Jag vill som alltid rekommendera
The big list of RPG plots .
Här är några förslag:
Beter late than never- Några damariska spioner eller smugglare får tag på något (eller någon) värdefullt och rollpersonerna måste stoppa dem innan de tar sig över gränsen. Motståndarna är smarta, men ovilliga att slåss, så rollpersonerna måste överlista dem snarare än slå ihjäl dem.
Elementary my dear Watson- En av rollpersonernas vänner blir mördad. Misstankarna faller på rollpersonerna som måste bevisa sin oskuld genom att finna den verklige mördaren, som visar sig vara en Damarisk spion som mördade vännen, då denne var på väg att avslöja honom.
I beg your pardon?- Någon försöker mörda rollpersonerna genom att lägga giftormar i deras sängar, förgifta deras soppa eller skjuta på dem med armborst och därefter försvinna spårlöst innan de hunnit se varifrån skotet kom. Är mördaren en gammal fiende till rollpersonerna? Är det kanske en lejd mördare som förväxlat någon av rollpersonerna med någon annan? Har en av rollpersonerna en dubbelgångare någonstans i Västborg som de borde varna?
Look, dont touch- Någon hyr rollpersonerna för att övervaka en person som misstänks läcka information till damarierna. Är arbetsgivaren den han säger sig vara?
Missing memories- Rollpersonerna vaknar upp hos en vän i Västborg och kan inte minnas de senaste dygnen. Vännen säger att de hittades sovande i skogen utanför staden. De har en samling konstiga sår på armar och ben och en av dem har en nyckel i fickan på vilken ordet "Carack" har mejslats.
Variant 1: Rollpersonerna höll på att avslöja att kamraten de bor hos är damarisk spion. Då denne inte ville mörda dem så lurade han i dem ett alkemiskt preparat som gjorde att de tappade minnet. Nyckeln kan vara en äkta ledtråd eller ett villospår placerad där av vännen.
Variant 2: Rollpersonerna attackerades av en grupp lamior, som posterats i staden av sina överordnade. Vampyrerna var i desperat behov av blod men ville inte dra på sig onödig uppmärksamhet genom att orsaka mystiska försvinnanden. En av lamiorna fick i uppgift att tömma rollpersonernas minne, men kastade av misstag en lite för stark besvärjelse. Rollpersonerna måste återfå sina minnen och därefter utröna vad lamiorna gör i staden.
Most peculiar momma- Djuren i och kring staden blir plötsligt oförklarligt aggresiva och människorna plågas av mardrömmar. Dessutom rapporteras ett flertal inbrott, utförda av övermänskligt smidiga tjuvar. Källan till detta visar sig vara att en av köpmännen i staden köpt en en gammal avgudabild, som stulits från en tirakisk by på norra Takalorr av cirefaliska pirater. "Avgudabilden" är i själva verket en gammal artefakt gjord för att fängsla en uråldrig, ondskefull demon, som spärrades in i statyn av tirakernas förfäder i urtiden. Mardrömmarna och djurens aggresivitet är ett resultat av demonens allt starkare närvaro. Inbrotten har utförts av en samling gurder, medlemmar av stammen som statyn stals ifrån, som lyckats spåra artefakten och som nu försöker hitta den innan demonen kan ta sig ur sitt fängelse. Det enda sättet att stoppa detta på är att utföra de rätta ritualerna, som en av gurderna känner till, över statyn. Tirakerna litar inte på människorna, men kan tänka sig att tala om de blir desperata nog. Köpmannen vill dock inte ge ifrån sig statyn, som han blivit oförklarligt fäst vid.