Nekromanti Ahh, snabb inspiration

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Nu är det brått. Har ett spelmöte på Lördag och ingen tid att fixa nått bra. Vi håller på med *av blod komna* men jag måste uppehålla rollpersonerna ett möte i Västborg -staden som ligger i Västmark på gränsen till Damarien.

I gruppen finns en dvärg, en lärd gammal man och en barnsliga kokerska.

Skulle uppskatta snabba tips om vad som händer i staden, det får inte dra ut på tiden och bör inte vara allt för slåssinriktat då alla utan dvärgen suger på detta. Tackar på förhand och hoppas nån har lust att rädda en svettig sl.
 

Andy

Vila i frid
Joined
4 May 2001
Messages
1,403
Location
Ågesta, Stockholm
Låt den lärda mannens bror (eller kompis) ha blivit oskyldigt anklagad för ett brott och sitter fängslad. Vad ska spelgruppen göra, rädda en gammal vän, finna bevis som får honom fri eller försöka befria honom. Kanske tjuvgillet i staden kan hjälpa till, då det sitter en mästertjuv i samma cell och de kan göra gemensam ska av inbrottet i fängelset.

Eller är han verkligen oskyldig? Har han information som är värd en massa dukater?

Kanske?
 

Rickard

Urverk speldesign
Joined
15 Oct 2000
Messages
18,322
Location
Helsingborg
Fyra snabba förslag

A Comedy tale where the party attempts to gain money. They are drawn in because of a dying delivery. It mostly takes place under the sea, with key events also at a laboratory and an underground chamber, eerie with blue-green lights . Aided by Inquisitive chronicler but opposed by the Destroyer and his minions, the Childhood friend with a dark secret and the Moronic muscleman, the basic plot is The Event, ending with Prevented deed. Along the way, they will have to fight a Beast amok, deal with a Inquisitive official, and maybe even avoid getting caught in a Animal pit.

A Comedy tale where the party attempts to explore a new area. They are drawn in because of grim necessity. It mostly takes place in a hero's home town, with key events also at a temple or church and a classic dungeon. Aided by Hero-worshipper but opposed by the Agent Provacateur and his minions, the Snivelling vizier and the Misguided moralist, the basic plot is A->B->C Quest, ending with Chase to ground (Special terrain). Along the way, they will have to fight a Loving deceiver, deal with a Lying accuser, and maybe even avoid getting caught in a Tomb deathtraps.

An Action/Adventure tale where the party attempts to protect endangered NPCs. They are drawn in because of a Hero offended. It mostly takes place in a cosmopolitan city, with key events also at a market on the crossroads, full of sound and color and the country fort, mostly wood, of a local war-lord . Aided by Ingenue in distress but opposed by the Lovable Rogue and his minions, the Corrupted hero and the Brotherhood of the Castle, the basic plot is Series of villains, ending with Throne-room duel. Along the way, they will have to fight a Powerful tester, deal with a Mean drunk, and maybe even avoid getting caught in a Animal pit.

An Action/Adventure tale where the party attempts to thwart a monstrous plan. They are drawn in because of a mysterious woman. It mostly takes place in a cosmopolitan city, with key events also at a classic dungeon and a tavern or inn. Aided by Crusty old professional but opposed by the Zealot and his minions, the Mistress or daughter with a heart of gold and the Silent Knights of the Enduring Dominion, the basic plot is A->B->C Quest, ending with Throne-room duel. Along the way, they will have to fight a Stampede, deal with a Press gang, and maybe even avoid getting caught in a Rock and a hard place.

/Han som använde ett orakel
 

ermine

Warrior
Joined
8 Oct 2001
Messages
235
Location
Uppsala
Jag vill som alltid rekommendera The big list of RPG plots .

Här är några förslag:

Beter late than never- Några damariska spioner eller smugglare får tag på något (eller någon) värdefullt och rollpersonerna måste stoppa dem innan de tar sig över gränsen. Motståndarna är smarta, men ovilliga att slåss, så rollpersonerna måste överlista dem snarare än slå ihjäl dem.

Elementary my dear Watson- En av rollpersonernas vänner blir mördad. Misstankarna faller på rollpersonerna som måste bevisa sin oskuld genom att finna den verklige mördaren, som visar sig vara en Damarisk spion som mördade vännen, då denne var på väg att avslöja honom.

I beg your pardon?- Någon försöker mörda rollpersonerna genom att lägga giftormar i deras sängar, förgifta deras soppa eller skjuta på dem med armborst och därefter försvinna spårlöst innan de hunnit se varifrån skotet kom. Är mördaren en gammal fiende till rollpersonerna? Är det kanske en lejd mördare som förväxlat någon av rollpersonerna med någon annan? Har en av rollpersonerna en dubbelgångare någonstans i Västborg som de borde varna?

Look, dont touch- Någon hyr rollpersonerna för att övervaka en person som misstänks läcka information till damarierna. Är arbetsgivaren den han säger sig vara?

Missing memories- Rollpersonerna vaknar upp hos en vän i Västborg och kan inte minnas de senaste dygnen. Vännen säger att de hittades sovande i skogen utanför staden. De har en samling konstiga sår på armar och ben och en av dem har en nyckel i fickan på vilken ordet "Carack" har mejslats. Variant 1: Rollpersonerna höll på att avslöja att kamraten de bor hos är damarisk spion. Då denne inte ville mörda dem så lurade han i dem ett alkemiskt preparat som gjorde att de tappade minnet. Nyckeln kan vara en äkta ledtråd eller ett villospår placerad där av vännen. Variant 2: Rollpersonerna attackerades av en grupp lamior, som posterats i staden av sina överordnade. Vampyrerna var i desperat behov av blod men ville inte dra på sig onödig uppmärksamhet genom att orsaka mystiska försvinnanden. En av lamiorna fick i uppgift att tömma rollpersonernas minne, men kastade av misstag en lite för stark besvärjelse. Rollpersonerna måste återfå sina minnen och därefter utröna vad lamiorna gör i staden.

Most peculiar momma- Djuren i och kring staden blir plötsligt oförklarligt aggresiva och människorna plågas av mardrömmar. Dessutom rapporteras ett flertal inbrott, utförda av övermänskligt smidiga tjuvar. Källan till detta visar sig vara att en av köpmännen i staden köpt en en gammal avgudabild, som stulits från en tirakisk by på norra Takalorr av cirefaliska pirater. "Avgudabilden" är i själva verket en gammal artefakt gjord för att fängsla en uråldrig, ondskefull demon, som spärrades in i statyn av tirakernas förfäder i urtiden. Mardrömmarna och djurens aggresivitet är ett resultat av demonens allt starkare närvaro. Inbrotten har utförts av en samling gurder, medlemmar av stammen som statyn stals ifrån, som lyckats spåra artefakten och som nu försöker hitta den innan demonen kan ta sig ur sitt fängelse. Det enda sättet att stoppa detta på är att utföra de rätta ritualerna, som en av gurderna känner till, över statyn. Tirakerna litar inte på människorna, men kan tänka sig att tala om de blir desperata nog. Köpmannen vill dock inte ge ifrån sig statyn, som han blivit oförklarligt fäst vid.
 

Oreh

Warrior
Joined
21 Mar 2005
Messages
222
Location
Lindome (Göteborg)
Jag tackar för tips och inspir, mötet tog fasta på en fångad RP som inte var med denna gång. Uppgiften blev att rädda henne innan hon bokstavligen tappade huvudet! :gremsmile:

Återigen tack!
 
Top