sådana pusselbitar.